کارشناس طب سنتی در گفت‌وگو با برنا؛

این میوه‌ی ضد سرطان را جایگزین استامینوفن کنید

۱۳۹۵/۰۴/۰۴ - ۱۳:۲۳:۱۰
کد خبر: ۴۲۲۰۵۰
این میوه‌ی ضد سرطان را جایگزین استامینوفن کنید
یک کارشناس طب سنتی گفت: مصرف توت‌فرنگی به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند و می‌توان این میوه را جایگزین ایبوپروفن و استامینوفن کرد.

مهناز افشار، کارشناس طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، گفت: گیاه توت‌فرنگی بوته‌ای کوتاه، برگ‌هایی درشت و ساقه‌هایی باریک و خزنده دارد، روی زمین می‌خوابد و ریشه می‌دواند. توت فرنگی به صورت وحشی و اهلی می‌روید و در نواحی شمالی ایران به صورت خودرو روییده و نوع گلخانه‌ای آن نیز اخیرا بسیار دیده می‌شود. میوه آن قرمز، گوشت دار و دارای هسته‌های ریزی است که از ماه اردیبهشت تا آخر مرداد دوام دارد.

به گفته وی این گیاه منبع خوبی از فیبر، ویتامین A و C و ویتامین‌های گروه B، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها است که باعث افزایش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و ارتقای سلامتی بدن می‌شود. دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر است  و از مواد مهم آن تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف سالیسیلات‌ها و به خصوص اسیدهای میوه را دارد.

خواص درمانی توت فرنگی

افشار با اشاره به خواص درمانی توت فرنگی گفت: این گیاه میوه ای‌ خوش طعم، مقوی، اشتهاآور، ملین و آرام بخش و سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی است.

این کارشناس طب سنتی یادآور شد: خوردن توت فرنگی برای افراد ضعیف و کسانی که دوره نقاهت را می‌گذرانند سودمند است. همچنین برای افراد کم‌خون و بیماران معلول نیز مفید بوده و ضد روماتیسم و التهاب است.

وی با بیان اینکه توت‌فرنگی دارای ویتامین A است و برای رشد و ناخن‌ها، تقویت دید چشم و بهداشت پوست مفید است، افزود: این میوه به علت دارا بودن مقدار قابل توجهی ویتامین C در معالجه‌ی خونریزی‌های لثه (بیماری اسکوربوت) ناشی از کمبود ویتامین فوق کاملا اثر شفابخش دارد.

وی همچنین ادامه داد: آهن موجود در توت فرنگی ارزش خون‌سازی این میوه را زیاد می‌کند و برای کودکان کم خون و ضعیف دارویی مناسب به شمار می‌رود.

افشار تصریح کرد: به علت داشتن کلسیم، فسفر و سایر ویتامین‌های لازم برای ترمیم استخوان‌های شکسته، تهیه‌ی عاج دندان و رشد کودکان و نوجوانان و استحکام دندان‌ها و همچنین برای فعالیت سلول‌های مغزی نیز موثر است.

وی خاطر نشان کرد: توت‌فرنگی چاق کننده نیست و برای مرض قند نیز ضرر ندارد. این میوه برای سنگ کلیه و نقرس مفید است و به علت دارا بودن ویتامین گروه B برای رفع سستی، خمودگی، عصبانیت، ترس، دلهره، تشویش و اضطراب نیز مفیداست.

این کارشناس طب سنتی معتقد است: همه‌ی قسمت‌های این گیاه از قبیل برگ و ریشه که حاوی مقدار زیادی تانن است به عنوان پاک کننده روده و مثانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، فشارخون بالا را کاهش می‌دهد و مانع مسدود شدن رگ‌های خونی می‌شود. باعث بهبود عملکرد حافظه و کنترل آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل) می‌شود، توت فرنگی از تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.

افشار همچنین افزود: به دلیل وجود املاح معدنی در درمان یبوست موثر است، زیرا عضلات روده ها را به انبساط و انقباض وادار می کند، اگر توت فرنگی را همراه با 2 لیوان آب ولرم میل نمایید خاصیت ملین دارد و دانه های روی توت فرنگی کمک بسیار به دفع مواد زائد در روده های می کند.

توت فرنگی از بین برنده‌ی جرم دندان

این کارشناس طب سنتی یکی دیگر از خواص توت فرنگی برطرف کردن جرم دندان دانست و گفت: بدین صورت که توت فرنگی را نصف کرده و روی دندان ماساژ دهید، بعد دندان‌هایتان را مسواک بزنید و با آب ولرم دهان را بشویید، همچنین می‌توانید توت فرنگی را کوبیده و روی دندان‌ها به مدت 10 دقیقه بگذارید و بعد مسواک بزنید تا جرم دندان‌ها از بین برود، می‌توانید برگ‌ها و شاخه‌های توت فرنگی را بجوشانید، غرغره کنید و به عنوان دها‌ن‌شویه استفاده کنید.

تاثیر توت فرنگی بر پوست

افشار توت فرنگی را یکی از بهترین تمیز کننده‌های پوست عنوان کرد و گفت: توت فرنگی یکی از بهترین پاک‌کننده‌های پوست شناخته شده و چون دارای AHA یا اسیدهای آلفاهیدروکسی است لایه‌های مرده‌ی پوست را از بین برده و پوست را شاداب و لطیف می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: از ماسک توت‌فرنگی به عنوان از بین برنده‌ی چین صورت استفاده می‌شود که باعث تحریک گردش خون و یا تحریک تولید سلول‌های جوان شده و موجب طراوت و تازگی پوست می‌شود.همچنین این ماسک می‌تواند به عنوان یک ضد آفتاب متوسط در زمانی که آفتاب سوختگی رخ داده است استفاده شود.

کارشناس طب سنتی گفت: برای استفاده از ماسک توت فرنگی می‌توانید 5 تا 10 عدد توت فرنگی تازه را پس از شستشوی کامل له کرده و پس از استحمام که منافذ پوست بازتر هستند، به مدت 20 دقیقه روی پوست قرار داده و سپس صورت را با آب بشویید.

افشار همچنین ادامه داد: با دارا بودن مقدار زیادی آب و مواد قندی قابل جذب، سریعا جذب خون شده، در تنظیم فعالیت سلول‌های بدن تاثیر کرده و باعث طراوت و شادابی سلول‌ها و پوست بدن می‌شود.

توت فرنگی یا استامینوفن؟

این کارشناس طب سنتی در پایان اظهار کرد: شاید از خاصیت توت فرنگی نشنیده باشید که خوردن توت فرنگی به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند، می‌دانید که توت فرنگی میوه‌ای ضد سرطان است، کسانی که سردردهای میگرنی با درد استخوان دارند حتما صبح ‌ها به جای صبحانه به مدت 15 روز تا یک ماه از توت فرنگی استفاده کنند.اگر عادت به آسپرین یا ایبوپروفن دارید که خوردن زیاد آنها باعث خونریزی داخلی معده می‌شود حتما به جای آنها از توت فرنگی استفاده شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز