سد تنگ سرخ ، یا خط سرخ زیستی مرگ و بقا ء دریاچه مهالو

۱۳۹۵/۰۳/۳۰ - ۱۲:۱۵:۱۷
کد خبر: ۴۱۹۵۶۷
سد تنگ سرخ ، یا خط سرخ زیستی مرگ و بقا ء دریاچه مهالو
خبرگزاری برنا ( شیراز ): چند سالی است اندیشه ساخت سد تنگ سرخ که نقل است بر اساس تفریح دوستانه تنی چند در ارتفاعات کوه دراک استارت خورده و متاسفانه بدون در نظر گرفتن آسیب ها و پیامدهای آتی آن عملیاتی شده درصورتی که احداث این سد خط سرخ زیستی مرگ و بقا ء دریاچه مهالو است.
بحث جنجالی احداث سد تنگ سرخ شیراز که عملیات اجرایی سازه آن بدون مجوز سازمان محیط زیست شروع شد و مخالفان هیچ گاه با دلایل مطرح شده ی سد سازان قانع نشدند همچنان ادامه دارد.
آنچه مهم است جلوگیری از تخریب بیشتر و اولویت بندی نیاز های اساسی کلان شهر شیراز است  ، که امید است متولیان ارقام بودجه ای را قبل از اینکه صرف ایجاد اسیب بالقوه کنند در راستای رفاه شهروندان هزینه نمایند، البته شاید تقاضاهای ساخت تفرج گاه های حوزه سد مورد تقاضا زیاد منجر به فشار گردیده باشد!!!!!
و اما دلایل تخصصی در پی مطالعات انجام شده توسط تیم اساتید دانشگاه،در مردود اعلام کردن سد تنگ سرخ:
1-مطالعات هیدرولوژیکی نشان می دهد هشتاد درصد آب حوزه مهارلو از مناطق مرتفع شمالی یعنی نهراعظم، تنگ سرخ و راهدار تامین می شود که آب خروجی سد تنگ سرخ از دو زیر حوزه دیگر بیشتر است، معادل سی و یک درصد از تولید اب سیلابی را به عهده دارد.
2-نیاز آبی دریاچه مهارلو میانگین  یکصدو بیست میلیون متر مکعب می باشد که محاسبات نشان داده که اگر چهل درصد از رقم آبی فوق هم به دریاچه برسد جهت جلوگیری از خشکی دائمی آن کافی است.
3-شنیده می شود که با سد سازی می توان رود خانه خشک شیراز را همیشه آبدار کرد، این کمی به شوخی شباهت داشته تا واقعیت. عمق چند ده متری تا چند صد متری آبرفت ابتدای رود خانه تا انتها اجازه نخواهد داد به فرض محال اگر پنج متر بر ثانیه رها سازی اب در بستر رودخانه خشک صورت گیرد در انتهای رود ابی داشته باشیم، زیرا که با توجه به فرو چاله های موجود در بستر حوضچه فعلی سد یقینا ابگیری پشت سد صورت نخواهد گرفت ، بلکه باز هم به فرض محال اگر آبی ذخیره گردد با تقاضاهایی که جهت ساخت تفرجگاه و مناطق گردشگری و انتقال آب هایی که بعدا در دستور کار قرار خواهد گرفت آبی برای رهاسازی نخواهد بود.
سد تنگ سرخ
4-شاید مهار سیلاب بهانه ی بعدی سد سازی مسطح باشد ، که راهکار ارزانتر کم خطر و تاثیر گذار از سد سازی را متخصص ایرانی  جناب دکتر سید آهنگ کوثرنابغه این آب خاک در کارنامه های افتخار آمیزشان ثبت کردند، با اجرای یک برنامه حفاطت خاک و اب و مدیریت پوشش گیاهی با هزینه کمتر از ده درصد از ساخت سد می توان این خطر را کاهش داد.
با توجه به سازند خاک حوزه تنگ سرخ در شهرک حسینی الهاشمی نفوذ و  ورود هر آبی به لایه های خاک در صورت احداث سد منجر به رانش و وارد آمدن اسیب جدی به منازل مسکونی و ساکنان شهرک خواهد شد.
5-به لحاظ رعایت اصول پدافند غیر عامل و دستور العمل های بین المللی اجازه ساخت سد در نزدیکی محلهای مسکونی که جمعیت بالای پنج هزار نفر که امکان جابجایی سریع برای آنها متصور نیست حتی در کشور های پیشرفته داده نمی شود.
ادعاهایی مطرح می شود که بودجه چند میلیاردی صرف سد تنگ سرخ شده ، امیداست  مطرح کنندگان این ادعا به باور مثل معروف برسند که جلو ضرر را از هر کجا بگیرید منفعت است ،باید در پیشگاه خدا و مردم پاسخگویی هزینه اشتباه باشندو اصراری در ادامه خطای ساخت تنگ سرخ نداشته باشند زیرا که یقینا دفاع از سلامت شهروتدان ، محیط زیست به تاسی از بیانات مقام معظم رهبری و شعار دولت تدبیر امید در دستور فعالین و سازمان های مردم نهاد قرار داشته است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز