در مراسم روز جهانی موزه و میراث فرهنگی کارنامه سال ۹۴ دولت در این بخش بررسی شد؛

هر دوهفته افتتاح یک موزه

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۱۰:۱۴:۴۲
کد خبر: ۴۰۶۵۶۰
هر دوهفته افتتاح یک موزه
با اجرای طرح «هر خانواده ایرانی، یک موزه» در سال 94 هر دو هفته، یک موزه به مجموعه موزه‌های کشور اضافه شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در موزه ملی ایران، گفت: «پارسال بخش خصوصی در راه‌اندازی موزه از دولت پیشی گرفت. در سال 1394، تعداد 40 موزه به وسیله شخصیت‌های حقیقی ایجاد شد و شاهد بودیم که در هر دو هفته، یک موزه در کشور افتتاح شد. همچنین حضور مردم در موزه‌ها بیشتر از قبل شد. پارسال بیش از 20 میلیون نفر از مراکز فرهنگی و تاریخی بازدید کردند.»

او افزود: «در سال 94 ساماندهی اشیا صورت گرفت و تنها در یک مورد 50 هزار شیء ساماندهی شد. همچنین بزرگ‌ترین اهدای مجموعه به موزه ملی صورت گرفت و مجموعه‌ای با 10 هزار شیء به موزه واگذار شد.»

کارگر بیان کرد: «موزه مکانی برای مردم است و باید نبض فرهنگی جامعه در آنجا بتپد، به ‌طوری که پارسال طرح «هر خانواده، یک موزه» را به تصویب رساندیم و از آن حمایت می‌کنیم.»

در بخش دیگری از مراسم، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سخنرانی کرد و گفت: «امروزه در مبحث جهانی، میراث فرهنگی به همه ابعاد میراث مدرن توجه می‌کند و در شرایط حاضر موزه‌ها مخاطب‌محور هستند نه شیءمحور، به همین دلیل است که شاهد همکاری حداکثری مردم هستیم. برای نخستین بار در طول تاریخ دولت‌ها، چهار محموله از اموال فرهنگی و تاریخی از کشورهای مختلف استرداد شد و محموله‌های دیگری نیز در راه است.»

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بخش انتهایی مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: «در دو سال گذشته موفق شدیم موزه دوران اسلامی را بعد از 10 سال بازگشایی کنیم. همچنین موزه منطقه‌ای خراسان راه‌اندازی شد و موزه فرش تبریز نیز در شهریور یا مهر امسال راه‌اندازی خواهد شد. پرونده موزه میراث طبیعی گلستان و مشاهیر فارس هم در حال بررسی است.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: «تلاش فراوانی داشتیم تا انجمن‌های میراث فرهنگی برای حفظ و حراست از میراث راه‌اندازی شود. یکی از نکاتی که دغدغه همیشگی اهالی میراث فرهنگی بود توجه به حفظ میراث فرهنگی در برنامه‌ریزی‌های توسعه کشور به‌عنوان یک اصل بود. اما امروز شاهدیم که توجه به حفظ میراث فرهنگی نه‌تنها به یک اصل، بلکه به یک ارزش تبدیل شده و تمامی دستگاه‌های دولتی به حفظ میراث فرهنگی اهمیت می‌دهند. با وجود اینکه تصور می‌شد منابع ما پاسخگوی مرمت و احیای بناها نباشد، در سال 94، 50 بنا با همت بخش خصوصی بازسازی شد و بازسازی 150 بنا در دستور کار قرار دارد.»

منبع: ریحانه جاویدی- فرهیختگان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز