ایرج حریرچی خبر داد:

افزایش دو برابری سهم بهداشت ازکل هزینه‌های سلامت/ ضرورت ارزیابی طرح تحول سلامت بر اساس شاخص‌های بین المللی

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۸:۲۹:۴۳
کد خبر: ۴۲۱۰۲۷
افزایش دو برابری سهم بهداشت ازکل هزینه‌های سلامت/ ضرورت ارزیابی طرح تحول سلامت بر اساس شاخص‌های بین المللی
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اقدامات و نتایج حاصله از اجرای طرح تحول سلامت، باید به زبان آمار و بر اساس شاخص‌های شناخته شده بین المللی ارزیابی شوند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اظهارات برخی از منتقدین طرح تحول سلامت، که به طور مکرر اقدامات وزارت بهداشت را با اولویت درمان بر بهداشت مطرح کرده‌اند، گفت: علت این برداشت اشتباه و ایجاد سوء تفاهم ناشی از زمان شروع اجرای بسته‎‌های تحول بهداشت و درمان است.

وی در ادامه افزود: بودجه مربوط به طرح تحول سلامت در حوزه درمان از محل هدفمندی یارانه‌ها و بودجه مربوط به طرح تحول بهداشت از محل 1% ارزش افزوده و ردیف پزشک خانواده تعیین شده بود و به دلیل اینکه تخصیص مربوط به طرح تحول درمان در بهار 93 صادر شد، وزارت بهداشت ابتدا این بسته را عملیاتی کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه، تخصیص بودجه‌های مربوط به بهداشت در پاییز و زمستان بود، افزود: با توجه به ماهیت پیچیده و فراگیر موضوعات بهداشتی قاعدتا" به زمان بیشتری برای کارشناسی و رسیدن به وفاق نیازمند بودیم.

حریرچی با تاکید بر اینکه، دیدگاه اصیل وزارت بهداشت مبنی بر اولویت پیشگیری و بهداشت بر درمان است، افزود: اجرایی شدن این دیدگاه قابل اثبات است چرا که بسته‌هایی نظیر پوشش بهداشتی مناسب در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر، ورود وسیع و همه جانبه خدمات بهداشتی و پیشگیرانه به حاشیه شهرها با جمعیت بیش از ده میلیون، ارتقاء پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران، آغاز پوشش پزشک خانواده در شهرهای 20 تا 50 هزار نفر و نیز شهرهای زیر 100 هزار نفر و نیز پوشش کامل چهار استان و اقدامات متعدد دیگر این اشتباه برداشت در اکثر موارد برطرف شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: معیار اعتبارات و هزینه‌هایی که در حوزه‌های مختلف انجام شده، یک معیار مقبول بین المللی است و برای این موضوع کشورها و سازمان جهانی بهداشت از یک فرمت مشابه در حساب‌های ملی سلامت استفاده می‌کنند.

وی در ادامه افزود: در این فرمت چهار جدول اصلی آن شامل ردیف و ستون‌های متعدد اطلاعات را وارد می‌کنند که یک ردیف خاص از این جداول مربوط به کلیه اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه با تعریف یکسان برای همه کشورها است.

حریرچی خاطرنشان کرد: جالب است بدانید که این ردیف با توجه به هزینه بالای مربوط به سایر ردیف‌های درمان بستری و سرپایی و نیز دارو و ملزومات مصرفی در اکثر قریب به اتفاق کشورهای دنیا حدود 3.5 تا 11 درصد کل هزینه‌های سلامت را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه، در کشورهای الگو از نظر بهداشتی درصد اختصاصی به این حوزه هم در همین حدود است، گفت: در کشور ما در دهه 80 به طور متوسط سهم حوزه بهداشت کمتر از 4.5% بوده و در دهه‌های قبل نیز در همین حدود بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت برای اولین بار در کشور این میزان را به 9% یعنی حدود دو تا مقداری بیشتر از دو برابر کل سال‌های گذشته رسانده است.

حریرچی در تشریح این میزان افزایش گفت: اگر این را در قالب عدد ریالی بیان کنیم معادل 7200 میلیارد تومان در سال 93 برای بهداشت و پیشگیری در کل کشور هزینه شده است که این رقم در سال 92 فقط 4100 و در سال 91 فقط 2600 میلیارد تومان بوده است.

به گفته حریرچی، اگر این ارقام را با هزینه ثابت یعنی با حذف اثر تورم هم محاسبه کنیم نسبت به متوسط ده سال گذشته در سال اول اجرای طرح تحول یعنی سال 93 رشد صد در صدی را نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان از کلیه کارشناسان و دلسوزان حوزه سلامت درخواست کرد که با ملاحظه اقدامات و نتایج حاصل از اقدامات با زبان آمار و با شاخص‌های شناخته شده بین المللی طرح تحول را ارزیابی کنند.

نظر شما