متخصص تغذیه :

خوردن آش و حلیم در هنگام افطار مفید است

۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۱۰:۰۸:۵۹
کد خبر: ۴۱۶۵۴۶
خوردن آش و حلیم در هنگام افطار مفید است
با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان پای صحبت های دکتر سید مصطفی نچواک متخصص تغذیه و مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشستیم تا از او در مورد مصرف آش و حلیم در افطار بپرسد.

آقای دکتر نچواک آیا روزه داران می توانند در افطار حلیم مصرف کنند؟ بله در ایام روزه داری کاهش قند خون بویژه به هنگام افطار پدیده ای شایع است بنابراین لازم است به هنگام افطار فرد روزه دار از یک ماده غذایی که حاوی ترکیبات نشاسته ای است و به راحتی جذب بدن می شود یا به عبارتی سریع الهضم و سریع الجذب باشد استفاده نماید. بنابراین باتوجه به اینکه در تهیه حلیم از گندم استفاده می شود لذا می توان از حلیم به عنوان یک ماده غذایی مناسب برای وعده افطار استفاده نمود.

چه توصیه ای در چگونگی تهیه حلیم روزه داران دارید؟ از آنجایی که اکثر روزه داران عزیز حلیم مصرفی خود را از فروشگاه های عرضه مواد غذایی تهیه می کنند لذا در درجه اول باید مطمئن بود که حلیم در محلی مناسب و با رعایت اصول و موازین بهداشتی تهیه شده باشد، در ثانی افرادی که اقدام به طبخ و تهیه حلیم می کنند باید تمامی موارد مربوط به  نکات ایمنی، سلامت و بهداشت را در تهیه و طبخ مواد غذایی رعایت نمایند.

نظرتان در باره مصرف حلیم به همراه دارچین و روغن چیست؟ استفاده از دارچین در حلیم می تواند ارزش تغذیه ای حلیم را افزایش دهد اما استفاده از روغن باعث کاهش ارزش تغذیه ای حلیم می گردد. حلیم بهتر است بدون ترکیب با روغن مصرف شود. از طرفی استفاده از روغن همراه با حلیم می تواند منجر به افزایش دریافت کالری و تاخیر در جذب آن شود. لذا می بایست در هنگام مصرف حلیم بویژه در وعده افطار سعی شود یا بدون روغن و یا با حداقل میزان مصرف روغن استفاده گردد.

نکته دیگر اینکه باید به حجم حلیم مصرفی در وعده افطار نیز توجه نمود مصرف زیاد از حد حلیم در وعده افطار می تواند باعث سوء هاضمه و همچنین افزایش وزن گردد.

در مورد مصرف آش در افطار چه توصیه ای دارید؟ بله آش نیز جزء آن دسته از مواد غذایی است که مصرف آن در وعده افطار به روزه داران عزیز توصیه می شود و باید توجه نمود که آش علاوه بر اینکه حاوی غلات می باشد می بایست حبوبات (لوبیا، نخود و یا عدس) نیز به اندازه کافی در ترکیب آن وجود داشته باشد، همچنین استفاده از سبزیجات تازه در ترکیب آش می تواند ارزش غذایی آن را بالا ببرد.

در مصرف آش توجه به چه  نکاتی ضروری است؟ همان نکاتی که می بایست در مصرف حلیم مدنظر باشد باید مورد توجه قرار بگیرد. آش باید از محل مطمئن تهیه و برای مصرف در ترکیب آن از حداقل ممکن روغن استفاده شود.

نکته مهم دیگری که در خصوص مصرف آش باید به آن توجه نمود خصوصا آش رشته استفاده از کشک است، استفاده از کشک می تواند ارزش غذایی آش را افزایش دهد به شرطی که کشک مورد استفاده بهداشتی، سالم و ترجیحا پاستوریزه باشد.

مصرف آش و حلیم برای بیماران دیابتی و بیمارانی که مشکل گوارشی دارند ضرر دارد؟  خیر اما باید توجه داشت زمان و میزان مصرف آش و حلیم در خصوص افرادی که به برخی از بیماری های گوارشی و متابولیکی مثل دیابت مبتلا هستند حتما باید با نظر پزشک معالج باشد.

 

 

 

نظر شما