حسین توفیقیان خبر داد:

کشف آثار باستانی در عمق آب‌های بوشهر

۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۱۶:۵۰:۳۷
کد خبر: ۴۴۰۱۶۸
مدیرگروه باستان شناسی زیر آب پژوهشکده باستان شناسی، گفت: تیم بررسی باستان شناسی زیر آب سواحل بندر بوشهر بر این باور است که سفال‌های پراکنده شده در بستر سواحل این بندر متعلق به یک کشتی غرق شده تاریخی است که به مرور زمان در گستره بزرگی پخش شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حسین توفیقیان، مدیرگروه باستان شناسی زیر آب پژوهشکده باستان شناسی، گفت: سواحل بندر بوشهر براساس برنامه پژوهشی میدانی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی این شهر مورد بررسی‌های باستان شناسی زیر آب قرار گرفت.

او افزود: در عملیات غواصی روزهای نخست، قطعاتی از خمره‌‎های بزرگ ذخیره آذوقه و سفال‌های اژدری شکل شناسایی شد. این یافته‌ها نشان دهنده وجود یک سایت باستانی زیر آب، در سواحل کم عمق شبه جزیره بوشهر است.

مدیرگروه باستان شناسی زیر آب پژوهشکده باستان شناسی گفت: با ادامه بررسی‌های باستان شناسی زیر آب و شناسایی مواد فرهنگی بستر دریا، علاوه بر تعیین محدوده و گستردگی این محوطه باستانی زیرآب، هویت واقعی آن روشن خواهد شد.

او در ادامه بیان کرد: تیم بررسی باستان شناسی زیر آب سواحل بندر بوشهر بر این باور است که سفال‌های پراکنده شده در بستر سواحل این بندر متعلق به یک کشتی غرق شده تاریخی است که به مرور زمان در گستره بزرگی پخش شده است.

 توفیقیان با اشاره به تاریخ‌گذاری سفال‌های به‌دست آمده گفت: می‌توان دوره ساسانی را برای این محوطه باستانی زیر آب تعیین کرد.

او اظهار کرد: با ادامه برنامه بررسی باستان شناسی زیر آب سواحل بوشهر که برای نخستین بار صورت می‌گیرد، اطلاعات با ارزشی در خصوص تاریخ دریانوردی، کشتی رانی و تجارت دریایی خلیج فارس در دوره ساسانی به‌دست خواهد آمد که با پایان پژوهش میدانی، مطالعات تکمیلی در غالب گزارش، مقاله و کتاب ارائه خواهد شد.

مجوز کاوش‌های باستان شناسی زیرآب سواحل بندر بوشهر توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز