تصادف، ضربه و سقوط شایع ترین حوادث در همدان

۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۹:۲۳:۵۸
کد خبر: ۴۱۱۴۶۶
تصادف، ضربه و سقوط شایع ترین حوادث در همدان
دکتر حبیب معصومی گفت: بر اساس آمار افرادی که با فوریت های پزشکی تماس گرفته اند سه حادثه شایع در استان همدان تصادف خودرو سوار، ضربه و سقوط است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان همدان در جمع خبرنگاران افزود: تا پایان هفته جاری 9 دستگاه آمبولانس جدید در بین پایگاه های استان توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: این آمبولانس ها با صرف هزینه 30 میلیارد ریالی به صورت مستقیم از کشور آلمان با تجهیزات کامل خریداری شده است.

وی عنوان کرد: تا پایان خرداد ماه 11 آمبولانس جدید دیگر وارد ناوگان اورژانس استان خواهد شد و تا پایان سال طبق سهمیه بندی 20 دستگاه خودروی آمبولانس دیگر نیز به استان همدان تعلق خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه هم اکنون 82 دستگاه آمبولانس در پایگاه های فوریت های پزشکی استان فعال است تصریح کرد: تا پایان سال 92 تنها 60 آمبولانس در اختیار استان بود که در دو سال گذشته 22 دستگاه خودروی آمبولانس جدید به این تعداد افزوده شد.

وی عنوان کرد: با افزایش تعداد آمبولانس ها در سالجاری 20 آمبولانس که دارای عمر بالا هستند از مدار خارج و به مراکز بهداشتی که نیازمند این آمبولانس ها هستند تعلق خواهد گرفت.

دکتر معصومی ادامه داد: سال گذشته 31 هزار ماموریت شهری، جاده ای و بین مرکزی در استان انجام شده است که این تعداد نسبت به سال 80 سه برابر شده است که افزایش جمعیت، افزایش آگاهی مردم ، افزایش شهرنشینی، افزایش بیمار های غیر واگیر و افزایش حوادث ترافیکی از دلایل این افزایش است.

وی عنوان کرد: 23 هزار مورد از این ماموریت ها شهری، 6 هزار و 500 مورد از این ماموریت ها جاده ای و هزار مورد از این ماموریت ها نیز بین مراکز است.

وی تصریح کرد: هم اکنون 18 پایگاه شهری و 28 پایگاه جاده ای و یک پایگاه هوایی در سطح استان فعال است که این تعداد پایگاه نسبت به سال 84 با رشد سه برابر مواجه است.

وی ادامه داد: در شهرستان هایی مانند همدان، نهاوند و ملایر بیشتر ماموریت ها شهری و در شهرستان هایی مانند کبودراهنگ که بیشتر روستا نشین هستند ماموریت ها جاده ای است.

معصومی عنوان کرد: برخی از این پایگاه ها در مناطق روستایی به خاطر تفاهم نامه با معاونت بهداشتی ایجاد خواهد شد تا به مردم روستاها نیز سرویس دهند.

وی بیان کرد: اولین پایگاه روستایی استان همدان سال گذشته در شهرستان کبودراهنگ ایجاد شد که به سوانح جاده ای، روستای اصلی و روستاهای همجوار ارائه خدمت می کند.

وی اضافه کرد: در قالب ستاد هدایت اطلاع رسانی و رسیدگی به امور درمان سال گذشته پنج هزار و 200 بیمار توسط اورژانس به بیمارستان های استان ، 185 نفر از بیماران به تهران و 132 بیمارنیز از سایر استان ها به همدان منتقل شده اند.

وی تصریح کرد: همچنین سال گذشته یک هزار و 240 مورد مشاوره توسط تکنسین با پزشک ارتباطات انجام و از مشاوره مورد نیاز بهره مند شده اند.

وی افزود: هم اکنون دو موسسه آمبولانس خصوصی ندای سلامت و رسالت نیز در استان همدان فعال است اگر افراد نیازمند خدماتی باشند که در حیطه وظایف فوریت های پزشکی نیست می توانند از خدمات این دو موسسه خصوصی مجوز دار استفاده کنند.

معصومی ادامه داد: بر اساس آمار افرادی که با فوریت های پزشکی تماس گرفته اند سه حادثه شایع در استان همدان تصادف خودرو سوار، ضربه و سقوط است.

وی ادامه داد: کاهش آمار فوت در حوادث و سوانح ناشی از تصادفات نشانگر فعالیت مطلوب فوریت های پزشکی است چرا که از سال 81 تا 94 تعداد فوتی های ترافیکی همدان کاهش یافته است.

وی بیان کرد: بیشترین تعداد فوتی های ناشی از حوادث در سال 85 با 870 فوتی بوده که این رقم به مرور کاهش پیدا کرده و در سال 94 به 516 تا رسیده است که طبق بررسی ها 48 درصد از فوتی های این حوادث در صحنه فوت کرده، هشت درصد در حین انتقال و 42 درصد نیز در بیمارستان فوت می کنند.

وی ادامه داد: میانگین زمان رسیدن به بالین بیمار در شهر همدان 6 دقیقه و 46 ثانیه و در بقیه شهر های استان سه دقیقه و 37 ثانیه و حوادث در جاده ای هفت دقیقه و 18 ثانیه است.

وی عنوان کرد: سامانه 1590 یا سامانه رسیدگی به شکایات روی همه آمبولانس ها نوشته شده است تا شهروندان هر گونه شکایت خود از خدمات را با این سامانه در میان و از این طریق پیگیری کنند.

وی بیان کرد: سال گذشته 244 حادثه ویژه در استان همدان گزارش شده است.

وی همچنین از انجام 86 ماموریت اورژانس هوایی در 20 ماه گذشته خبر داد و افزود: 6 مورد از این ماموریت ها در خرداد ماه سالجاری انجام شده است.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی همدان عنوان کرد: 30 مزاحم تلفنی در دو سال گذشته به دستگاه قضایی معرفی شده است که در بین این افراد فردی حضور داشت که 220 بار با موبایل خود مزاحم فوریت های پزشکی شده بود .

وی بیان کرد: سال گذشته 169 نفر بر اثر مسمومیت با منو اکسید کربن توسط فوریت های پزشکی به مراکز درمانی منتقل شدند که یک مورد قبل انتقال فوت شده بود.

وی بیان کرد: امسال 93 نفر نیروی تکنسین برای فوریت های پزشکی جذب خواهد شد که با این تعداد مشکل کمبود نیروی انسانی تا حدودی رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: در هفت شهرستان همدان امکان فرود بالگرد در بیمارستان ها وجود ندارد و هم اکنون این امکان تنها در بیمارستان های همدان و فامنین فراهم است که تا پایان سال این مشکل در سایر شهرستان ها نیز رفع خواهد شد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز