سردار محمدرضا مقیمی:

۸۰درصد از سرقت‌ها در ۱۴ استان کشور رخ می‌دهد

۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۱۴:۲۷:۲۹
کد خبر: ۴۱۰۷۲۴
۸۰درصد از سرقت‌ها در ۱۴ استان کشور رخ می‌دهد
رییس پلیس آگاهی ناجا اعلام کرد که 80 درصد از سرقت‌ها در 14 استان کشور رخ می‌دهد و تهران با دارا بودن سهم 25 درصدی از کل سرقت‌ها در رتبه نخست قرار دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سردار محمدرضا مقیمی ظهر امروز در حاشیه گردهمایی روسای پلیس آگاهی سراسر کشور که در مقر مرکزی ناجا برگزار شد، گفت: در سال 95 دو جرم سرقت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اولویت‌های اصلی ما قرار دارد. در سال گذشته نیز فعالیت قرارگاه مبارزه با سرقت ادامه داشت و براساس آن سرقت در کشور کاهش یافت.

وی ادامه داد: در سال گذشته براساس آمارها 80 درصد سرقت‌ها در 14 استان کشور رخ داده و تهران با داشتن 25 درصد از کل سرقت‌ها در رتبه نخست قرار دارد.

رییس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه کاهش وقوع سرقت و افزایش کشف سرقت از جمله اقدامات پلیس است، خاطرنشان کرد: در دو ماه گذشته وقوع سرقت، کاهشی 3 درصدی داشته است البته برای کاهش سرقت باید دستگاه‌های مختلف همکاری داشته باشند.

مقیمی با اشاره به نقش معتادان در وقوع سرقت اظهار کرد: معتادان ولگرد یکی از عوامل اصلی در سرقت به ویژه سرقت‌های خرد هستند؛ مطابق آمارها 52 درصد از کل سرقت‌ها، سرقت خرد است.

وی در رابطه با راه‌اندازی سامانه ثبت مشخصات اموال مسروقه و یا همان سامانه شناسنامه اموال خاطرنشان کرد: سال گذشته از طریق بروشور فراخوانی دادیم و از مردم خواستیم تا شماره سریال اموال خود را یادداشت کنند و در صورتی که این اموال به سرقت رفت، آن را اعلام کنند اما متاسفانه استقبال چشمگیری از آن نشده، بنابراین ما تصمیم گرفتیم امسال طور دیگری برخورد کنیم و در نخستین گام، با هماهنگی شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی، از آنها خواستیم که در زمان فروش این لوازم شماره سریال آن را نیز در فاکتور درج کنند چراکه متاسفانه در هنگام سرقت همچنان مردم رنگ و مدل مشخصات اموال مسروقه را اعلام می‌کنند.

رییس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه امیدواریم ایجاد این سامانه در نیمه نخست سال اجرایی شود، اظهار کرد: در صورت اجرای این سامانه شناسایی و کشف اموال مسروقه با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

مقیمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه اعتراف‌گیری از متهمان با توسل به زور در پلیس آگاهی منسوخ شده است، تصریح کرد: به طوری که سال گذشته 20 درصد از افسران پلیس آگاهی که امکان کشف علمی جرایم را نداشتند از مجموع آگاهی منفک شدند.

رییس پلیس آگاهی ناجا با تاکید بر اینکه فضای پلیس آگاهی را به سمت کشف علمی و اطلاعاتی جرایم برده‌ایم، تصریح کرد: در همین راستا آزمایشگاه‌های پلیس آگاهی تجهیز شده و ما موفق شدیم در سال 94 نسبت به سال 93 کشف علمی جرایم را صددرصد افزایش دهیم، به طوری که 120 هزار سرقت تنها از طریق شیوه‌های علمی کشف شده است.

نظر شما