عضو هیئت مدیره نظام پرستاری رشت:

حمله به وزارت بهداشت تهدیدی به دستاوردهای پرستاری است

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۸:۴۱:۳۱
کد خبر: ۴۱۶۱۱۰
عضو هیئت مدیره نظام پرستاری رشت گفت: برخی در سازمان نظام پرستاری در جنگ مستقیم با وزارت بهداشت بر آمده‌اند و این درحالی است سازمان نظام پرستاری باید با تعامل مصالح جامعه پرستاری را پیگیری کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمدرضا یگانه در درابطه با دوره جدید سازمان نظام پرستاری، گفت: سازمان نظام پرستاری در دوره جدید عملکرد خوبی نداشته زیرا از بدو ورود و از همان دوران انتخابات یکسری افراد کم تجربه و کم سابقه به رهبری معدودی از افراد با سابقه که فقط دیدگاه احساسی و برخوردهای تخاصمی دارند، وارد میدان شدند.

وی با تقبیح بی‌ارزش کردن چهره‌های شناخته شده و شاخص دوره‌های گذشته سازمان نظام پرستاری گفت: متاسفانه در دوره جدید شاهد تخریب و بی‌ارزش کردن کسانی هستیم که واقعا برای شکل گیری و پیشبرد اهداف پرستاری سال‌ها زحمت کشیده‌اند در حالی که اگر واقعا تجربه لازم برای اداره سازمان نظام پرستاری در مسئولان دوره جدید بود می‌بایست در کنار افراد با سابقه و بنیانگذاران این سازمان از تجربیات آن‌ها بهره‌مند می‌شدند.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری رشت ادامه داد: به هر حال انتخابات یک دور رقابتی و مسابقه است اما انتظار می‌رود پیروز این میدان با بهره‌گیری از تجربیات گذشته و برنامه‌ریزی برای آینده در جهت پیشبرد اهداف سازمان وارد کار شود زیرا به هر حال سازمان نظام پرستاری 150 هزار پرستار را تحت پوشش خود دارد و می‌بایست اهداف تمام این اعضا برای آن اهمیت داشته باشد نه اینکه اهداف شخصی در اولویت قرار گیرد و از دیدگاه قدرتی به مسائل نگاه شود.

وی با اشاره به تلاش مستمر و مجدانه جامعه پرستاری و مسئولان دوره‌های مختلف سازمان نظام پرستاری برای تشکیل معاونت پرستاری در وزارت بهداشت گفت: درست است که سازمان نظام پرستاری به عنوان یک NGO محسوب می‌شود ولی نباید از این نکته غافل بود که 70 درصد پرستارانش در بخش دولتی کار می‌کنند لذا تشکیل معاونت پرستاری همواره از آرزوهای جامعه پرستاری بود.

یگانه افزود: متاسفانه الان شاهد آن هستیم که برخی در سازمان نظام پرستاری در جنگ مستقیم با وزارت بهداشت بر آمده‌اند و این تهدیدی است به دستاوردهای سازمان نظام پرستاری.

سازمان راهکاری جز اینکه دست تعامل به سمت سازمان‌های دولتی و حتی سازمان‌های خصوصی دراز کند، ندارد.

 تخاصم و برخوردهای تهاجمی بی نتیجه است

وی اضافه کرد: اگر چه بسیاری از مسئولان سازمان نظام پرستاری از بخش‌های خصوصی هستند ولی به هر حال اگر قرار است کاری انجام شود باید برنامه‌ریزی کرد تا کار جلو برود و برای حل مشکلات پرستاران باید دست در دست نهادهای دولتی و غیر دولتی گذاشت و با هدفگذاری برای سال‌های پیش رو به دنبال اهداف رفت و در این مسیر حتی اشکال ندارد که در موارد لازم حتی در جاهایی غرور خود را نیز بشکنیم زیرا همیشه برخورد از موضع غرور و تخاصم جواب نمی‌دهد و نتیجه ای جز واکنش‌های تهاجمی نیز ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اضافه کرد: مگر در ابتدای تشکیل سازمان نظام پرستاری، ارتباطی با دولت داشتیم اما با ارتباطات مثبتی که برقرار شد توانستیم جایگاهی ویژه حتی در بخش دولتی کسب کنیم و باید از این بنیه به نفغ جامعه پرستاری استفاده کرد.

وی افزایش چندین برابری دریافتی پرستاران را در طول سال‌های تشکیل سازمان نظام پرستاری از جمله دستاوردهای این سازمان در دوره‌های قبل خواند و گفت: همواره هدف سازمان نظام پرستاری در دوره‌های گذشته این بوده که حق جامعه پرستاری را احیا کنیم و هیچ وقت مداخله در امور دیگران در دستور کار نبوده است.

وی افزود: معتقدیم در گروه پزشکی هم اگر قرار است قیاسی صورت گیرد باید در گروه‌های خودمان این مقایسه انجام شود نه اینکه این قیاس با گروه‌هایی انجام شود که در رده بالاتر از پرستاری هستند. بالاخره آن‌ها توانستند بدون جنگ و با یک برنامه حساب شده از دولت حق خود را بگیرند و ما هم باید از همین سیاست استفاده کنیم و100 درصد باید با استفاده از شیوه ‌های منطقی و عقلایی جلو برویم زیرا در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد.

یگانه تصریح کرد: به هر حال شیوه جنگ را پیش گرفتن، اول از همه ضربه به نظام و دولت می‌زند و در وهله دوم به پرستاری ضربه می‌زند و چرا باید با عملکرد غیر منطقی در اذهان عمومی اسم پرستار این گونه تداعی شود که فقط دنبال پول هستند و در مقابل هر طرحی، ساز مخالف می‌زند.

وی افزود: به عنوان مثال طرح تحول نظام سلامت یکی از طرح‌های بسیار مثبتی بود که توسط وزیر بهداشت اجرا شد و خدمت بزرگی به مردم کرد زیرا در مواردی موجب شد تا برخی بیماران که به دلیل دغدغه مالی سال‌ها با رنج بیماری کنار آمده بودند، تحت درمان قرار گیرند اما بی ‌شک این طرح خالی از اشکال و نقد نیست ولی نباید به واسطه این اشکالات کل موضوع را زیر سوال برد.

وی افزود: به هر حال طرح تحول سلامت موجب اقبال و مراجعه بیشتر مردم به بیمارستان‌های دولتی شد و دراین مسیر گروهی از تیم درمان دیده شدند و دریافتی ‌هایشان به منظور ایجاد انگیزه افزایش یافت اما از نظر مالی این اتفاق برای پرستاران نیفتد اما معتقدیم این مسئله باید عاقلانه و منطقی پیگیری و حل شود.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری رشت ادامه داد: ما نیز مخالف تبعیض و بی ‌عدالتی هستیم، ما هم واقف بر این هستیم که در جریان اجرای طرح تحول سلامت بار کاری پرستاران افزایش یافت و 70 درصد بار این طرح به دوش پرستاران افتاد اما قطعا استفاده از شیوه‌های منطقی و قانونی زودتر ما را به جواب می‌رساند.

وی با اشاره به جلسه اخیر هیئت مدیره‌های نظام پرستاری با وزیر بهداشت گفت: بنده در این جلسه به عنوان سخنران ضمن قدردانی از اجرای طرح تحول سلامت و خدمتی که به مردم شد نسبت به دیده نشدن پرستاران نیز مسائل را طرح کردم و اعلام داشتم اگر بخش مادی موضوع را هم کنار بگذاریم انتظار می‌رود برای کاهش بار کاری بر دوش پرستاران نیروی بیشتری به سیستم تزریق شود.

یگانه خاطر نشان کرد: همچنین در این جلسه اعلام کردم که ما نیز محدودیت‌های اعمال شده از سوی سازمان مدیریت برای جلوگیری از بزرگ شدن بدنه دولت را درک می‌کنیم ولی این موضوع با تعدیل تنه دولت قابل حل است یعنی می‌توان با تعدیل نیرو در برخی بخش‌هایی که بیش از حد چاق شده‌اند و تزریق آن به بخش درمان مشکل را رفع کرد و در این زمینه راهکارهای لازم برای جذب نیرو بدون تحمیل بار به دولت ارائه شد و وزیر بهداشت نیز پذیرفت.

هجمه و حمله به افراد در فضای مجازی

وی با تأکید بر لزوم توجیه مسئولان بدون استفاده از کلمات خصمانه و توهین آمیز گفت: ما با هیچ وزیری جنگ نداریم و معتقد به ارائه راهکارهای تعاملی به مسئولان هستیم اما متاسفانه به نظر می‌رسد استراتژی تعامل و گفت و گو در این دوره از سازمان نظام پرستاری گم شده است و وضعیت به جایی رسیده که برخی گروه‌ها در فضای مجازی به صورت هماهنگ شکل ‌اند و اگر کسی حرف منطقی بزند مورد هجمه و حمله ناگهایی توسط این گروه مشخص قرار ‌می‌گیرد.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اضافه کرد: ما نیز پرستار و از بنیانگذاران سازمان نظام پرستاری هستیم. نیت ما ارتقاء فرهنگی پرستاران است و در کنار آن ارتقا مادی نیز در اولویت کار است اما شایسته نمی‌بینیم که به جامعه پرستاری برچسب جنگجو و کسانی که همواره دغدغه مسائل مالی و مادی خود را دارند، بخورد.

وی افزود: وظیفه ذاتی پرستاری خدمت رسانی به مردم است و ارتقا جایگاه سازمانی و جایگاه فرهنگی پرستاری و نشان دادن آن به مردم است که پرستاران بیش از هر چیز دغدغه سلامت مردم و ارتقا سلامت جامعه را دارند. مطمئنا وقتی این جایگاه در اذهان مردم و مسئولان نشان داده شود آن‌ها نیز در جهت رفع مشکلات و تحقق مطالبات پرستاران پیش قدم می‌شوند و اتخاذ ‌های تهاجمی و خصمانه و استفاده از القابی مثل وزیر پزشک سالار و امثالهم، تنها موجب تفرقه بین پزشک و پرستار و تنزل روز به روز ارزش سازمان نظام پرستاری می شود.

یگانه اظهار داشت: هیئت مدیره‌های نظام پرستاری و جامعه پرستاری باید درایت عقلی را پیشه کنند و از بزرگان مجموعه خودشان استفاده کنند و از فضای تعامل و ادب در جهت پیشبرد اهداف ترسیم شده برای سازمان نظام پرستاری بهره گیرند زیرا با جنگ نمی‌توان ره به جایی برد.

آینده سازمان نظام پرستاری

وی افزود: هیچ وقت نمی‌خواهیم به پرستاران که واقعا قشری زحمتکش در سیستم بهداشت و درمان کشور هستند، مارکی تحت عنوان مخل آسایش نظام و دولت چسبیده شود. برای رسیدن به اهداف سازمان، مسئولان سازمان نظام‌پرستاری باید دست تعامل به سمت همه دراز کنند. سازمان قدرت اجرایی دخالت در امور دیگران را ندارد و باید قدرت اجرایی خود را در تعامل با دیگران ببیند نه اینکه شمشیر را برداشته و احساس کند قدرتمند است و سر هر کسی را می‌خواهد ببرد.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری رشت تصریح کرد: متاسفانه به اعتقاد بنده اگر سازمان نظام پرستاری همچنان به شیوه اشتباهی که هم اکنون پیشه کرده است، ادامه داد نمی‌توان دید مثبت و روشنی نسبت به آینده این سازمان داشت.

نظر شما