عضو انجمن ترویج علم ایران عنوان کرد:

مشارکت ۱۱ هزار دانش‌آموز در مسابقه نورابن هیثم

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۲۰:۱۲:۱۹
کد خبر: ۴۰۳۴۲۱
مشارکت ۱۱ هزار دانش‌آموز در مسابقه نورابن هیثم
عضو انجمن ترویج علم ایران گفت: مسابقه نور ابن هیثم، هیجان و انگیزه علم‌آموزی را در بین دانش‌آموزان به جریان انداخته است که برای پایداری چنین برنامه‌هایی باید چشم اندازی کلان برای آن داشت.

به گزارش گروه خبر خبر گزاری برنا، منصور وصالی با بیان اینکه جایگاه اکنون علم و فناوری ایران با گذشته قابل مقایسه نیست اظهار داشت: آنچه که به عنوان علم مدرن در قرن 17 رخ داد هنوز در کشورهای اسلامی درک نشده و تمایزی بین علم مدرن و علم قدیم صورت نگرفته است. این امر منجر می‌شود علم در این کشورها بیشتر دنباله‌روی کارهایی باشد که در کشورهای پیشرو علم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دنبال کردن علم سایر کشورها به خودی خود بی اشکال است، افزود: بخشی از کارهای مهم علمی دنبال روی ایده‌ها است، اما برای آن که خودمان صاحب ایده‌های جدید علمی و قابل عرضه در جهان باشیم باید ویژگی‌های علم مدرن را به خوبی درک کنیم.

وصالی عنوان کرد: البته این به معنی کم ارزش نهادن دوران گذشته نیست بلکه در عصر امروز نوع نگاه به جهان و مطالعه آن تغییر کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ماهیت و ویژگی علم تغییر پیدا کرده است، در خصوص بازیافتن جایگاه اصلی کشور در عرصه علم و فناوری گفت: مهمترین وجه این موضوع در بحث نظری، درک علم است و در بُعد عملی باید از مدارس و آموزش و پرورش شروع کرد. بنابراین باید به سراغ معلمان رفت؛ چرا که آنان جنبه عملی علم را به دانش‌آموزان و دانشجویان منتقل می‌کنند.

به گفته وی ایجاد تفکر، شناسایی علم مدرن و رابطه آن با آموزش و در عمل تربیت معلمان نقطه طلایی در توسعه علم خواهد بود.

وصالی به نقش جوایز علمی در توسعه علم و فناوری اشاره کرد و بیان داشت: جوایز به خودی خود، مثبت یا منفی نیستند بلکه بستگی به چارچوبی دارند که در آن قرار می‌گیرند و باید چشم اندازی کلان برای آن‌ها وجود داشته باشد که در نهایت به رویداد و اتفاق مهم و بنیادی کمک کرده و مشوق خوبی برای افراد باشد.

وی با تاکید بر جایزه مصطفی(ص) ادامه داد: اگر این جایزه به انگیزه درونی افراد برای پژوهش و تولید علم منجر شود قطعا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

عضو انجمن ترویج علم ایران با اشاره به مسابقه دانش‌آموزی نور ابن هیثم اظهار داشت: شرکت کردن 11 هزار دانش‌آموز در این مسابقه و شور و شوق آنان در خور توجه است و این حرکت با چنین نتیجه‌ای در گام نخست مثبت ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت آموزش در کشور مناسب نیست افزود: برای علم که هیجان انگیزترین و جذابترین فعالیت ذهنی است، کم‌ترین علاقه و انگیزه در بین دانش آموزان مشاهده می‌شود. در چنین وضعیتی برنامه‌هایی چون مسابقه دانش‌آموزی نور ابن هیثم می‌تواند نوجوانان و کودکان را درگیر فعالیت علمی کند.

وصالی در پایان یادآورشد: وجود یک نظریه برای شناسایی و پشتیبانی فعالیت‌های علمی که چشم‌انداز، اهداف و تصویر کلانی داشته باشد بسیار زیاد خواهد بود که برای هر تحول مثبت در آموزش کشور تاثیرگذار است.

گفتنی است "مسابقه دانش‌آموزی نور ابن‌هیثم" توسط دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) به منظور ارتقاء سطح نوآوری، خلاقیت نسل نوجوان و الگوسازی از شخصیت‌های علمی جهان اسلام اجرا شده است و اختتامیه این مسابقه با تقدیر از 200 دانش‌آموز برجسته در 17 اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز