دستیاررئیس جمهور در امور حقوق شهروندی خبر داد:

برگزاری نشست تخصصی حقوق شهروندی در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶

۱۳۹۵/۰۴/۲۸ - ۱۱:۱۶:۳۸
کد خبر: ۴۳۳۲۹۸
برگزاری نشست تخصصی حقوق شهروندی در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶
دستیار رئیس جمهور از برگزاری نشست تخصصی حقوق شهروندی در حاشیه اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016، تاریخ 30و31 تیرماه 95 در یکی از سالن های همایش برج میلاد تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، الهام امین زاده محورهای اصلی این نشست تخصصی را مدیریت شهری و حقوق شهروندی، مسئولیت مدنی شهرداری ها، حق دسترسی به اطلاعات شهری و حقوق شهروندی، مسئولیت شهروندی عنوان کرد.

 الهام امین زاده، حمیدرضا علومی مشاور معاون حقوقی رئیس جمهور، اکبر نوری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و باقر انصاری مشاور معاون حقوقی رئیس جمهور را به عنوان اعضای این پنل تخصصی معرفی کرد.

  او اظهار داشت: مفهوم فضای شهری در قالب اهداف انسانی و فعالیت های اجتماعی تعریف می‌شود. بدین معنی که ابعاد اجتماعی و فیزیکی شهر رابطه پویا با یکدیگر دارند و در واقع فضای شهری مشتمل بر دو فضای اجتماعی و فیزیکی و یا به تعبیر دیگر محیط مصنوعی یک سخت افزار است که در درون آن، نظام اجتماعی به مثابه یک نرم افزار عمل می کند. به همین دلیل فضاهای شهری بایستی ساختار و طراحی مناسبی با رفتار های جاری درآن داشته باشند تا تعاملات فردی شهروندان بر آورده شود، در این میان تغییر سبک و الگوهای زندگی مدرن و تنش های ناشی از آن از قبیل فشارهای روانی ، اضطراب ، استرس، ترافیک، آلودگی هوا و ... چالش ها و آسیب های اجتماعی نظیر رفتارهای نابهنجار و خشونت بوجود می آورد.

امین زاده، رعایت نکردن حق تقدم و احترام به حقوق دیگران را مصداق بارز ضعف فرهنگ تعامل اجتماعی خواند و افزود: رعایتنکردن  انضباط و عادت به بی قانونی از یک سو و گسترش شهر نشینی ، درهم تنیدگی وفشردگی در نبود فضاهای مناسب شهری و امکانات از سوی دیگر، پیامدهای گسترده ای همچون افزایش ناهنجاری های اجتماعی، همچون خشونت شهری را در پی دارد.

وی افزود: از آنجایی‌که مهمترین مشخصه فضای عمومی شهری قابلیت و ظرفیت استفاده جمعی و همگانی است، لازم است طراحی فضای شهری از نظر کالبد فیزیکی و سخت افزاری در جهت ایجاد امنیت و رفاه همگانی باشد تامنجر به افزایش و ظهور و بروز تعاملات سازنده در بین شهروندان گردد.

امین زاده بیان داشت: ناکامی حسی درونی است که در نتیجه ایجاد مانع بر سر رسیدن به هدفی که فرد آن را مطلوب می شمارد پدید می آید ، این هدف می تواند ذهنی باشد یا در رفتار ظاهری فرد تجلی یابد . ناکامی یکی از عوامل بوجود آورنده تمایلات پرخاشگرایانه و خشونت طلبی است. شرایط و عوامل بیرونی از قبیل رعایت نکردن حق تقدم در اماکن و فضاهای عمومی از ناحیه دیگر شهروندان، اجحاف و احترام نگذاشتن به حقوق یکدیگر در تعاملات اجتماعی ، زمینه ساز بروز رفتارهای آسیب زای اجتماعی مانند خشونت شهری است. در خلال تجربه ناکامی، افراد جامعه از دست یابی به اهداف خود باز می مانند و این فرایند ناکامی در نهایت سبب بروز حرکات و رفتارهای خشونت آمیز بین افراد جامعه می‌شود، از این رو عامل ناکامی می تواند افکار و رفتار و احساسات افراد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. از آنجاییکه ناکامی چه در زندگی شخصی و چه در زندگی اجتماعی وجود دارد ، نمود آن در عرصه های اجتماعی به شکل های گوناگون همچون احترام نگذاشتن و رعایت حقوق دیگران آشکار می شود.

محدودیت های اجتماعی، مشکلات اقتصادی و دشواری ها و کمبود امکانات زیستی در فضای شهری سبب می‌شود هر یک از شهروندان احقاق حقوق خود را مقدم بر حق دیگران دانسته و به خود حق دهد حقوق دیگران را پایمال کند ، این رعایت نکردن حق تقدم و به تبع آن ایجاد حس ناکامی باعث بروز تنش و جو ناامنی در روابط بین افراد جامعه می گردد.

در ادامه وی شهرها را  بستر نظامات و روابط گسترده، متنوع و به هم تنیده ای خواند و افزود: بدون شناسایی و رعایت حقوق شهروندی، شهرها به بستری برای شکل گیری بی عدالتی های شهری، فاصله­های طبقاتی، نابرابری­های شهری، تهدیدهای غیر قابل اغماض علیه جان و مال و حرمت اشخاص تبدیل می شوند. امین زاده با اولویت قراردادن حقوق، آسایش و رفاه شهروندان در جامعه شهری و مدیریت آن، بیان داشت: توجه به نیازهای مادی، آسایش و رفاه معنوی و اخلاقی و رشد وتعالی انسان با کرامت و با فضیلت باید فراهم گردد.

  امین زاده تصریح کرد: رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به توسعه وترویج حقوق شهروندی به عنوان یکی از برنامه های دولت اهتمام خاص داشته و از این رو تدوین منشور حقوق شهروندی را با توجه به مبانی اعتقادی نظام و ضرورت های جامعه امروز کشور بر عهده این معاونت گذاشته اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز