رییس سازمان میراث فرهنگی خبر داد:

برای نخستین بار بودجه به صنایع دستی اختصاص یافت

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۹:۴۸:۰۷
کد خبر: ۴۱۸۸۸۹
برای نخستین بار بودجه به صنایع دستی اختصاص یافت
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه برای اولین بار، صنایع دستی در قانون بودجه سال 95 دارای ردیف شده است، اظهار داشت: باید با هم افزایی، همکاری و هم گرایی مشکلات و موانع موجود در بخش صنایع دستی را برطرف کنیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشستی که با حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی و جمعی از هنرمندان، صنعتگران، اساتید دانشگاه، صادرکنندگان و فعالان حوزه صنایع دستی برگزار شد، گفت: باید با هم افزایی، همکاری و هم گرایی مشکلات و موانع موجود در بخش صنایع دستی را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: رونق تولید، بازرگانی، خلاقیت و ترویج صنایع دستی، گام مهمی در فرآیند توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه محسوب می شود و همگان از آن بهره مند می شوند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: پیگیری و تلاش ما برای بیمه هنرمندانی که از این امکان برخوردار نیستند ادامه دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: عزم و اراده فعالان حوزه صنایع دستی در کنار توبید با کیفیت و خلاقانه، بی شک موانع و مشکلات را به سرعت رفع می کند.

سلطانی فر با اشاره به اینکه، بازرگانی و فروش صنایع دستی یکی از عمده ترین چالش هایی است که افراد فعال در این حوزه با آن مواجه هستند، تصریح کرد: ایجاد فروشگاههای مجازی صنایع دستی راهکاری بسیار مناسب برای رونق بازرگانی این بخش است، در حال حاضر حدود 200 فروشگاه اینترنتی در حوزه صنایع دستی فعالیت می کنند که این تعداد باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه هدف از حضور در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی باید رونق بازرگانی در این بخش باشد، اضافه کرد: صادرکنندگانی که با فضای رقابت و تجارت جهانی آشنا هستند باید در اینگونه نمایشگاهها شرکت کنند تا صنایع دستی ما جایگاه از دست رفته خود را در دنیا بازبیابد.

معاون رئیس جمهور در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در بودجه سال جاری رقم 30 میلیارد تومان برای آموزش، ترویج و حمایت از کارگاههای صنایع دستی در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: برای نخستین بار صنایع دستی دارای ردیف بودجه شده است و امیدواریم این اعتبار به طور کامل تخصیص داده شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه جریان برگزاری نمایشگاه صنایع دستی داخلی باید پیوسته باشد، یادآور شد: برگزاری دو نمایشگاه در دو نیمه سال و یا برپایی دو نمایشگاه منطقه ای از جمله برنامه هایی است که باید مورد بررسی قار گیرد تا حضور صنایع دستی در زندگی مردم به طور پیوسته ادامه داشته باشد.

سلطانی فر با اشاره به اینکه فرهنگ استفاده از صنایع دستی باید در جامعه ایجاد شود، تصریح کرد: هویت و اصالت صنایع دستی ایرانی بسیار آشکار است و دولت در راستای حمایت از این تولیدات، تعرفه های واردات صنایع دستی را تا 60 درصد افزایش داده است.

وی افزود: انتخاب شهرهای اصفهان و تبریز به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی و فرش و همچنین برگزاری جلسه شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان(مهرماه سال جاری) از جمله اقدامات مهمی است که در این حوزه به انجام رسیده است.

معاون رئیس جمهور به برگزاری جلسات منظم و مستمر با فعالان صنایع دستی برای بررسی و رفع مشکلات این حوزه تاکید کرد.

همچنین در این جلسه چند تن از فعالان حوزه صنایع دستی به نمایندگی از اعضای حاضر در جلسه به بیان نظرات و پیشنهادات پرداختند.

 

نظر شما