رئیس انجمن میکروب شناسی ایران هشدار داد:

کم شدن تاثیر درمانی آنتی بیوتیک‌ها یک تهدید است

۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۱۰:۵۷:۱۴
کد خبر: ۴۱۶۷۱۴
کم شدن تاثیر درمانی آنتی بیوتیک‌ها یک تهدید است
رئیس انجمن میکروب شناسی ایران گفت: اگر به این مساله توجه جدی نشود در آینده حوزه سلامت کشور با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمد مهدی فیض آبادی در آستانه برگزاری هفدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران، گفت: این کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران 2تا 4 شهریور در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود.

وی در ادامه با توجه به افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها، عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما به دلیل مصرف بی رویه و گاه تجویزهای زیاد آنتی بیوتیک ما شاهد کاهش تاثیر آنتی بیوتیک‌ها در برابر بیماری و نیاز به بیماران به داروهای قوی تری هستیم.

رئیس انجمن میکروب شناسی ایران، تصریح کرد: میکروب شناسان در محیط آزمایشگاه میکروب‌ها و مقاومت آن‌ها را در برابر آنتی بیوتیک‌ها شناسایی و نتایج حاصل را به پزشکان ارائه می‌دهند که البته این مساله به تنهایی موجب کاهش مصرف آنتی بیوتیک نمی‌شود بلکه کاهش سرانه مصرف آنتی بیوتیک در کشور نیازمند همکاری بخش‌های تشخیص و  درمان است.

فیص آبادی افزود: رسته‌های مختلف پزشکی باید در کنار هم نسبت به عوارض مصرف آنتی بیوتیک آگاه شوند و کم‌تری این دارو را تجویز کنند و از طرفی در هنگام مراجعه بیمار به مطب نسبت به عوارض مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک هشدار دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جلوگیری از افزایش مقاومت میکروب در برابر آنتی‌بیوتیک در کشور ما نیازمند اقدامات عاجلانه است زیرا اگر در این خصوص اقدامی نشود مشکلات عدیده‌ای گریبانگیر حوزه سلامت کشور خواهد شد.

فیض‌آبادی یکی از راه‌های مقابله با مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک در کشور را حضور میکروب شناسان در مراکز درمانی دانست و گفت: در حال حاضر در برخی از مراکز درمان میکروب شناسان حضور دارند اما مساله در کشور مت کم رنگ است و نیاز به به توجه جدی دارد.

 رئیس انجمن میکروب شناسی ایران خاطرنشان کرد: تا 15 تیرماه ارسال مقالات به دبیرخانه کنگره ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌تواند با مراجعه به سایت http://ismcongress.ir از نحوه ارسال مقالات آشنا شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز