ضرورت گزینش رانندگان؛

اتوبوس‌های بین شهری قربانی می‌گیرند

۱۳۹۵/۰۴/۲۰ - ۰۸:۵۷:۳۸
کد خبر: ۴۲۸۷۰۷
اتوبوس‌های بین شهری قربانی می‌گیرند
اتوبوس های بین شهری به دلایل مختلف از جمله ایمن نبودن جاده‌ها،‌ رانندگان بی مسئولیت ، غیر‌حرفه‌ای وخودروهای غیراستاندارد قربانی می گیرند.
فارس-خبرگزاری برنا: در سال‌های گذشته هفته ای نبوده که خبری درمورد حادثه‌ای که برای یک اتوبوس و مسافران آن در جاده های فارس رخ داده باشد، منتشر نشده‌باشد.
 
حتی درمواردی شاهد آن بوده‌ایم که حادثه‌ای به فاجعه‌ای تبدیل شده و در مواردی جان تعداد زیادی از هموطنانمان را گرفته است که در آخرین حادثه 19 نفر از هموطنان که 13 تن آنها سرباز وطن بودند درجاده کرمان به نی ریز براثر عدم توانایی وسیله نقلیه توسط راننده ،فوت کردند.
 
این تصادفات به دلیل بی احتیاطی راننده اتوبوس ، عدم توانایی وی در کنترل وسیله نقلیه ، مصرف مواد مخدر، خواب آلود بودن، آشنایی نداشتن به جاده‌ها،‌ دستکاری دستگاه‌های ثبت سرعت ، عدم استفاده از راننده کمکی، تخطی از سرعت مطمئنه و اعمال تغییرات از سوی رانندگان در خودرو است.
 
 از سوی دیگر برای کاهش آمار تصادفات رانندگی در جاده‌های در چند سال گذشته پلیس به فکر صدور کارت صلاحیت و سلامت برای رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی افتاده است.
 
این کارت‌ها با انجام تست‌های سلامت، اعتیاد و وضعیت جسمانی راننده صادر می‌شود که تنها رانندگانی مجاز به رانندگی در جاده‌ها هستند که بتوانند این کارت‌ها را دریافت کننداما اعمال این محدودیت‌ها هم نتوانسته از تعداد تلفات جاده‌ای در  استان  فارس کم کند به گونه ای که در آخرین حادثه راننده اتوبوس سربازان حادثه دیده در محور کرمان به نی ریز به دلیل تخلفات فراوان دارای دفترچه قرمز بوده است.
 
ثبت ساعت در دفترچه‌های مخصوص رانندگان اتوبوس از دیگرتمهیداتی است که پلیس راه برای کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی کشوربه کارگفته اماتعدادی ازرانندگان برای این محدودیت‌ها نیزراهکارهای مخصوص به خودرا دارند.        عیادت امیر پوردستان و هیئت وزارت دفاع از سربازان آسیب دیده حادثه واژگونی اتوبوس در شیراز
بر اساس مقررات پلیس، رانندگان اتوبوس تنها مجاز‌ به 8 ساعت رانندگی در روز هستند و در مسیرهای‌بیش از‌ 8 ساعت باید راننده کمکی در اتوبوس حضور داشته باشد که در بسیاری از موارد این موضوع اتفاق نمی افتد و درنهایت فاجعه های جبران نشدنی به وقوع می پیوندد.
 
دستگاه‌های ثبت سرعت نیز راهکار دیگری برای کنترل اتوبوس‌های بین شهری است اما دستکاری این صفحه‌ها باعث می‌شود تا رانندگان تخلفات حادثه‌سازی را در جاده‌ها مرتکب شوند که در برخی موارد منجر به از دست رفتن جان تعدادی از مسافران می‌شود.           
 
ضرورت گزینش رانندگان
رئیس پلیس راه شمالی فارس درگفتگو با خبرنگار برنا با تاکید برضرورت گزینش رانندگان ، اظهارداشت: بیشترین کنترل بر روی سلامت رانندگان و تعداد مسافران اتوبوس باید توسط مدیر فنی تعاونی های مربوطه در پایانه ها انجام پذیرد.
 
سرهنگ کسری سیروسی با اشاره به اینکه راننده نقش بسزایی در جلوگیری از بروز تصادفات دارد، تأکید کرد: تا زمانی که باورهای فردی در موضوع رانندگی درست نشود، شاهد بروز اتفاقات ناگوار در رانندگی خواهیم بود.
 
وی با بیان اینکه 37 درصد تصادفات در سطح استان بر اثر واژگونی رخ می دهد، ابرازداشت: این واژگونی ها بر اساس خواب آلودگی و خستگی، سرعت غیر مجاز و نا آشنا بودن راننده نسبت به جاده ها رخ می دهد.
 
رئیس پلیس راه شمالی فارس سپس عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون در جمع کل تصادفات، شاهد کاهش 16 درصدی تصادفات هستیم.
 
مقام اول فارس در آمار فوت شدگان حوادث جاده ای
مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس نیز دراین زمینه گفت: متاسفانه استان فارس به لحاظ آمار فوت‌شدگان ناشی از حوادث جاده‌ای در کشور مقام اول را دارد و استان‌های تهران، خراسان و اصفهان در رده‌های بعدی قرار دارند.
تشییع پیکر امین انصاری از سربازان کشته شده در حادثه واژگونی اتوبوس در شیراز
دکتر سعید غلامزاده افزود: براساس آمارها، در سال 94 تعداد یک هزار و 374 نفر براثر تصادف در استان فارس فوت کرده‌اند که از این تعداد 386 نفر مربوط به حوادث درون شهری و 981 نفر مربوط به حوادث برون‌شهری بوده است.
 
وی با بیان اینکه فارس به لحاظ فوت ناشی از حوادث رانندگی درون‌شهری رده چهار کشور است، بیان کرد: تعداد مصدومان حوادث رانندگی سال 94 در استان فارس 23 هزار و 27 نفر بوده که با این عدد فارس در رده سوم کشور قرار می‌گیرد.
 
غلامزاده تصریح کرد: در بررسی آمارها و با در نظر گرفتن جمعیت، استان فارس در تعداد فوتی‌های ناشی از حوادث رانندگی در رده نهم و در مصدومان ناشی از این حوادث در رده هشتم قرار دارد.          
 
هماهنگی و همکاری دستگاههای ناظر درکاهش حوادث و تصادفات جاده ای استان فارس تاثیر بسزایی دارد و نهادهایی مانند پایانه‌ها و پلیس راه باید بر عملکرد اتوبوس‌ها و سلامت رانندگان  نظارت بیشتری  کنند تا اتوبوس‌هایی که در جاده‌ها در حال تردد هستند از ایمنی لازم برخوردار باشند زیرا که جان مسافران در گرو سلامت اتوبوس و  رانندگان است .
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز