چهارمحال و بختیاری، دارای رتبه چهارم مصرف سیگار در کشور

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۱۴:۳۵:۰۴
کد خبر: ۴۱۱۱۱۹
چهارمحال و بختیاری، دارای رتبه چهارم مصرف سیگار در کشور
چهارمحال و بختیاری، دارای رتبه چهارم مصرف سیگار در بین استان های کشور است.

به گزارش برنا از شهرکرد؛ ؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان چهارمحال و بختیاری، به مناسبت «هفته ملی بدون دخانیات» و در آستانه «روز جهانی بدون دخانیات» گفت: در حال حاضر ۴ و یک دهم میلیارد نفر در جهان مصرف کننده دخانیات هستند و سالانه ۶ میلیون نفر بر اثر استعمال دخانیات، جان خود را از دست می دهند.

مرتضی هاشم زاده، با بیان اینکه ۶۰۰ هزار نفر نیز در جهان در معرض دود دست دوم سیگار قرار دارند، افزود: بر اساس پیش بینی انجام شده، مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات در سال ۲۰۳۰ به ۸ میلیون نفر خواهد رسید.

وی همچنین گفت: در حال حاضر، حدود ۷ میلیون نفر هم در ایران مصرف کننده دخانیات هستند که سالانه ۵۰ میلیارد نخ سیگار با هزینه افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال مصرف می کنند.

هاشم زاده، تعداد مصرف کنندگان دخانیات در گروه سنی بالای ۱۵ سال در کشور را ۵ و یک دهم درصد اعلام و اضافه کرد: مصرف قلیان در کشور از سال ۸۸ تا ۹۰، ‌۴۲ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد مصرف کنندگان دخانیات در کشور، قبل از ۱۸ سالگی شروع به مصرف کرده اند و ۲۹ درصد دانش آموزان ۱۳ تا ۱۵ ساله، سیگار و قلیان مصرف می کنند.

هاشم زاده، با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در حال حاضر رتبه چهارم مصرف سیگار در بین استان های کشور پس از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و همدان را دارد، گفت: ۱۵ درصد جمعیت این استان مصرف کننده دخانیات هستند.

وی یادآور شد: در وضعیت کنونی، ایران، مصر و پاکستان، بیشترین میزان مصرف دخانیات در منطقه آسیای جنوب شرقی یا مدیترانه شرقی را دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به وجود ۴۰ ماده سرطان زا و ۴۰۰ ماده سمی در دخانیات، گفت: بر اساس بررسی صورت گرفته، مصرف هر یک میلیون نخ سیگار، معادل مرگ یک فرد سیگاری است.

هاشم زاده افزود: ۹ درصد سرطان های ریه، ‌۷۵ درصد بیماری هایی مزمن ریوی، ‌۴۰ درصد سایر سرطان ها و ‌۵۰ درصد بیماری های قلبی در افراد سیگاری بروز می کند و در مجموع ۳۰ درصد مرگ های ناشی از سرطان مربوط به این افراد است.

وی، با اشاره به وجود قوانین کنوانسیون بین المللی کنترل دخانیات،‌ قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات مصوب سال ۱۳۸۵ و مصوبات ستاد کشوری کنترل دخانیات، اجرای برنامه ادغام خدمات مشاوره ترک دخانیات را اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه بیان کرد.

هاشم زاده، اجرای سیاست ساده سازی بسته بندی محصولات دخانی را به عنوان یکی از راهکارهای موثر در جهت کاش تقاضا از طریق کاهش تنوع و جذابیت دانست و گفت: موضوع روز جهانی بدون دخانیات امسال نیز «بسته بندی ساده محصولات دخانی» اعلام شده است.

وی تأکید کرد: به دلیل مصرف بی رویه محصولات دخانی به ویژه قلیان در بین جوانان، نوجوانان، زنان و متأسفانه برخی از محافل خانوادگی، به عنوان بزرگترین دغدغه متولیان سلامت، و اینکه میزان مواجهه با دود در هر وعده مصرف قلیان، معادل استعمال ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است و همچنین آلودگی تنباکوهای معطر به ترکیبات سرطان زای قطعی همچون بنزین، فلزات سنگین و نگران کننده تر، و برخی از مواد روانگردان، فعالیت ها و برنامه های روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات در سال جاری، بر موضوع قلیان، عوارض زیانبار ناشی از مصرف و راهکارهای کنترل و کاهش آن متمرکز شده است.

گفتنی است: ۳۱ ماه می میلادی برابر با ۱۰ خردادماه، از سوی سازمان بهداشت جهانی، به عنوان «روز جهانی بدون دخانیات» نامگذاری شده که شعار امسال این روز، «قلیان، سمی برای سلامت خانواده» و موضوع برنامه های آن، «بسته بندی ساده محصولات دخانی» می باشد.

برنامه های «هفته ملی بدون دخانیات» امسال نیز از ۴ تا ۱۰ خردادماه جاری، به شرح زیر در کشور در حال اجراست:

سه شنبه ۴ خرداد با عنوان «جوانان علیه قلیان»، چهارشنبه ۵ خرداد «قانون علیه قلیان»، پنج شنبه ۶ خرداد «قلیان و سرطان»، جمعه ۷ خرداد «آموزه‌های دینی علیه قلیان»، شنبه ۸ خرداد «اماکن عمومی عاری از قلیان»، یکشنبه ۹ خرداد «خانواده علیه قلیان» و دوشنبه ۱۰ خرداد «بسته بندی ساده محصولات دخانی».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز