رئیس دانشگاه علوم کشاورزی گرگان:

وزارت علوم هم اکنون به دنبال جبران عقب ماندگی ها در تولید کیفی علم است

۱۳۹۵/۰۳/۰۲ - ۱۰:۳۸:۱۶
کد خبر: ۴۰۷۷۶۰
وزارت علوم هم اکنون به دنبال جبران عقب ماندگی ها در تولید کیفی علم است
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: رشد کمی مراکز آموزش عالی در سال های گذشته سبب شده تا به تولید علم و کیفیت آن درکشور کمتر توجه شود و این مسئله سبب شده تا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه ریزی هایی را برای کیفی کردن تولید علم در پیش گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛  دکتر علی نجفی نژاد دیشب درمراسم تجلیل از مقام استاد و نیز جشن نیمه شعبان در موسسه آموزش عالی غیر دولتی شمس گنبدکاووس، گفت: هم اکنون افزون بر 2500 مرکز آموزش عالی (دولتی، غیر دولتی، علمی کاربردی) با جمعیت چهار و نیم میلیون دانشجو در کشور فعال است.

وی افزود: ایران درشاخص سرانه دانشجو به جمعیت کل، رتبه چهارم جهان و در تولید مقالات علمی نیز رتبه اول در منطقه خاورمیانه و رتبه 16 در جهان را دارد اما در کیفیت علم تولیدی از این رتبه ها فاصله زیادی دارد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال درشاخص میزان استنادات به تولیدات علمی، رتبه ایران 36 در جهان است و در شاخص ارتباط تولید علم با صنعت، ایران رتبه 99 و در نوآوری علمی نیز رتبه 106 جهان را دارد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، تربیت نیروی انسانی متخصص و ارزش آفرین را از عوامل مهم در توسعه و پیشرفت کشور دانست و تصریح کرد: مراکز آموزش عالی در تربیت این نیروها نقش کلیدی دارند و باید از فرصت استثنایی جمعیت جوان و فعال دانشجویی در تولید با کیفیت علم و رقابت در عرصه بین المللی استفاده نمایند.

دکتر نجفی نژاد یادآور شد: مراکز آموزش عالی بایستی در تولید کیفی علم به نیازهای جامعه توجه نمایند و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز حمایت و پشتیبانی های لازم دراین زمینه را از دانشگاه ها انجام می دهد.

وی از تدوین طرح آمایش آموزش عالی توسط وزارت علوم خبر داد و گفت: دراین طرح که مراحل تصویب خود در شورای عالی فرهنگی طی می کند، چند راهبرد مهم برای کیفیت بخشیدن به تولید علم پیش بینی شده است.

نجفی نژاد توقف رشد کمی مراکز آموزش عالی، ساماندهی موسسه های آموزش عالی، افزایش کیفیت رشته ها و دوره های تحصیلی، تغییر رویه دانشگاه ها از صرف آموزش و تحقیق به سمت آموزش، تحقیق، نوآوری و کارآفرینی (دانشگاه نسل سوم)، تولید علم و فناوری منجر به تولید ثروت، تقویت پارک های علم و فناوری و راه اندازی مراکز رشد در دانشگاه ها را ازجمله راهبردهای وزارت علوم در کیفی بخشی به علم برشمرد.

در این مراسم که با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری همراه بود و رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان و رئیس دانشگاه گنبدکاووس نیز درآن حضور داشتند، از تعدادی اعضای هیات علمی موسسه آموزش عالی غیر دولتی شمش با اهدای هدایایی تجلیل شد.

شهرستان 360 هزار نفری گنبدکاووس با 9 مرکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی و افزون بر 20 هزار دانشجو درشرق استان گلستان واقع است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز