معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی

رشد جلبک دونالیلا علت سرخی دریاچه ارومیه

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۹:۴۷:۵۲
کد خبر: ۴۲۶۴۲۱
رشد جلبک دونالیلا علت سرخی دریاچه ارومیه
دکتر جباری: رشد جلبک بومی دونالیلا سالینا علت سرخ شدن آب دریاچه ارومیه در هفته های اخیر است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اعلام کرد: رشد جلبک بومی دونالیلا سالینا علت سرخ شدن آب دریاچه ارومیه در هفته های اخیر است.

 به گزارش برنا آذربایجان غربی، حجت جباری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: علل مختلفی در رشد این نوع جلبک دخیل است که بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده می توان به وضع اکولوژیکی کنونی دریاچه ارومیه که در وضع اشباع شوری با ۳۳۰ گرم نمک در هر در لیتر قرار دارد، اشاره کرد.

جباری اظهار کرد: وارد نشدن آب های شیرین که کاهش شدید اکسیژن را نیز به دنبال دارد، موجب می شود تا در چنین شرایط اکولوژیکی دو گونه جلبک دونالیلاپریدیس و دونالیلا سالینا در دریاچه رشد کند که گونه دوم به علت شرایط بیان شده غالبیت پیدا کرده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: این جلبک به عنوان غذای آرتمیا محسوب می شود و در جایی که رشد داشته باشد، می توان آرتمیاها را نیز مشاهده کرد.

وی با اشاره به تحقیقات مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در این زمینه بیان کرد: به علت اشباع شوری آب دریاچه، شرایط مساعد برای رشد و تکثیر گروهی از باکتری های هالوفیت ها از گروه هولوباکتریوم ها و هولوکوکوس فراهم می شود که وجود آنها نیز در این تغییر رنگ موثر است.

جباری گفت: این باکتری ها دارای رنگ ریزه های باکترو رودوپسین هستند که به آنها امکان استفاده از انرژی نورانی خورشید را به صورت بی هوازی و در محیط های با کمبود اکسیژن بالا می دهد که این رنگ ریزه ها به رنگ زرشکی بوده و آب دریاچه بالاخص در سواحل را که دارای تابش شدید نوری و نفوذ نوری است، به رنگ سرخ در می آورد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: کاهش شدید اکسیژن، افزایش دمای آب دریاچه و شوری اشباع شده همه موجب عدم تبدیل ترکیبات آمونیوم از تجزیه مواد آلی ورودی به دریاچه به ذخایر نیتراتی آن شده و در نتیجه تولیدات اولیه آن موجبات افزایش فعالیت شیمیوتروفها به جای فتوسنتز کننده ها می شود و این عمل باعث تولید بیشتر این باکتری ها در دریاچه نیز می شود.

وی کاهش شدید ارتفاع آب بالاخص در مناطق ساحلی که تابش شدید نور را نیز به دنبال دارد از علل دیگر این امر ذکر کرد.

وی سفید شدن بیش از حد آب دریاچه به علت رسوبات نمک را که باعث ایجاد پدیده گلخانه ای می شود، در بروز این پدیده موثر دانست.

وی اظهار کرد: چنین تغییراتی از دریاچه های شور جهانی نظیر گریت سالت لیک آمریکا (post.1980) و دریاچه یوتا (Stephen,1990) و بحرالمیت در اردن نیز دیده شده است.

جباری گفت: این وضع بیش از دو ماه پیش شروع شده و در سال های قبل با شدت کمتری در دریاچه ارومیه دیده شده که با کاهش دمای آب، شروع وزش بادهای منطقه ای و کاهش شدت و زمان نور خورشید و افزایش آب های ورودی به تدریج در طی سال های آینده حذف خواهد شد.

دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان هم اکنون به علت بحران آب در وضعیت کم آبی قرار گرفته است.

عملیات احیای این زیست بوم ارزشمند در سه سال اخیر توسط دولت تدبیر و امید آغاز شده و تا کنون ادامه دارد.

هم اکنون این پهنه آبی در برخی قسمتها احیا شده و روند احیا تداوم دارد به طوری که سطح تراز آب این دریاچه در شرایط کنونی ۵۵ سانتیمتر نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش یافته است.

دریاچه ارومیه دارای ۵۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز