رییس اورژانس کشور اعلام کرد:

راه اندازی و تجهیز ۱۸۰ تخت ویژه سوختگی

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۱۶:۲۷:۵۱
کد خبر: ۴۲۶۹۶۱
رییس اورژانس کشور گفت: در طول دوره جدید وزارت بهداشت در دولت یازدهم 180 تخت ویژه سوختگی در 18 بیمارستان توسعه، ایجاد و راه اندازی شده است.

به گزارش گروه خبر خبر گزاری برنا، امین صابری نیا، در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت در ستاد وزارت بهداشت، گفت: با توجه به دستورات مقام معظم رهبری، نگاه وزارت بهداشت، تامین سلامت برای آحاد مردم در سراسر کشور است.

وی با اشاره به حادثه آتش سوزی روستای شوریک شهرستان خوی، خاطرنشان کرد: اگر هماهنگی‌های لازم بین اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی به وجود نیامده بود و متخصصان حضور نداشتند، چالش‌های زیادی برای مردم و وزارت بهداشت ایجاد می‌شد.

صابری نیا گفت: در سانحه واژگونی‌های اتوبوس در هفته گذشته، فقط در مورد یک سانحه که 19 نفر از عزیزان جان خود را از دست دادند، صبحت‌های زیادی شد اما در همان روز دو اتوبوس دیگر نیز در سروستان و کاشان واژگون شده بودند و تمام مصدومان آن به سرعت در شرایط پایدار به مراکز درمانی منتقل شدند که هیچ فوتی نداشتیم.

وی خدمات اورژانس وزارت بهداشت به مردم را شبانه روزی دانست و گفت: اگر مصدومی با خوشحالی به منزل خود بازگردد، خانواده‌های آنها احساس رضایت دارند و این احساس رضایت برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد.

رییس اورژانس کشور در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح حادثه آتش سوزی در روستای شوریک شهرستان خوی، گفت: رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و معاون درمان این دانشگاه، تلاش‌های ارزنده‌ای برای درمان این مصدومان انجام دادند و فوق تخصص جراحی پلاستیک نیز در ارومیه حضور داشت که توانسته بود اقدامات اولیه را به سرعت انجام دهد.

صابری نیا اظهار داشت: در نهایت با تشخیص پزشک متخصصی که از بیمارستان شهید مطهری تهران به همراه من به ارومیه اعزام شده بودیم، تصمیم به انتقال تعدادی از بیماران با وضعیت بحرانی به تهران و اصفهان گرفتیم زیرا برای ما اهمیت بسیار زیادی داشت که بتوانیم حتی چندین درصد امکان زنده ماندن مصدومان را افزایش دهیم.

وی با اشاره به مشکلات وزارت بهداشت و اورژانس کشور در ارائه خدمات هوایی اورژانس به مردم کشور و نبود آمبولانس هوایی مجهز و استاندارد اضافه کرد: برای ارائه خدمات اورژانس هوایی باید از نیروهای نظامی خرید خدمت کنیم اما امیدواریم که بروز چنین حوادثی و نیاز مبرم مردم به دریافت خدمات تخصصی اورژانس هوایی بتواند باعث اتخاذ تصمیمات مهم در این زمینه شود.

رییس اورژانس کشور بیان داشت: برای انتقال هوایی مصدومان حادثه آتش سوزی روستای شوریک مجبور به  اجاره هواپیما از نیروهای نظامی شدیم اما این هواپیما را با نیروهای متخصص ICU و دستگاه‌های پزشکی مورد نیاز تکمیل و تجهیز کردیم.

وی یادآور شد: تعدادی از بیماران که شرایط ویژه‌ای داشتند، از طریق زمینی و هوایی منتقل شدند و حتی در راه انتقال هوایی گروه اول مصدومان به تهران در صبح روز گذشته، یکی از مصدومان دچار شرایط ویژه (CPR) شد که با تلاش تیم متخصص، احیا شد و تمام پنج مصدوم با شرایطی پایدار به بیمارستان مطهری تهران منتقل شدند که برای زنده ماندن آنها در تلاش هستیم.

صابری نیا از تاکید و دستور ویژه وزیر بهداشت برای این مصدومان سخن گفت و افزود: دغدغه ما این بود که حتی یک خانواده را نیز در غم از دست دادن عزیزانشان رها نکنیم و برای ارائه خدمات مورد نیاز پزشکی کنار آنها باشیم.

وی تعداد جان باختگان این حادثه را 7 نفر اعلام کرد و افزود: دو نفر از مصدومان در بیمارستان ارومیه و در حین انتقال با آمبولانس و دو نفر در بیمارستان شهید مطهری تهران جان خود را از دست دادند همچنین وضعیت حال یکی از مصدومان که کودکی 9 ساله بوده و در اصفهان بستری شده است، وخیم و ناپایدار شده است.

صابری نیا در ادامه افزود: 7 نفری که جان خود را از دست دادند سوختگی بیش از 80 درصد داشتند زیرا اگر پوست به عنوان بزرگترین مدافع بدن، از بین برود، شرایط بدن بسیار دشوار می شود و احتمال بهبودی کامل را کاهش می دهد.

رییس اورژانس کشور ضمن تاکید بر لزوم حمایت‌های بیش از پیش از وزارت بهداشت برای ارائه خدمات هوایی اورژانس به مردم، اظهار داشت: اگر حتی بتوانیم جان یک انسان را نجات دهیم، کار بسیار ارزشمندی را انجام داده ایم.

نظر شما