رییس شورای جهانی موزه‌ها:

پشتیبانی ایکوم از گفت‌وگوی بین‌المللی جامعه جهانی موزه‌ها

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۷:۰۱:۱۸
کد خبر: ۴۰۵۵۳۲
پشتیبانی ایکوم از گفت‌وگوی بین‌المللی جامعه جهانی موزه‌ها
رییس شورای جهانی موزه‌ها گفت: شورای جهانی موزه‌ها(ایکوم) از «گفت‌وگوی بین‌المللی جامعه جهانی موزه‌ها» پشتیبانی می کند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، پرفسور هاینس مارتین هنز در مراسم بزرگداشت روزجهانی موزه که در مرکز اسناد و کتابخانه‌ ملی استان فارس برگزار شد، با اعلام پشتیبانی از «گفت‌وگوی بین‌المللی جامعه جهانی موزه‌ها»، خاطرنشان کرد: این موضوع تاثیری قوی در تفکر راهبردی، رفتاراخلاقی و برنامه‌های موزه‌ها دارد.
وی ضمن اشاره به حضور خود در شیراز بیان کرد: این شهر تمامی فرهنگ غنی را به تصویر می‌کشد و البته ایران یکی از «مناطق باستانی بشریت» است.
رییس شورای جهانی موزه‌ها با اشاره به روز جهانی موزه‌ها خاطرنشان کرد: امسال هفتادمین سالگردتاسیس ایکوم جهانی است و بزرگداشت این روز در ماه جولای در شهر میلان ایتالیابرگزار خواهد شد.
مارتین هینز در ادامه با برشمردن نقش ایکوم در حفاظت از میراث فرهنگی درون و خارج موزه‌ها و ایفای نقش در برقراری گفت‌وگوی بین‌المللی میان موزه‌داران جهان؛ این روز را فرصتی مناسب برای تعریف موقعیت فعلی موزه‌ها، سهم موزه‌ها در توسعه آینده خود و نقش آنها در مراقبت و توسعه طبیعت و فرهنگ برای جهانی صلح‌آمیز خواند.
وی تاکید کرد: نقش موزه در خدمت به اجتماع باید همواره مورد بحث در میان موزه‌داران و سیاستمداران قرار گیرد، تا نه تنها موزه‌ها را در تبادل اطلاعات و تشویق برای گفت‌وگو درباره تاریخ، فرهنگ و طبیعت پیشگام سازد، بلکه سبب ترویج رویه‌های پایدار و آموزش‌های مداوم از راه استفاده از منابع‌شان شود.
رییس شورای جهانی موزه‌ها در ادامه با اشاره به همکاری موزه‌ای140 کشور در ایکوم، تعداد اعضای کنونی این نهاد را 35 هزار عضو شامل موزه‌ها و افراد حرفه‌ای مستقل عنوان کرد.
به گفته پرفسور هینز، «ایکوم» متشکل از شورایی از رهبران موزه‌های دنیا است که شبکه‌ای از تعاملات حرفه‌ای را فراتر از نهادهای دولتی می‌آفرینند.
مارتین هینز، دو چالش همه موزه‌های جهان را توضیح این دانست که از کجا آمده‌ایم و چگونه می‌توانیم آینده‌ای مشترک را رقم زنیم.
وی در ادامه زمینه مشترک کار ایکوم را «یک هدف اخلاقی قوی» خواند که «همکاری مثبت در میان مردم مردمان و ملت‌های گوناگون رقم می‌زند».
رییس شورای جهانی موزه‌ها، مهم‌ترین ابزار برای پیشبرد و حفاظت از اهداف مشترک را «کد اخلاقی ایکوم» خواند که «بیانگر مجموعه‌ای از استاندارهای بنیادین برای نزدیکی ارزش‌ها ونگرش‌ها است».
به گفته پرفسور هینز این کد اخلاقی شامل مسئولیت‌هایی است که برای حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی بر عهده داریم.
رییس ایکوم در ادامه این کد اخلاقی را«سند مرجع بین‌المللی برای کار موزه‌ای در کشورهای دنیا» خواند که در مقررات کشورها نیز مورد پذیرش قرار گرفته است.
پرفسور هینز در خاتمه به «برنامه فهرست قرمز» میراث فرهنگی که برنامه‌ای جهانی برای شناسایی اشیایی که به صورت غیرقانونی صادر شده‌اند اشاره کرد و گفت: این برنامه  کمک می‌کند این اشیاء به کشور مبدا خود بازگردند.
وی با اشاره به چالش‌های تازه موزه‌ها در سراسر دنیا محافظت از چشم‌اندازهای فرهنگی را بسیاربا اهمیت خواند و گفت: هویت همه ما بسته به سرزمینی است که به همراه همه ارزش‌های جغرافیایی و تاریخی در آن زندگی می‌کنیم.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز