معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد

خلیج فارس همزمان به دنیای گذشته و جهان آینده تعلق دارد

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۱۲:۲۴:۳۷
کد خبر: ۴۰۵۲۲۷
خلیج فارس همزمان به دنیای گذشته و جهان آینده تعلق دارد
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیج فارس را دارای جایگاه ویژه ای درگستره کهن دیار ایران دانست و نظر به وجود آثار باستانی برجای مانده از شهرهای کرانه های خلیج فارس با انعکاس فرهنگی شش هزار ساله، آن را هم متعلق به دنیای گذشته و هم دریچه ای رو به جهان آینده دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، مرتضی رحمانی موحد در یازدهمین همایش علمی – فرهنگی خلیج فارس با اشاره به اینکه خلیج فارس ریشه در تاریخ این سرزمین دارد و در منابع یونانی و رومی نام خلیج فارس آمده است اظهار داشت: در طول تاریخ، آن زمان که مرزهای جغرافیایی کشورمان، آن‌سوتر بوده اند، این پهنه آبی، دریای داخلی ایران محسوب می‌شده است.

وی افزود: خلیج فارس دارای ظرفیت‌هایی است که می تواند فضای کسب و کار را در منطقه متحول و مسیر توسعه پایدار را در استان‌های همجوار هموار نماید؛ همچنین یکی از مناطق مهم و حیاتی کشورمان محسوب می‌شود که از جنبه‌های گوناگون دارای اهمیت فراوان بوده و بر تمامی ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران، منطقه و جهان اثر بخش است.

معاون گردشگری ادامه داد: اهمیت سرزمینی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، حمل و نقل و بالاخره تمدنی و فرهنگی خلیج فارس موجب شده تا این منطقه همواره کانون توجه جهانیان باشد و هر روز نیز بر اهمیت آن افزوده شود.

رحمانی موحد با تاکید بر این که خلیج فارس جایگاه ویژه ای در گستره کهن دیار ایران دارد، گفت: آثار باستانی برجای مانده از شهرهای کرانه‌های خلیج فارس، بیانگر وجود فرهنگی شش هزار ساله در کرانه های این دریاست. بنابر این خلیج فارس می‌تواند هم متعلق به دنیای گذشته و هم دریچه ای به جهان آینده باشد.

وی با بیان اینکه در عصر جدید، گردشگری به یک فرآیند تقاضا محور بدل شده است بیان‌کرد: شواهد نشان می‌دهد، الگوهای رفتاری گردشگران نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته و گردشگر امروز آگاه تر و منطقی تر و به شیوه عقلایی  مقاصد گردشگری را انتخاب می‌کند، بنابر این مقاصدی که دارای عوامل کششی ( شامل جاذبه‌ها، زیر ساخت‌ها، امنیت و غیره)، باشند در زمینه جذب گردشگر به مراتب موفق تر هستند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ایران در جایگاه پنجم از 10 مقصد برتر سال 2016 برای سفر قرار گرفته است بیان‌کرد: این مطلب موید آن است که جاذبه‌های خاص ایران در زمینه اقلیمی و فرهنگی و دید جدید گردشگران به مقوله سفر و گذراندن اوقات فراغت به عنوان عامل اصلی کشش برای یک مقصد عمل کرده و برای گردشگران ایجاد مطلوبیت می‌کند.

 

رحمانی موحد با تاکید بر اهمیت باستانی و زیبا شناختی خلیج فارس و دسترسی به آب‌های آزاد گفت: آنچه خلیج فارس را از سایر مناطق کشور متمایز می‌کند سواحل طولانی نیلگون آن به عنوان یک ظرفیت بالقوه در توسعه گردشگری ایران است که هم ابعاد گسترده ای برای سرمایه‌گذاری دارد و هم از جذابیت بالای توریستی برخوردار است.

وی تصریح‌کرد: این ظرفیت‌ها به عنوان مزیت‌های برتر منطقه در رونق اقتصادی آن نقش بی بدیلی دارد، وجود این استعدادها می‌تواند فضای کسب و کار را در منطقه متحول و مسیر توسعه پایدار را در استان های همجوار با آن هموار کند.

به گفته رحمانی موحد این منطقه همچون گنجی سرشار از ظرفیت‌های ایجاد اشتغال و درآمد زایی در حوزه گردشگری است که می‌تواند به واقع صنعت طلای سیاه را تحت تاثیر خود قرار دهد تا نه تحریم شدنی باشد و نه نگران کاهش قیمت محصولاتش شود.

یازدهمین همایش ملی علمی – فرهنگی خلیج فارس با حضور مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، غلام حیدر ابراهیم بای سلامی عضور شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پرویز کردوانی از چهره ‌های ماندگار علمی کشور، جواد توسون استاد دانشگاه آنکارا، نعمت الله فاضلی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سعید پورعلی دبیر همایش و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، پیروز مجتهد زاده استاد دانشگاه تهران و استاد سابق دانشگاه لندن، سید سعید هاشمی دبیر کمیته علمی همایش، شهرود امیر انتخابی رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از اساتید و دانشمندان و محققان به همت جهاد دانشگاهی و مشارکت سایر سازمان ها و انجمن‌های ملی و بین المللی، دانشگاه ها و مراکز علمی – تحقیقاتی در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.                                       

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز