مدیرگروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس در گفت وگو با برنا :

نقش انکار نشدنی دانشگاه در تحقق مطالبات زنان

۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۱۴:۴۴:۲۱
کد خبر: ۴۲۶۲۵۰
نقش انکار نشدنی دانشگاه در تحقق مطالبات زنان
«مطالعات زنان» رشته ای تخصصی در حوزه علوم انسانی است که بررسی علمی به جایگاه وحقوق زنان در اولویت های آن قرار دارد اما گویا از سوی نهاد های مختلف کشور وفعالان این حوزه مورد اجحاف قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار زنان خبرگزاری برنا، دکتر کبری روشنفکر، مدیر گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس در گفت وگو با برنا تشریح کرد: مراکز دانشگاهی در رسیدن زنان به مطالباتشان موثر است و مرکز مطالعات زنان یکی از این مراکز است که 15 سال پیش به همین هدف تشکیل شد.هدف مطالعات زنان چاره سازی برای مسائل زنان است اما نادیده گرفته شده است.

وی همچنین ادامه داد: برنامه ریزی برای زنان خواسته خود زنان است اما این برنامه ریزی ها بدون بررسی جایگاه دانشگاه بی انصافی در حق محیط آکادمیک است.

روشنفکر با اشاره به مورد غفلت قرار گرفتن تحقیقات دانشگاهی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد زیادی پایان نامه مطالعات زنان در دانشگاه ها وجود دارد که کسی از آن‌ها استفاده نمی کند.دولت برای هر پایان نامه سرمایه گذاری می کند ولی بازدهی ندارد.این پایان نامه مورد استفاده قرار نمی گیرد وعده ای هم در راستای خواسته های زنان براساس تجربه های خودشان نظرات وطرح های  ارائه می کنند.

وی افزود: در هر دستگاهی مشاور زنان داریم اما گروه مطالعات زنان کمترین سهم را از این مشاوران دارند.

مدیر گروه مطالعات زنان با تاکید بر اهمیت این رشته خاطر نشان کرد: مطالعات زنان رشته ای مرجع هست بهتر است اولویت های نهادهای مختلف در حیطه زنان به دانشگاه گفته شود تا دانشگاه در راستای این اولویت ها تحقیق کند و به نتیجه مطلوب برسد.در این صورت است که پایان نامه ها به درد جامعه خواهد خورد.باید با یک پشتوانه حداقلی به مراکز دانشگاهی واگذار شود تا به این صورت 4-5 استاد کار را پیش می برند و خروجی بهتری حاصل شود.

وی همچنین با اشاره به مشکلات رشته مطالعات زنان خاطر نشان کرد: با وجود آنکه مطالعات زنان در دانشگاه های مختلف دنیا دپارتمان مستقلی دارد، درایران گاهی به عنوان زیر مجموعه حقوق و گاهی به عنوان زیرمجموعه جامعه شناسی شناخته می شود در حالی که مطالعات زنان ، رشته ای میان رشته ای و مستقل است.

روشنفکر با بیان دیگر مشکلات این رشته در دانشگاه‌های ایران گفت: یکی از مشکلات رشته مطالعات زنان کمبود منابع است.منابع به روز کم است و در سرفصل ها باید بازنگری شود.به علاوه دانشجویان این رشته با مشکل اشتغال رو به رو هستند ودر فراخوان های جذب نیرو نادیده گرفته می شوند.به همین خاطر دانشجویان کمتر به سراغ این رشته می روند.

به گزارش برنا، رشته مطالعات زنان از سال 1380 در دانشگاه های تربیت مدرس، علامه طباطبایی و الزهرا در دو گرایش حقوق زن در اسلام و حقوق زن در خانواده تدریس می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز