بزرگداشت روز موزه‌ها در موزه ملی؛

مراسم جشن تولد چهل‌سالگی موزه‌ها

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۱۱:۳۰:۴۲
کد خبر: ۴۰۷۰۰۹
مراسم جشن تولد چهل‌سالگی موزه‌ها
عصر دیروز، چهلمین مراسم بزرگداشت روز موزه‌ها در حالی در موزه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «هانس مارتین هینز» رئیس شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) به‌عنوان میهمان ویژه و سخنران این مراسم حضور داشت.

همچنین سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران دیگر میهمانان این مراسم بودند.

در آغاز این مراسم مارتین هینز، با اشاره به اینکه امروز بیش از 30 هزار موزه در سراسر دنیا روز جهانی موزه را که 40 سال پیش به ابتکار ایکوم مقرر شد، جشن می‌گیرند، گفت: «این رویداد بازدیدکنندگانی را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند تا به آنها اهمیت میراث فرهنگی کشور خودشان و نیز میراث دنیا را بیاموزند.»

او افزود: «سال 1395، ایکوم جهانی، هفتادمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد. ایکوم 70 سال کار در جامعه جهانی موزه، حفاظت از میراث‌فرهنگی درون و خارج موزه‌ها و نقشی را که ایکوم به‌عنوان محلی برای گفت‌وگوی بین‌المللی میان موزه‌داران در سطح جهانی بازی کرده است، گرامی می‌دارد که فرصت مناسبی است برای آنکه موقعیت فعلی خود، سهم موزه‌ها در توسعه آینده خودشان، نقش آنها در تشریح، حفاظت و توسعه طبیعت و فرهنگ برای جهانی صلح‌آمیزتر را تعریف کنیم.»

رئیس ایکوم جهانی، با بیان نقش موزه‌ها در خدمت به اجتماع بیان کرد: «نقش موزه‌ها باید میان اصحاب موزه‌ها، سیاستمداران و موزه‌داران مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا نه ‌تنها موزه‌ها را در تبادل اطلاعات پیشگام کند، بلکه باعث ترویج رویه‌های پایدار و آموزش‌های مدام از طریق استفاده از منابع‌شان شود.»

سابقه شورای بین‌المللی موزه‌ها در ایران، به آبان  1325 بازمی‌گردد و این آغاز فعالیت بزرگ‌ترین سازمان فرهنگی بین‌المللی دنیا از لحاظ تعداد اعضا بود. همکاران موزه‌ای از 140 کشور دنیا گرد هم آمدند تا از تجربه موزه‌داری یکدیگر استفاده کنند و امروز ایکوم بیش از 35 هزار عضو دارد.

منبع: ریحانه جاویدی- فرهیختگان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز