معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

دود قلیان حاوی ۸۲ نوع ماده سمی و ۲۷ نوع ماده سرطانزای خطرناک است/آسیب اصلی قلیان، از بین رفتن قباحت دود در جوانان و کودکان است

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۱۳:۱۱:۲۰
کد خبر: ۴۱۱۲۱۳
دود قلیان حاوی ۸۲ نوع ماده سمی و ۲۷ نوع ماده سرطانزای خطرناک است/آسیب اصلی قلیان، از بین رفتن قباحت دود در جوانان و کودکان است
معاون بهداشتی دانشگاه گفت: در خصوص مضرات قلیان از حدود 10 سال قبل مقالات علمی پیرامون قلیان به صورت فزاینده ای افزایش یافته و هر ساله ضررهای جدیدی در خصوص دود قلیان در دنیای علم به اثبات می رسد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ دکتر نوذر نخعی افزود: به رغم اینکه تنها 100 روز از آغاز سال 2015 میلادی می گذشت بیش از 20 مقاله در خصوص مشکلات قلیان در مجلات بین المللی در سال 2015 میلادی به چاپ رسید که در سال 2014 این عدد حدود 15 مقاله بود.

وی ادامه داد: در مطالعه ای که به طور مشترک توسط مرکز تحقیقات علوم اعصاب کرمان و دانشگاه ملبورن استرالیا انجام شده است، قلیان به عنوان عامل موثری در سوق دادن نوجوانان و جوانان به مصرف سایر مواد شناخته شده است و دروازه ورود مواد مخدر و صنعتی معرفی شده است.
وی بیان کرد: مطالعه اخیر دانشگاه کالیفرنیا همسو با سایر مطالعات حاکی از آن است که مصرف قلیان به خودی خود سیگاری شدن افراد را می تواند به دنبال داشته باشد.
دکتر نخعی گفت: نتایج تحقیقاتی که در سال 2015 میلادی به چاپ رسیده است حاکی از آن است که دود قلیان حاوی 82 نوع ماده سمی و 27 نوع ماده سرطانزای خطرناک می باشد.
وی افزود: به دنبال استنشاق دود ضربان قلب و فشار خون حدود 10 درصد افزایش یافته و به قلب به صورت آنی فشار وارد می آید، همچنین از اثرات کوتاه مدت قلیان کم شدن ظرفیت تنفسی و ورزشی افراد می باشد.
دکتر نخعی در زمینه اثرات طولانی مدت قلیان گفت: افزایش احتمال سکته قلبی، برونشیت مزمن، سرطان های معده، مری، ریه و خون، کم وزنی نوزاد، عفونت های دهان و دندان، پوکی استخوان و کاهش قدرت باروری از مهمترین اثرات طولانی مدت قلیان می باشد.
وی با اشاره به اینکه کودکان و زنان مهمترین گروهی که در جامعه در معرض آسیب قلیان می باشند گفت: مهمترین کانال الگو گرفتن و یادگیری کودکان دیدن رفتار هاست، کودکان معصومی که با والدین خود به قصد تفریح به پارک ها یا رستوران ها می روند هنگامی که جوانان را در حال کشیدن قلیان می بینند، این صحنه ها در حافظه بلند مدت آنها ذخیره شده و سبب ایجاد نگرشی مثبت در آنها می گردد و به نوعی آنان را با دود مانوس و رفیق می نماید.
دکتر نخعی ادامه داد: چنین کودکی در آینده ای نه چندان دور هنگام مواجهه با قلیان به خودی خود به سمت قلیان و سیگار با ذهنیتی مثبت کشش می یابد.
وی افزود: علت آسیب پذیر تر بودن زنان نیز آن است که مصرفت سیگار خوشبختانه در قاطبه زنان ایرانی قباحت دارد، در حالیکه چنین قباحتی در کشیدن قلیان احساس نمی شود. از همین روست که شکاف فراوانی مصرف قلیان در مرد و زن به مراتب کمتر از سیگار است.
دکتر نخعی تأکید کرد: به هر شکل آسیب اجتماعی اصلی قلیان، از بین رفتن قباحت دود در جوانان و عادی شدن مصرف دود از دیدگاه کودکان خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز