قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد

۸۰درصد از بهبود یافتگان مواد مخدر دوباره معتاد می شوند

۱۳۹۵/۰۲/۲۴ - ۲۲:۰۰:۰۶
کد خبر: ۴۰۴۵۱۸
۸۰درصد از بهبود یافتگان مواد مخدر دوباره معتاد می شوند
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تنها 20 درصد از بهبود یافتگان مواد مخدر توانایی کنترل بروز دوباره اعتیاد را دارند و 80 درصد به دلایل مختلف از جمله پذیرا نبودن خانواده ، محیط و دوستان به سمت اعتیاد کشیده می شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، علیرضا جزینی که برای حضور در همایش پیشگیری از اعتیاد به جزیره کیش سفر کرده بود پیشگیری را نخستین استراتژی ستاد مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: این استراتژی برگرفته از سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب است و در برنامه ششم باید 25 درصد کاهش بروز اعتیاد داشته باشیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، بحث پیشگیری در برنامه ششم را یکی از مسائل مهم و حیاتی دانست و تاکید کرد : در این شرایط ایجاب می کند تا تمام سازمانهای که عضو ستاد هستند و یا مشارکت دارند در این زمینه به صورتی فعال اقدام کنند .

جزینی در بحث پیشگیری ، محیط های اموزشی را مهم عنوان کرد گفت: اولین گام فعال کردن حوزه پیشگیری در آموزش و پرورش و سپس دانشگاه ها است که در این مورد تفاهم نامه هایی مبتنی بر این فرایند به امضا رسیده است .

وی با تاکید بر اینکه پوشش تمام مراکز آموزشی کار دشواری است افزود: تلاش شده در ابتدا حوزه آموزش و پرورش دوره دوم متوسطه و در حوزه ابتدایی نیز اول تا سوم در برنامه پیشگیری قرار دهیم.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، آموزش چهره به چهره به دانش آموزان، والدین ، مربیان و مدیران آموزش و پرورش را در سال گذشته اقدامی اثربخش در این راستا دانست .

وی مصرف شیشه را یکی از آسیب های جدی در حوزه مصرف مواد مخدر برشمرد و افزود: با توجه به هشدارهای بسیار، متاسفانه باورهای غلط برخی افراد برای استفاده از ریتالین، ترامادول و قرص های لاغری که در برخی از آرایشگاه های زنانه توزیع می شود سبب بروز این آسیب در جامعه شده است.

10 درصد از خانم ها اعتیاد دارند

جزینی درصد مبتلایان خانم به اعتیاد را 10 درصد عنوان کرد و گفت: مصرف تریاک در رتبه نخست و شیشه در مرحله دوم قرار دارد .

وی یکی از راههای مهم جلوگیری از بروز دوباره اعتیاد را مشارکت جامعه و خانواده دانست و افزود: تعدادی از ترک کردهای مواد مخدر که در مراکز درمانی هستند، خانواده ها تمایلی به پذیرش آنان ندارند و ایجاب می کند خانواده بعد از درمان این افراد را پذیرا باشند .

جزینی جلوگیری از اخراج دانش آموزان و کارگران و کسانی که احتمال اعتیاد در آنها وجود دارد را مهم دانست و تاکید کرد که باید این افراد را به سمت درمان ببریم و بحث اشتغال زایی که به عنوان یک حلقه مفقوده است را رونق ببخشیم .

جزینی سن اعتیاد در کشور را 15 تا 65 سال عنوان کرد و افزود: سه درصد جامعه مبتلا به اعتیاد هستند و در مجموع 790 هزار نفر تحت درمان هستند که 90 درصد انان در کمپ ها و مراکز ترک اعتیاد انجام می شود.

قائم مقام ستاده مبارزه با مواد مخدر مراکز درمانی در سراسر کشور را هفت هزار و 500 مرکز عنوان کرد و گفت: از این تعداد نزدیک به یک هزار و 400 مرکز غیر مجاز وجود داشت که با کمک کمیته نظارت با 90 درصد آنان برخورد شد و ساماندهی شدند .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز