مادر و دختر ایلامی بعد از سیزده سال به هم رسیدند

۱۳۹۵/۰۴/۲۱ - ۱۱:۰۸:۴۲
کد خبر: ۴۲۹۳۳۳
مادر و دختر ایلامی بعد از سیزده سال به هم رسیدند
شور عاطفی دیدار واشک فراغت وصلی که به بغض فراق سیزده ساله مادر و دختر پایان داد امروزهمه حاضران و شاهدان در بهزیستی ایلام را شوکه کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلام- شهریورماه سال 82 بود که او را به شیرخوارگاه بهزیستی تحویل دادند، فرزند آخر خانواده 9 نفری بود، مادرش بیماری روحی داشت و به علت بد سرپرست بودن او را به شیرخوارگاه بهزیستی ایلام تحویل می دهند.
آنموقع یک سال و هشت ماه بیشتر نداشت، با لبخندهای شیرین کودکی و کلمه هایی که تازه با زبان کودکانه اش می گفت فرزند شبه خانواده و ساکن و میهمان شیرخوارگاه بهزیستی شد.
سال ها گذشت و او هشت ساله شد اما بدور از مادر و تکیه گاه پر صلابت پدر، سال هایی را که بدون آنها و بدور از کانون گرم خانواده تنها با مربیان شیرخوارگاه عید را در کنار هفت سین نوروز در کنار کودکان همدردش آغاز می کرد و روز اول مدرسه را با بدرقه مسئول شیرخوارگاه به مدرسه رفت.
دخترک روزهایی را بیاد می آورد که هنگام دلتنگی هایش بجای مادر مربیان شیرخوارگاه همدردش می شدند و دست نوازش آنها جایگزین دستهای پر مهر مادرش بود.
سال 88 بود که به زن و شوهری مهربان که از نعمت فرزند محروم بودند سپرده شد، با وجود اینکه زندگی جدیدش خیلی عالی و با ابراز محبت مادر و پدر جدید دچار تحول گسترده ای شده بود ولی به علت اینکه در دوران سکونت در شیرخوارگاه چند بار برادرش به دیدارش رفته بود و عروسکی را برایش هدیه خریده بود این خاطره ذهنش را رها نمی کرد و او را به وسوسه برای دیدار خانواده اش انداخته بود.
با مشورت با کارشناس بهزیستی و موافقت پدر و مادر خوانده اش جستجو برای پیدا کردن خانواده واقعی اش از اردیبهشت ماه امسال آغاز می شود که سر انجام با پیگیری مسئولان بهزیستی پدر و مادر واقعی اش که در یکی از استان های همجوار سکونت دارند پیدا می شود.
امروز یکشنبه در نخستین ساعت صبح مادر واقعی به همراه دوخواهر، خواهر زاده ها و یکی از برادرانش برای دیدار فرزندش بعد از 13سال وارد بهزیستی می شوند، مادر هنوز از بیماری روحی رنج می برد، به محض دیدار همدیگر را در آغوش کشیده و حدود نیم ساعت اشک مجال صحبت کردن به آنها را نمی دهد.
دختر بعد از 13سال در آغوش مادر رفته با استشمام مهرش آرام می گیرد و پایان دوری از این مادر و دختر رقم می خورد و اینجا شاید اشک هایی که مادرخوانده این دختر می ریزد دیدنی تر باشد.
او از اینکه مادر و پدرش او را به شیرخوارگاه بهزیستی واگذار کرده اند ناراحت نیست و تنها آرزویش دیدار آنها بوده ولی با این وجود زندگی در کنار پدر و مادر خوانده اش را به آنها ترجیح می دهد.
فرزندخواندگی به معنی اعطای سرپرستی کودکان بدون سرپرست شناخته شده تحت سرپرستی سازمان بهزیستی به خانواده های متقاضی که واجدالشرایط قانون جاری حمایت از کودکان بی سرپرست باشند.
کودکانی به عنوان فرزند خوانده سپرده شده که کلیه تلاش ها و کوشش های حرفه ای جهت شناسایی والدین و بازگشت کودک به خانواده موثر واقع نشده باشد.
کارشناس مسئول دفتر شبه خانواده اداره کل بهزیستی ایلام در این خصوص فواید فرزندخواندگی به خبرنگار ایرنا می گوید: کودکان بی پناه با سپرده شدن به خانواده های متقاضی به عنوان فرزند خوانده هم کانون مناسبی برای رشد پیدا کرده و از طرفی هزینه های دولت نیز برای نگهداری این افراد در مراکز بهزیستی کاهش خواهد یافت.
پروین یعقوبی بیان کرد: فرزندخواندگی همچنین به خانواده هایی که از نعمت فرزند محروم بوده کمک می کند تا کانون زندگی آنها گرم و با ورود فرزند زندگیشان هدفدار شده و بخش زیادی از نیازهای روانی آنها جبران خواهد شد.
وی جلوگیری از رواج خرید و فروش کودکان به خانواده های فاقد فرزند توسط افراد سودجو را از دیگر فواید فرزند خواندگی برشمرد.
***واگذاری 50کودک در ایلام به فرزندخواندگی 
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام نیز در این زمینه گفت: پارسال چهار کودک در این استان به فرزندخواندگی سپرده شده که از این تعداد دو کودک از خارج استان به عنوان فرزندخوانده به خانواده های متقاضی سپرده شده اند. 
زهرا همتی از ثبت 70 مورد تقاضای فرزندخواندگی در این اداره کل خبر داد و گفت: این تعداد خانواده برای دریافت فرزند خواندگی به این اداره کل مراجعه و تشکیل پرونده داده اند. 
وی ادامه داد: فرهنگ پذیرش فرزندخواندگی در استان در سال های اخیر نهادینه شده و زوج هایی که تاکنون قادر به بچه دار شدن نبوده اند، متقاضی گرفتن سرپرستی فرزند از بهزیستی هستند. 
وی تاکید کرد: استقبال از فرزند خواندگی در استان تا حدی بوده که زوج های دارای فرزند و دختران مجرد بالای 30 سال که مشمول این قانون می شوند نیز اینک متقاضی فرزند خوانده از بهزیستی هستند. 
وی با بیان اینکه از سال 79 تاکنون در مجموع نزدیک به 50 کودک به خانواده های متقاضی فرزند خوانده سپرده شده و خوشبختانه همه آنها زندگی موفقی دارند، افزود: خانواده هایی که از نعمت فرزند محروم بوده با پذیرش فرزندخوانده کانون زندگی آنها گرم و هدفدار شده و بخش زیادی از نیازهای روانی آنها جبران می شود. 
به گفته همتی، با وگذاری کودکان بد سرپرست و بی سرپرست بعنوان فرزند خوانده به خانواده های متقاضی این کودکان کانون مناسبی برای رشد پیدا کرده و از طرفی از میزان وظایف مالی و غیر مالی دولت نیز تا حد زیادی کاسته می شود. 
وی با بیان اینکه پیش از این تنها کودکان بی سرپرستی که فاقد پدر یا جد پدری بودند می توانستند بعنوان فرزند خوانده به خانواده های متقاضی سپرده شوند، گفت: بر اساس قانون جدید علاوه بر کودکان بی سرپرست، کودکان بد سرپرستی هم که والدین آنها به هر دلیل صلاحیت نگهداری فرزندان شان را نداشته باشند هم مشمول قانون فرزند خواندگی خواهند شد. 
وی یادآور شد: فرزندان بی سرپرست و بد سرپرستی که بدلایل مختلف به شیرخواگاه و خانه کودک و نوجوان ارجاع داده شده باشند با شرایط لازم به خانواده های متقاضی سپرده می شوند. 
همتی داشتن تمکن مالی مناسب، صلاحیت اخلاقی، عدم اعتیاد به مواد مخدر و گذشت پنج سال از زندگی مشترک را از جمله شرایط لازم خانواده ها برای دریافت فرزند خوانده از طریق بهزیستی اعلام کرد. 
معاون بهزیستی ایلام گفت: عمده خانواده های متقاضی فرزند خوانده در این استان به فرزند دختر تمایل دارند. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز