معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش خبر داد؛

جشنواره های فرهنگی هنری، اردو و همایش در انتظار دانش آموزان

۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۰۷:۳۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۵۶۵
جشنواره های فرهنگی هنری، اردو و همایش در انتظار دانش آموزان
اوقات فراغت زمان خوبی برای کسب موفقیت‌ در زندگی است. آموزش و پرورش از نظر قانونی یکی از دستگاه‌های متولی اوقات فراغت برنامه ‌ریزی است و صدا و سیما، رسانه‌های جمعی و استانداری‌ ها هم وظیفه پرکردن اوقات فراغت را برعهده دارند، از این رو همه معاونت ها از جمله معاونت فرهنگی آموزش و پرورش برنامه هایی برای اوقات فراغت دانش آموزان تدارک دیده‌اند.

به گزارش خبرنگار جوانان خبرگزاری برنا، وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از متولیان امور جوانان در کشور از برگزاری ویژه برنامه های اوقات فراغت برای دانش آموزان خبرداد. حمید رضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های این معاونت برای مدیریت اوقات فراغت دانش‌آموزان در بازه زمانی هفته دوم تیر تا هفته دوم شهریور جاری را تشریح کرد.

انعطاف پذیری و مهارت آموزی مهم‌ترین تفاوت و هدف برنامه امسال

کفاش انعطاف‌پذیری را مهم‌ترین تفاوت برنامه‌های اوقات فراغت نسبت به برنامه‌های سال تحصیلی دانست و گفت: دانش‌آموزان می‌توانند با ذوق و سلیقه خود برنامه‌ها را انتخاب کنند. دانش آموزان می‌توانند در یک یا چند برنامه شرکت کنند و اجباری برای شرکت در این برنامه‌ها نیست و ما تمام تلاش خودرا انجام داده‌ایم تا برنامه‌ها متنوع باشند، ضمن این که مهارت آموزی هدف اصلی ما در برنامه‌های پایگاه‌های تابستانی است، به همین دلیل شعار «هر دانش‌آموز یک مهارت با هدف کارآفرینی و اشتغال» را برای این برنامه‌ها برگزیده‌ایم.

آموزش اقتصادی دانش آموزان در تابستان

معاون فرهنگی وزیر آموزش و پرورش سیاست اصلی در برنامه‌های اوقات فراغت را اهتمام به تربیت اقتصادی دانش‌آموزان با استفاده از تمام ظرفیت‌های در دستگاه‌ها و سازمان ‌های دولتی و مردم نهاد اعلام کرد و گفت‌: باتوجه به این که شعار امسال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است، مسئولیت تربیت اقتصادی دانش‌آموزان را برعهده گرفته‌ایم تا بتوانیم دانش‌آموزان کارآفرین و خلاق بار آوریم و این هدف عمده در برنامه‌های اوقات فراغت است.

25هزار پایگاه تابستانی برای 7 میلیون دانش آموز

وی همچنین به تشکیل 25 هزار پایگاه تابستانی برای جذب هفت میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته 21 هزار و 291 پایگاه تابستانی داشته‌ایم که 6 میلیون و 31 هزار و 129 دانش‌آموز در این پایگاه‌ها شرکت کردند و هر دانش‌آموزی که حداقل در یک برنامه شرکت کند یا به یک اردو ولو یک روزه برود، در شمار شرکت‌کنندگان خواهد بود.

وی یادآور شد: مراکز استان‌ها را در انتخاب مصادیق برنامه‌ها باز گذاشته‌ایم تا بتوانند با توجه به اولویت‌های بومی خود برنامه‌ها را تدوین کنند.

معرفی محور برنامه های تابستانی

کفاش، محور برنامه‌های تابستانی را شامل برنامه‌های معرفتی و بصیرتی مانند آموزش قرآن، برنامه‌های علمی و پژوهشی شامل مقاله‌نویسی، شیوه‌های پژوهش و خلاقیت دانست و گفت: برنامه‌های فرهنگی و هنری پایگاه ها شامل نشریات الکترونیکی، شعر، داستان، سفالگری، هنرهای نمایسی و آموزش ساخت فیلم‌های کوتاه است.

وی همچنین اردوهای حضور در مناطق محروم توسط دانش آموزان را با مشارکت سازمان بسیج از دیگر برنامه های تابستانی اعلام کرد و گفت: در این اردوها دانش آموزان به مناطق محروم می روند و ضمن پیدا کردن یک مهارت با محرومیت ها نیز آشنا می شوند.

به گفته کفاش، در زمینه تربیت بدنی و سلامت نیز ارائه ورزش های مورد علاقه دانش آموزان به صورت تیمی و فعالیت هایی که در تابستان طرفدار بیشتری دارد مانند شنا و کوهنوردی از جمله برنامه های اوقات فراغت در نظر گرفته شده است.

مدارس تا مراکز فرهنگی در خدمت اوقات فراغت

وی مراکز دهگانه فعالیت های تابستانی را شامل مدارس برگزیده اعلام کرد و گفت: همه مدارس به دلیل بعضی مسائل نمی توانند جزء پایگاه های تابستانی باشند و مدارسی که برای این کار انتخاب می شوند باید شرایط لازم را داشته باشند؛ غیر از مدارس کانون های فرهنگی و تربیتی در شهرها که کلا 1200 کانون در سطح کشور هشتند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اردوگاه ها با تعداد 1300 اردوگاه کشوری، استانی و منطقه ای فعال، پژوهش سراها که معاونت متوسطه آموزش و پرورش آنها را مدیریت می کند و 650 دارالقرآن در سطح کشور از جمله مراکزی هستند که به عنوان پایگاه تابستانی انتخاب شدند. مجتمع های ورزشی که معاونت تربیت بدنی وزارتخانه آن را اداره می کند نیز بخشی از نیازهای پایگاه ها را تامین می کنند.

کفاش همچنین به مراکز چهار تشکل قانونی دانش آموزی؛ شامل بسیج دانش آموزی، انجمن اسلامی، سازمان جوانان هلال احمر و تشکل پیشتازان و فرهیختگان به عنوان دیگر مراکز پایگاه های تابستانی اشاره کرد و افزود: کتابخانه ها و مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با 771 مرکز حضوری در سراسر کشور به ویژه برای دانش آموزان ابتدایی در غنی سازی اوقات فراغت فعال هستند.

به گفته کفاش، سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، نهادهایی مانند بنیاد غدیر و ...نیز بعضی از امکانات خود را در اختیار این پایگاه ها گذاشته اند.

جشنواره های فرهنگی هنری، اردو و همایش در انتظار دانش آموزان

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش توضیح در مورد اردوها را با این جمله آغاز کرد که در این اردوها هیچ وجهی از دانش آموزان گرفته نمی شوند و آنها میهمان ما هستند.

وی اردوی دانش آموزان مناطق مرزی را در اردوگاه شهید باهنر تهران، جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان برگزیده کشور در اردوگاه شهید رجایی نیشابور، اردوی زیارت اولی ها به سه شهر قم، مشهد و شیراز، همایش شوراهای برتر دانش آموزی در اردوگاه شهید رجایی و یک اردوگاه در استان سیستان و بلوچستان را از جمله این اردوها خواند و گفت: اردوی زیارت اولی ها را توسعه داده ایم، برای اولین بار قصد داریم همایش شوراهای برتر دانش آموزی را در اردوگاهی در سیستان و بلوجستان برگزار کنیم که استانی کمتر توسعه یافته از نظر تسهیلات است.

وی همچنین یادآور شد: در این اردوها، جشنواره و همایش ها، برترین دانش آموزان در سطح کشور گرد هم می آیند و فرصت خوبی برای دیدار و هم افزایی دارند.

تشکل های دانش آموزی برنامه های مخصوص به اعضای خود دارند

کفاش درمورد برنامه چهار تشکل دانش آموزی نیز توضیح داد و گفت: هماهنگی و ساماندهی این برنامه ها در وزارت آموزش و پرورش انجام شده است و مثلا اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان برنامه ها را پیش بینی و به تصویب رسانده و برای اعضای خود در پایگاه های تابستانی این برنامه ها را دارند.

وی تاکید کرد: نهادها و سازمان های دولتی که امکاناتی برای مدیریت اوقات فراغت فرزندان کارمندان خود دارند، می توانند به آموزش و پرورش مراجعه کنند، وزارتخانه با هماهنگی برنامه ها و تامین مربی برای اجرای برنامه ها، در جلب دانش آموزان و تامین برنامه های اوقات فراغت با آنها همکاری می کند.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش در مورد حضور کودکان معلول در این برنامه ها نیز گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه اما درصد معلولیت پایین که در کلاس های عادی درس می خوانند، می توانند در برنامه ها شرکت کنند؛ اما برای دانش آموزان محصل در مدارس استثنایی، برنامه های ویژه ای تدارک دیده شده است که در این برنامه ها شرکت می کنند.

وی همچنین در مورد استفاده از فضای مجازی در ارائه برنامه های تابستانی گفت: سایت ایران پرورشی را با هدف نیازهای مجازی دانش آموزان راه اندازی می کنیم، دارالقرآن ها هم در این سایت عضو می شوند. در حوزه نشریات الکترونیکی، سواد رسانه ای، رایانه و آموزش مجازی نیز آموزش هایی داریم. اما ابتداری کار هستیم و باید گام های بزرگ تری برداریم.

کفاش نمایش فیلم های اکران نشده، مهم و جذاب سینمای ایران را در اردوهای دانش آموزی تابستان از جمله برنامه های پایگاه ها دانست و گفت: این فیلم ها نمایش داده شده و بعد از آن جلسه نقد و بررسی نیز خواهیم داشت.

خبرگزاری برنا در نظر دارد، وضعیت اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را از طریق نهادها و مسئولان ذی‌ربط به صورت روزانه پیگیری و نتیجه آن را منتشر کند و امیدوار است در پایان این سلسله گزارش به این نتیجه نرسد که جوانان قربانی سهل انگاری و برنامه نریزی مسوولان هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز