معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس:

آموزش و پرورش بر مراکز پیش دبستانی نظارت می کند

۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۰۷:۴۲:۵۶
کد خبر: ۴۱۷۵۹۷
آموزش و پرورش بر مراکز پیش دبستانی نظارت می کند
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت:آموزش و پرورش بر مراکز پیش دبستانی و محتوای آموزشی نظارت می کند.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس،علی عسکر جمشیدی  با بیان اینکه مربیان پیش دبستانی  تخصص لازم را برای آموزش حروف الفبا ندیده اند ، تاکید کرد: اگر در این دوره حساس ، آموزش غلط به کودکان داده شود، زحمات معلمان کلاس اول برای زدودن تعلیمات غلط دو چندان می شود، یعنی معلم باید اول چیزهای غلط را از ذهن ها بیرون کند و دوباره از نو شروع به آموختن نماید.
وی افزود: طبق برنامه درس ملی ،آموزش زبان انگلیسی از دوره اول متوسطه آغاز می شود و اولیایی که مایلند فرزندان آنها زودتر انگلیسی را یاد بگیرند باید به آموزشگاه های آزاد علمی زبان مراجعه نمایند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس همچنین گفت : امکان یادگیری زبان در مدارس دولتی خیلی کم است و تنها در مدارس غیر دولتی در قالب کلاس های فوق برنامه انجام می شود.
جمشیدی در ادامه با اشاره به اجرای باید ها و نبایدها در دوره پیش دبستانی گفت: استفاده از محتواهای تایید شده اداره کل آموزش و پرورش ، هماهنگی فعالیت های یاددهی – یادگیری با اهداف و محتوای دوره ابتدایی ، ارزشیابی بر اساس مشاهده رفتار و عملکرد گروهی با رویکرد تشویقی، فعالیت های تلفیقی و انعطاف پذیر و متناسب با توانایی، نیازها و علایق فطری کودکان و  کودک محور ، از جمله مواردی است که مربیان پیش دبستانی باید رعایت کنند.
وی همچنین افزود: در نظر گرفتن تفاوت های فردی و نقش های جنسیتی و فرهنگ بومی  وملی ، توجه به رشد همه جانبه کودک ،شامل موارد جسمانی ، عاطفی ، ذهنی ، اجتماعی ، دینی ، هنری ،زبانی و بهداشتی  و تاکید بر مهارت های زبان آموزی و درک مفاهیم و پیش نیازهای خواندن ، نوشتن، حساب کردن و ... موارد دیگری  است که مربیان پیش دبستانی باید  در رعایت آنها نیز تلاش  کنند.
رعایت عنصر شادی و نشاط کودک و بازی، تاکید بر مشارکت و نقش فعال خانواده در دستیابی به اهداف، رعایت مدت زمان برنامه  دوره پیش دبستانی  حد اکثر 5 روز در هفته و 3 و نیم ساعت فعالیت روزانه و برنامه ریزی مناسب فعالیت های قرآنی  در این دوره با تاکید بر انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن نیز از دیگر باید های دوره پیش دبستانی بود که جمشیدی  به آن اشاره کرد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس، پرهیز از استفاده کتاب های کمک درسی و غیر استاندارد ، پرهیز از آموزش حروف الفبا ، پرهیز از آموزش مفاهیم و فعالیت های انتزاعی و حزن انگیز و پرهیز از آموزش به صورت مستقیم و معلم محور  را از جمله نباید هایی دانست که باید مربیان مراکز پیش دبستانی در نظر داشته باشند.
جمشیدی در ادامه با بیان اینکه ، بر اساس اصول حاکم در آموزش و پرورش  پیش دبستانی ، محور اصلی فعالیت ها بازی است ، بیان داشت: بازی و بازی کردن توسط نوآموزان در فضای تربیتی مراکز پیش دبستانی ، از جایگاه رفیعی برخوردار است ، یعنی از طریق بازی کردن حس کنجکاوی  در کودک بیدار می شود واز این طریق می آموزد که چگونه با مسایل و چالش های پیش رو کنار بیاید ، بنا بر این بازی ها باید از آسان آغاز و به دشوار منتهی شود.
وی گفت: همچنین یادگیری محتوای آموزشی باید به شکل تلفیقی از حوزه های دینی ، فرهنگی ، اجتماعی ، هنری و علوم باشد تا نوآموزان از نظر شناختی ، ذهنی ، عاطفی و اجتماعی با مسایل مختلف درگیر شوند و از یادگیری لذت ببرند ، چون در این کلاس ها به هیچ وجه قرار بر آن نیست که مربیان تنها یاددهنده باشند و نوآموزان یادگیرنده ، بلکه باید فضا را به شکلی طراحی و ساماندهی کنیم که کودک خود یادگیرنده باشد و مربیان فقط تسهیلگر یادگیری او باشند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اهداف یازده گانه مندرج در اصول و چار چوب مصوب دوره پیش دبستانی ، یعنی پرورش مهارت های زبان فارسی  افزود :پرورش مهارت های زبان شامل : گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن است  که آموزش خواندن و نوشتن در این دوره ضرورت ندارد و فقط تاکید بر درک مفاهیم و پیش نیازهای خواندن ، نوشتن و حساب کردن است.
جمشیدی افزود :  خواندن شامل درک پیام تصویر ، ارتباط بین بخش های تصاویر ، ارتباط نماد تصویری با نماد نوشتاری و نوشتن شامل  صحیح به دست گرفتن مداد ، وصل کردن خط چین ها و نقطه ها، ترسیم خطوط جهت دار و منظم و ترسیم  و ترسیم تفکرات در قالب خطوط ابداعی ازدیگر مهارت های زبان فارسی  است.
وی افزود: بر این اساس، کودک پیش دبستانی  توانایی خواندن حروف را ندارد ، اما توانایی خواندن تصویر را دارد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس با اشاره به مصوبه 28 اردیبهشت ماه سال جاری مجلس، وزارت آموزش و پرورش را مسوول نظارت بر مراکز پیش دبستانی و نیز محتوای آموزشی آن دانست.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز