محمد مهدی گلمکانی خبرداد:

۱۲ ساختمان و ۱۰ بوستان شهرداری تهران مجهز به سیستم های خورشیدی و بادی کوچک مقیاس هستند

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۰۹:۱۳:۲۵
کد خبر: ۴۴۱۴۵۵
۱۲ ساختمان و ۱۰ بوستان  شهرداری تهران مجهز به سیستم های خورشیدی و بادی کوچک مقیاس هستند
دانشگاه ها و مراکز علمی یکی از مهمترین بخش هایی هستند که می توانند در زمینه گسترش استفاده از انرژی های پاک و بهینه سازی مصرف انرژی، شهرداری تهران را یاری دهند.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا، نشست تخصصی ارائه توانمندی های دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه سیستم های انرژی تجدیدپذیر (کتابخانه سبز) با حضور دکتر گلمکانی رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار و دکتر غفرانی رئیس دانشکده مهندسی انرژی و مدیران محیط زیست مناطق 22 گانه  برگزار شد.

محمد مهدی گلمکانی رئیس ستاد در این نشست با اشاره به اینکه دانشگاه ها و مراکز علمی یکی از مهمترین بخش هایی هستند که می توانند در زمینه گسترش و فرهنگ سازی استفاده از انرژی های پاک و بهینه سازی مصرف انرژی ما را یاری دهند، گفت: باید افراد دوستدار محیط زیست را به وسیله کانون های محیط زیست سطح محلات شناسایی کرده و به دانشگاه ها معرفی کنیم.

رئیس ستاد محیط زیست با تاکید بر اینکه انتخاب ترکیبی از انرژی های تجدید پذیر که مناسب شرایط آب و هوایی و همچنین شرایط اقتصادی کشور باشد بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: در حال حاضر 12 ساختمان و 10 بوستان مجهز به سیستم های خورشیدی و بادی کوچک مقیاس در مجموعه شهرداری تهران داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ساختمان های دوستدار محیط زیست باید نوع مصالح ساختمان مورد بررسی قرار گیرد که مطابق با استانداردهای لازم و محیط زیستی باشد تا شهروندان قربانی سودجویی افراد نشوند، گفت: باید حساسیت شهروندان را نسبت به موضوع پسماند و مواد شیمیایی حاصل از مصالح نامناسب که موجب آلوده شدن محیط زیست می شود بالا برد.

ایشان با اظهار اینکه در حال حاضر با بحران کمبود آب و هدرفت آن مواجه هستیم، افزود: مدیریت منابع آب نیز مساله بسیار مهمی است که باید حداقل شرایط استاندارد در تک تک ساختمان ها و سکونت گاه ها رعایت شود.

گلمکانی در پایان با اشاره به اهمیت نوع رفتار ما در جلب اعتماد شهروندان خاطرنشان ساخت: هدف اصلی ما فرهنگ سازی است، امید است که ارتباط بین ارگان ها، مراکز علمی و شهروندان به خوبی برقرار و حفظ شود.

در ادامه نشست غفرانی رئیس دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه شریف با تاکید بر اینکه هدف نهایی دانشکده ارائه خدمات آموزشی، تخصصی و مطالعاتی به کشور است، اظهار کرد: این دانشکده با ارائه یک پایلوت شامل سیستم انرژی خورشیدی و بادی کوچک مقیاس روی پشت بام 3 هدف شامل تامین نیازهای آموزش و پژوهشی دانشجویان و اساتید، کاهش مصرف و مدیریت هوشمند انرژی که تاکنون 30 درصد در مصرف گاز و برق دانشکده صرفه جویی شده و همچنین الگو شدن دانشکده برای سایر دانشگاه های کشور را دنبال می کند.

وی در پایان گفت: دانشکده مهندسی انرژی می تواند به صورت واقعی و ملموس به دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری در زمینه مدیریت انرژی و بهینه سازی مصرف آن کمک کند.

در پایان روشندل مدیر گروه مهندسی سیستم های انرژی گفت: فرآیند ساخت، احداث و بهره برداری از ساختمان روی جامعه، محیط زیست و اقتصاد تاثیر می گذارد، بنابراین با توجه به مفهوم پایداری که به حداقل رساندن مصرف منابع طبیعی و اثرات نامطلوب روی محیط زیست است باید ساختمانی ایمن، راحت و قابل زندگی ساخت که در آن نهاده های انرژی، آب و مواد و مصالح به حداقل رسیده و  با کیفیت مطلوب مورد استفاده قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه ساختمان ها پسماند، فاضلاب و گازهای آلاینده تولید می کنند گفت: 6 رکن اساسی در پایداری ساختمان وجود دارد، اول جانمایی و مکانیابی بهینه ساختمان است که بحث مسافت، حمل و نقل، فضای پارک و جهت ساختمان را دربر می گیرد، دوم بحث انرژی است که تقاضای انرژی باید کم شود، تجهیزات انرژی ارتقا یابد و از منابع انرژی پاک استفاده حداکثری شود، سوم موضوع آب است که در این زمینه جلوگیری از نشت و تلفات آب در ساختمان، بازیابی آب و استفاده از منابع آب بومی و محلی حائز اهمیت است، چهارم نوع مصالح است که باید از مصالحی استفاده شود که سلامتی انسان ها را تهدید نکند، پنجم ارتقای کیفیت داخل ساختمان است و باید از فضای داخل ساختمان استفاده بهینه نمود مانند حداکثر بهره گیری از نور خورشید، تامین آسایش صوتی و غیره و آخرین اصل بهینه سازی بهره برداری، تعمیرات و نگهداری است. این اصل می گوید قبل از خراب شدن سرویس کنید، براساس شرایط راهکار پیشنهاد دهید و پایش لحظه ای و کنترل هوشمند را جدی بگیرید.

روشندل همچنین افزود: بهتر است به جای ساخت ساختمان های جدید از ساختمان های قدیمی استفاده کنیم زیرا بر اثر تخریب این ساختمان مقادیر بسیار زیادی انرژی که در ساختمان نهفته است آزاد شده و به هدر می رود.

ایشان ادامه داد: طبق گزارش سازمان ملل، توسعه پایدار مهمترین چالش قرن حاضر است که یکی از بزرگترین چالش های توسعه پایدار، ساختمان ها هستند.

مدیر گروه مهندسی سیستم های انرژی در پایان نشست با تاکید بر  اینکه صرفاً ارائه شاخص های کیفی کافی نیست بلکه باید این شاخص ها را به کار برد، خاطرنشان ساخت: تدوین شاخص های پایداری یک کشور باید براساس شرایط همان کشور صورت گیرد و فقط باید از کشورهای دیگر ایده گرفته شود.

 

نظر شما