محمدرضا مسجدی مطرح کرد:

۱۵ درصد مردم دخانیات مصرف می کنند

۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۱۵:۱۵:۵۷
کد خبر: ۴۰۸۳۰۶
۱۵ درصد مردم دخانیات مصرف می کنند
مسجدی: چهار بیماری اصلی یعنی بیماری‌های قلب و عروقی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت از عوامل اصلی مرگ و میر در کشور ما است و این بیماری‌ها چهار عامل خطر دارند که شامل دخانیات، رژیم غذایی، ورزش و مصرف الکل است. از طرفی حداکثر 15 درصد مردم ما دخانیات مصرف می‌کنند. بنابراین توجه به 85 درصد دیگر بسیار مهم است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دکتر محمدرضا مسجدی ضمن تشکر از مجلس شورای اسلامی به دلیل تصویب پیشنهاد افزایش مالیات بر دخانیات، گفت: طبق مطالعات 4000 ماده سرطان‌زا از دود سیگار و 7هزار و 200 ماده سرطان‌زا در دود قلیان وجود دارد و یک وعده قلیان کامل معادل دو تا سه پاکت سیگار است.

وی افزود: در عین حال بر اساس مطالعاتی که انجام شده تماس زنان باردار با دود قلیان منجر به تاثیر آن بر جنین و حتی ایجاد اختلال در رشد جنین و مرگ آن می‌شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با بیان اینکه امسال در این زمینه یک حرکت جدی را در سطح دانشگاه‌ها خواهیم داشت تا دانشگاه‌هایی بدون دخانیات داشته باشیم، گفت: بر این اساس امیدوارم طرح پاد نیز در مدارس ابتدایی به زودی آغاز شود. از طرفی امیدوارم وزارت ارشاد نیز بتواند در زمینه فرهنگ‌سازی عدم استفاده از دخانیات در فیلم‌ها موفق عمل کند و امیدواریم صداوسیما نیز با نشان دادن صحنه‌هایی که در آنها از دخانیات استفاده می‌شود، به شدت برخورد کند.

مسجدی تاکید کرد: چهار بیماری اصلی یعنی بیماری‌های قلب و عروقی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت از عوامل اصلی مرگ و میر در کشور ماست و این بیماری‌ها چهار عامل خطر دارند که شامل دخانیات، رژیم غذایی، ورزش و مصرف الکل است. از طرفی حداکثر 15 درصد مردم ما دخانیات مصرف می‌کنند. بنابراین توجه به 85 درصد دیگر بسیار مهم است.

در ادامه آذری‌پور، عضو انجمن زندگی بدون دخانیات و عضو کارگروه آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه دو طبقه اجتماعی زنان و نوجوانان و جوانان در کشور ما از قلیان استفاده می‌کنند، گفت: طبق مطالعه‌ای که در نوجوانان 13 تا 15 ساله ایران انجام شد، مشخص شد که شیوع استعمال مواد دخانی در سال 82 در این سنین از 12 درصد به 17.5 درصد افزایش یافته است و از این میزان دو درصدشان سیگار می‌کشیدند و سایر مواد دخانی را استعمال می‌کردند.

وی افزود: در سال 86 سه درصد این جمعیت سیگار می‌کشیدند و 24 درصد سایر مواد دخانی را استفاده می‌کردند. همچنین در سال 82، 9 درصد دختران 13 تا 15 سال قلیان مصرف می‌کردند که در سال 86 این میزان به 19.5 درصد رسیده است.

عضو کارگروه آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: از آنجایی که مصرف قلیان دشوار است و وسیله‌ای سخت برای تامین نیکوتین است، اگر فردی با مصرف قلیان به نیکوتین معتاد شود، پس از مدتی به کشیدن سیگار روی می‌آورد. بنابراین اگر فکری به حال قلیان نکنیم به زودی شاهد اعتیاد به سیگار در گروه نوجوان، جوان و زنان خواهیم بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز