مبارکی در گفت و گو با برنا خبر داد؛

زنگ خطر نابودی تنوع زیستی ایران به صدا درآمد

۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۰۵:۰۳:۰۰
کد خبر: ۴۰۷۸۵۰
زنگ خطر نابودی تنوع زیستی ایران به صدا درآمد
هر ساله اخبار ناگواری در خصوص نابودی ذخیره گاههای طبیعی منتشر می شود. منابعی که زندگی و معیشت مردم به آن وابسته است و به گفته مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست اکنون زنگ خطر نابودی شان در ایران به صدا درآمده است.

علی اصغر مبارکی در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا با ابراز نگرانی از افراط در مصرف منابع زیستی به برنا اظهار می کند: « هر شکلی از حیات از جمله مهره داران، بی مهرگان، جانوران کوچک جسه، گیاهان و تمامی جانوران و در کل اکوسیستم ها بخشی از تنوع زیستی محسوب می شوند. اما این تنوع زیستی در سال های گذشته در کشور ما با تهدیدهای بیشماری مواجه بوده است».

اینچنین که او می گوید برداشت های بی رویه در کنار صید و شکار بدون قاعده و قانون سبب شده تا بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری کشور اکنون در معرض خطر انقراض قرار گیرند. این برداشت ها باعث شده تا جمعیت گونه ها به شدت رو به کاهش بگذارد و زندگی و معیشت مردم به خطر بیفتد. زیرا انسان از همه لحاظ به ویژه اقتصادی و اجتماعی کاملا به تنوع زیستی وابسته است.

به باور مبارکی با نابودی دریاچه ارومیه، تالاب هامون، لاله های واژگون یا گیاهان دارویی، با کاهش جمعیت فوک خزری یا ماهیان خاویاری یا هر نمونه دیگر از تنوع زیستی، زندگی انسان هایی که به این گونه ها وابسته هستند نیز کاملا نابود و با تخریب شدید جمعیتی مواجه خواهیم شد.

او با اشاره به خطر انقراض کوسه ها در آب های کشور می گوید: « این گونه مانند بسیاری از گونه های دیگر کشور کاملا در معرض خطر نابودی قرار دارد اما این در حالی است که اصلا گوشت کوسه در ایران مصرف نمی شود. مانند لاله های واژگون در چهارمحال و بختیاری که به بهانه سودمند بودن ریشه اش بر خلاف قانون چیده می شود و اگر این روند ادامه داشته باشد سال ها بعد تنها نامی از این گل برایمان باقی می ماند و بس».

چه باید کرد؟

مبارکی معتقد است که برای جلوگیری از روند نابودی تنوع زیستی باید در این باره به مردم اطلاع رسانی و آگاهی داده شود. اما سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد و انجمن های مردم نهاد باید بازوی اجرایی محیط زیست شوند و در جهت اصلاح رفتارهای غلط زیست محیطی در جوامع فعالیت کنند. بازوانی قدرتمند که می توانند نقش اثرگذاری در جلوگیری از نابودی کامل تنوع زیستی در کشور داشته باشند.

مبارکی می گوید: « سازمان محیط زیست مخالف پیشرفت و توسعه اقتصادی نیست اما باید توجه داشت که محیط زیست ارتباط مستقیمی با سلامت انسان ها دارد و بنابراین هر طرح و توسعه ای که قرار است انجام شود قبل از هر چیز باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرد تا کمترین اثر منفی را بر محیط زیست داشته باشد».

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست تاکید می کند که باید پیش از اینکه دیر شود با کمک مردم و سمن ها و البته همراهی دولت اقدامی اساسی برای جلوگیری از نابودی تنوع زیستی در کشور انجام دهیم. در غیر این صورت خیلی زود دیر می شود....

نظر شما