رئیس دادگاه کیفری خراسان جنوبی:

تبلیغات مبارزه با مواد مخدر بسیار ضعیف است/ایران ضعیف‌ترین قانون در برخورد با قاچاقچیان دارد

۱۳۹۵/۰۴/۰۱ - ۱۳:۴۴:۵۸
کد خبر: ۴۲۰۷۲۸
تبلیغات مبارزه با مواد مخدر بسیار ضعیف است/ایران ضعیف‌ترین قانون در برخورد با قاچاقچیان دارد
رئیس دادگاه کیفری خراسان جنوبی‌ یکی از چالش‌ها در زمینه ریشه‌کن کردن مواد مخدر، نقص در قانون دانست و گفت: ایران در زمینه برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر ضعیف‌ترین قانون را در خاورمیانه دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از بیرجند، ابراهیم رمضانی پیش از ظهر امروز در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: مواد مخدر پدیده شومی است که دامن‌گیر جهان بشریت شده و مبارزه با این پدیده سازوکار خاصی را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه شناخت پدیده شوم مواد مخدر نیازمند تبلیغات گسترده است، افزود: با مراجعه به پزونده‌های قضایی دیده می‌شود که بزرگترین ناهنجاری در جامعه اعتیاد به مواد مخدر است چراکه جرائم مختلف فقط جرم را شامل می‌شود اما جرم مواد مخدر عامل استهلاک جسمی اشخاصی است که هر کدام توان اداره یک جامعه و یا یک خانواده را دارد اما فردی که دچار اعتیاد شد در جامعه از دست رفته است.

رئیس دادگاه کیفری خراسان جنوبی زیباترین تشکل بشریت را خانواده دانست و ادامه داد: خانواده‌ای که یک فرد معتاد دارد نمی‌تواند خانواده‌ای سعادتمند باشد.

رمضانی با بیان اینکه عامل اصلی افزایش آمار طلاق، سرقت و قتل، اعتیاد و مواد مخدر است، گفت: عمده سارقانی که دستگیر می‌شوند مبتلا به مواد مخدر هستند.

وی بیان داشت: انفاق یکی از آموزه‌های دینی ماست اما پدیده اعتیاد سبب شده تا بذل و بخشش در جامعه کمرنگ شود چراکه عمده متکدیان معتاد هستند و مردم حاضر به بخشش به فرد معتاد نیستند.

*قبح جرم اعتیاد با سایر جرائم برابر نیست

رئیس دادگاه کیفری خراسان جنوبی با بیان اینکه جرم اعتیاد با سایر جرائم برابر نیست، تصریح کرد: از بین رفتن سرمایه‌ها یکی دیگر از مضرات مواد مخدر است چراکه در قاچاق کالا فقط ارز از کشور خارج می‌شود اما در قاچاق مواد مخدر دود ضررهای بعدی به چشم مردم می‌رود.

رمضانی نخستین چالش در مبارزه با مواد مخدر را توطئه‌های بین‌المللی دانست و گفت: از زمانی که افغانستان به اشغال نیروهای ناتو درآمد، تولید مواد مخدر در این کشور به بیش از 10 برابر رسیده است در حالی که ناتو به بهانه ریشه‌کن کردن مواد مخدر در افغانستان حضور یافت.

وی افزود: در حال حاضر تبلیغات در صداوسیما برای آگاه‌سازی مردم در مورد مواد مخدر ضعیف است، روحانیت، رسانه‌های مجازی، مجلات و مسؤولان در مورد مبارزه با مواد مخدر کمتر توضیح می‌دهند.

رئیس دادگاه کیفری خراسان جنوبی تأکید کرد: مراجع تقلید باید در زمینه مبارزه با مواد مخدر مواضع بیشتری داشته باشند چراکه این پدیده شوم نسل بشر را به نابودی می‌کشاند.

رمضانی بیان داشت: از دیگر چالش‌ها در زمینه ریشه‌کن کردن مواد مخدر قانون ناقص در این کشور است، ایران در این زمینه ضعیف‌ترین قانون را در خاورمیانه دارد.

*برخورداری قاچاقچیان حرفه‌ای با حقوق مساوی سایر مجرمان عادلانه نیست

وی اذعان داشت: قانون حقوقی را که برای یک نزاع جزئی برای فرد متهم قائل است برای یک قاچاقچی حرفه‌ای نیز در نظر گرفته و حقوق قاچاقچیان مواد مخدر در دادگاه برابر با سایر مجرمان است.

رئیس دادگاه کیفری خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی از محلات در بیرجند خانوادگی مواد مخدر مصرف می‌کنند و سایر جرائم نیز در آنها پررنگ است، افزود: یکی دیگر چالش‌ها، احساس مسؤولیت نکردن تک تک آحاد جامعه در زمینه مبارزه با مواد مخدر است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز