پیوستن هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی قم به پویش ملی "تبدیل قلیان ها به گلدان"

دکتر ایرانی خواه: قلیان کشیدن باید به یک ضد فرهنگ تبدیل شود/عزم همگانی برای جمع آوری قلیان ها

۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۱۳:۰۹:۳۰
کد خبر: ۴۱۶۸۶۰
دکتر ایرانی خواه: قلیان کشیدن باید به یک ضد فرهنگ تبدیل شود/عزم همگانی برای جمع آوری قلیان ها
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: قلیان کشیدن باید به یک ضد فرهنگ تبدیل شده و با یک عزم همگانی در جمع آوری قلیان‌ها از سطح استان بکوشیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، دکتر ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، امروز در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه با اشاره به شعار هفته بدون دخانیات گفت: هر ساله وزارت بهداشت برای هفته بدون دخانیات یک شعار را در نظر می‌گیرد که امسال این وزارتخانه برنامه‌ها و شعارهای خود را در خصوص از کاهش مصرف قلیان در جامعه متمرکز کرده است.

وی افزود: پیامدهای شوم قلیان به قدری زیاد و گسترده است که وزارت بهداشت امسال تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند این موضوع را در جامعه به عنوان یک معضل بزرگ مطرح نماید و پیامدهای ناشی از کشیدن قلیان را به اقشار مختلف جامعه گوشزد کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: متاسفانه افرادی از فروش قلیان و مواد مصرفی آن در جامعه سود و منفعت‌ بسیاری می‌برند و از سوی دیگر دشمنان نیز با تبلیغ استعمال قلیان در صدد ضربه زدن به سلامت جامعه مخصوصا قشرجوان و مولد هستند.

دکتر ایرانی خواه در ادامه بیان داشت: متاسفانه امروزه جوانان از قلیان به عنوان یک وسیله سرگرمی استفاده می کنند و در فروشگاه‌ها و مغازه‌های لوکس نیز دیده می شود که قلیان و لوازم جانبی آن به فروش می رسد.

وی با اشاره به آمار سنی کسانی که از قلیان استفاده می کنند گفت: طبق آمار کشوری، اغلب کسانی که از قلیان استفاده می کنند، سن زیر 18 سال دارند که این نشان دهنده عمق فاجعه و اقدامات دشمنان بر علیه جوانان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: امروزه به گونه‌ای از قلیان استفاده می‌شود که قبح آن شکسته و در بسیاری از موارد خانواده‌ها در کنار هم از این ماده سرطان‌زا استفاده می‌کنند.

دکتر ایرانی خواه تاکید کرد: باید خطرات ناشی از استفاده از قلیان و همچنین افزودنی‌های آن که صد در صد سرطان‌زا است بیان شود و ما باید در استان قم به عنوان متولی سلامت ، دیگر مدیران را نیز نسبت به این امر حساس کنیم.

وی با بیان اینکه باید با یک اقدام جهادگونه و با همکاری تمامی مدیران و مسئولان استانی و کشوری نسبت به ریشه کنی قلیان اقدام کرد افزود: باید مشکلات را برای همه مسئولان استانی بازگو کنیم تا برای همه به عنوان یک دغدغه مطرح شود و با یک عزم ملی و استانی برای جمع آوری قلیان اقدام کنیم و به این واسطه استفاده از قلیان را که متاسفانه درحال حاضر به عنوان یک فرهنگ نادرست در جامعه رواج پیدا کرده است به یک ضد فرهنگ تبدیل شود.

دکتر ایرانی خواه در خصوص خطرات استفاده از قلیان گفت: مصرف قلیان باعث بروز سرطان، بیماری‌های حاد تنفسی، اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون های جنسی و... می شود که باید این خطرات بیان و گوشزد شود.

در پایان این جلسه اعضا هیات رییسه دانشگاه با پیوستن به پویش ملی تبدیل قلیان ها به گلدان از این حرکت ملی حمایت کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز