دیدار صمیمی خیرین سلامت و هاشمی؛

وزیر بهداشت به مهمانی خیرین رفت

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۱۴:۰۴:۴۵
کد خبر: ۴۱۷۴۲۰
سال‌های سال است که حضور خیرین در حوزه سلامت کشور به شکل یک سنت تاثیرگذار در آمده و توانسته بسیاری از کمبودهای موجود در بخش‌های مختلف این حوزه را رفع کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سال‌های سال است که حضور خیرین در حوزه سلامت کشور به شکل یک سنت تاثیرگذار در آمده و توانسته بسیاری از کمبودهای موجود در بخش‌های مختلف این حوزه را رفع کند. کمک‌های مردمی در حوزه سلامت تنها محدود به کشور ما نیست و در کشورهای مختلف نیز مردم بنا علاقه خود گاهی به این نوع کارهای نوع دوستانه می‌پردازند، اما این موضوع در کشور ما حال و هوای دیگری دارد و با توجه به اعتقادات مذهبی و اعتقادی مردم ما حال و هوای دیگری دارد و مردم از هر قشر و با هر میزان درآمد سعی می‌کنند در این موضوع نقش داشته باشند.

یکی از مشکلاتی که شاید در گذشته حضور خیرین را در حوزه سلامت کم رنگ کرده بود، فعالیت‌های جداگانه خیرین در نقاط مختلف کشور بود. فعالیت‌هایی که گاهی بدون توجه به نیازسنجی‌های مناطق مختلف به نوع خدمات، نتایج کار را کم اثر می‌کرد. به همین دلیل این خیرین به تدریج تلاش کردند تا به جای فعالیت‌های جداگانه و جزیره‌ای، به صورت یک تشکل واحد درآیند و در این قالب با مشاوره وزارت بهداشت و با توجه به نیازهای نظام سلامت کشور اقدام به فعالیت کنند. این نگاه موجب شد تا به تدریج تشکلی شکل بگیرد و فعالیت خیرین در حوزه سلامت را به شکل نظام یافته‌تری مدیریت کند و در این راستا نیز هماهنگی‌های مناسبی با وزارت بهداشت صورت گرفت.

خیرین سلامت در این سال‌ها توانسته‌اند با همسو کردن اهداف خود در حوزه سلامت گام‌های مهمی را در رفع نیازهای این حوزه بردارند. بی‌شک هماهنگ کردن این تعداد از مردم نیک اندیش در کنار هم نیاز به یک سازماندهی ویژه دارد تا در عین مثمرثمر بودن، شکل اداری به خود نگیرد و ساختار مردم محور و خودجوش خود را حفظ کند.

با توجه به این نکات، خیرین این حوزه کوشیده‌اند تا در مناسبت‌های مختلف، اعضای این جمع را از یک سو و دست اندرکاران نظام سلامت کشور را از سوی دیگر در قالب یک ضیافت کنار هم جمع کنند تا به این شکل ضمن ایجاد تعامل بیشتر بین این دو، گزارشی از عملکرد خیرین در مقاطع زمانی مختلف را نیز ارایه کند؛ که بی‌شک حال و هوای معنوی شب‌های ماه مبارک رمضان یکی از فرصت‌های مناسب برای این گردهمایی هاست.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته جمعی از خیرین سلامت در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان با ارسال دعوتنامه‌ای که از جانب وزیر بهداشت از خیرین حوزه سلامت کشور دعوت کردند تا در ضیافت افطار و شامی که از طرف خود آن‌ها تدارک دیده شده بود شرکت کنند. ضیافتی که علاوه بر سخنرانی‌ها و گفتگوهای مفید درون آن، حواشی مناسبی را هم برای برخی فراهم آورده است تا مدتی درباره آن صحبت کنند.

دعوتنامه آقای وزیر

یکی از موضوعاتی که حتی پیش از ضیافت خیرین حوزه سلامت جلب توجه می‌کرد، دعوتنامه‌های این مراسم بود که از جانب هاشمی برای خیرین ارسال شد. اگرچه این کار برای احترام به خیرین صورت گرفت، موجب شد تا استقبال از مراسم پرشور تر از سال‌های گذشته باشد، این بهانه را نیز به دست عده‌ای داد تا بتوانند ستون نشریات و خبرگزاری‌های خود را با خبرهای به اصطلاح "داغ" پر کنند.

دوستان در پی فرصت در برخی رسانه‌هایی که غالبا نیز غیررسمی بودند بدون توجه اینکه میزبان این برنامه خیرین سلامت بودند، تنها به خاطر وجود نام وزیر در انتهای دعوتنامه، از این ضیافت با عناوینی مثل "افطاری وزیر میلیاردر" یاد کرده بودند.

در حالی که تمام ماجرا این بود که کسانی که در یک سال گذشته بیش از هزارمیلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کرده بودند، قصد داشتند یک ضیافت افطار را با هدف نهادینه کردن فرهنگ یاری گری و با حضور وزیر بهداشت برگزار کنند.

استقبال بی نظیر

ضیافت افطار امسال اگرچه مانند تمام سال‌های گذشته برگزار می‌شود ولی توجه ویژه شخص وزیر در این مدت باعث شده بود تا تعداد کثیری از خیرین علاقه مند به شرکت در این مراسم باشند. علاقه‌ای که به رغم تمهیدات اندیشیده شده برای حضور مهمانان، برگزار کنندگان مراسم را غافلگیر کرد. وزیر بهداشت دولت یازدهم در طول این مدت در مواجهه با خیرین به نحوی برخورد کرده که آنها فعالیت‌های خود را برای کمک به این بخش و همراه شدن در خدمت رسانی به مردم انجام می دهند. وفاقی که در دوره‌های گذشته کمتر شاهد آن بودیم و همواره جزو آرزوهای ما بود.

وزیر بهداشت: بی ریا باشیم و لجبازی نکنیم

 سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت که همواره از حضور خیرین در نظام سلامت کشور به عنوان یک موهبت یاد کرده است، مهمان ویژه این ضیافت دوستانه بود وی در این مراسم گفت: برای کمک به مردم دردمند باید بی‌ریا به مردم کمک کرد.

وزیر بهداشت به وجود موانع زیاد برای مشارکت خیرین در امور خیریه اشاره کرد و خطاب به مسوولان گفت: ما نباید اسیر وسوسه‌های شیطان شویم که مسوولان گذشته اقداماتی انجام نداده‌اند پس چرا ما انجام دهیم. از شما می‌خواهم که اسیر این افکار نشوید و از فرصتی که خدا برای شما فراهم کرده، نهایت بهره را ببرید.

 هاشمی اظهار داشت: در دو سه دهه اخیر، حوزه بهداشت گرفتاری‌های زیادی داشته و مظلوم واقع شده زیرا توقع از ما زیاد است و بخشی از وعده‌های ما نیز محقق نشده است اما همکاران ما در سراسر کشور اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام داده‌اند.

وزیر بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: امیدوارم مسئولان کشور جسارت بیشتری پیدا کنند و به مردم فکر کنند زیرا دغدغه اصلی امام خمینی(ره) نیز مردم بود.

هاشمی دو مشکل عمده کشور را نبود اخلاص و وجود لجبازی عنوان کرد و افزود: این دو مشکل باعث گرفتاری مردم نیز شده اما مسئولان کشور باید به مشکلات مردم فکر کنند و مقام معظم رهبری نیز این دو دغدغه را دارند و مسئولان باید به آن توجه کنند.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت: راهی جز مشارکت مردم نداریم

حضور خیرین در عرصه سلامت یک فعالیت اجتماعی است و حضور سیدمحمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت در ضیافت افطار مجمع خیرین سلامت چندان دور از ذهن نبود.

 ایازی در سخنرانی کوتاه خود در این مراسم با تاکید بر عقب ماندگی در زیرساخت‌های حوزه سلامت به وجود 250 بیمارستان نیمه تمام و نیاز به ساخت تعداد زیادی خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشت و نیز مراکز جامع خدمات سلامت اشاره کرد و گفت: با اعتبارات محدود دولتی نمی‌توان زیرساخت‌های مورد نیاز و این عقب ماندگی را تکمیل کرد و راهی جز مشارکت مردم در این حوزه نداریم.

وی با بیان اینکه مردم ایران به سالمند شدن جمعیت ایران در دهه‌های آینده واقف هستند، تصریح کرد: در دهه‌های آینده قطعا مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی افزایش می‌یابد که نیازمند توجه ویژه‌ای است.

معاون امور اجتماعی ضمن تاکید بر توجه وزارت بهداشت بر توسعه مراکز بهداشتی و حوزه پیشگیری، گفت: 75 درصد از مرگ و میرهای کشور مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است که سکته قلبی و مغزی 50 درصد این بیماری‌ها است که باید پیشگیری کرد و امید به زندگی را افزایش داد و در این زمینه، همراهی و مشارکت خیرین بسیار تعیین کننده است.

ضیافت افطار و شام خیرین سلامت با حضور شخص اول وزارت بهداشت برگزار شد و در خلال این مراسم در گفتگوهای غیررسمی، خیرین و وزیر بهداشت به تبادل نظر با یکدیگر پرداختند و از مشکلات و موانع در راه این همکاری‌ها سخن گفتند. حضور پررنگ‌تر خیرین سلامت در دولت تدبیر و امید به وضوح نشانگر توجه به نقش نیروهای مردمی و سازمان‌های مردم نهاد در کشور است. مردمی که در این دوره با آگاهی از مشکلات و کمبودهای نظام سلامت، خود را بخشی از این ساختار می‌دانند و با توان هرچه بیشتر بدون چشمداشت در رفع کمبودهای آن می‌کوشند.

حضور وزیر بهداشت در افتتاح و بازدید از کوچکترین فعالیت‌های خیرین در حوزه سلامت، مردمی را که سال‌های زیادی برای حفظ ارزش‌های اعتقادی خود تلاش کرده‌اند، دلگرم می‌کند. دلگرم به این که هر قدم آنها در این مسیر، هرچه قدر هم که کوچک باشد مانند قطره‌هایی که وجود تک‌تک آنها دریایی را می‌سازد، دیده می شود و اهمیت دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز