موزه جهان‌نما در نمایشگاه سروستان برگزار شد

۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۱۲:۵۹:۲۹
کد خبر: ۴۴۲۷۲۷
نمایشگاه "سروستان"با موضوع سرو در هنرهای ایرانی در موزه جهان‌‌نما مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در این نمایشگاه حضور و جلوه متعدد سرو در هنرهای ایرانی که در مجموعه آثار کتابخانه و موزه ملی ملک نمایان هستند در معرض دید قرار گرفته است.

هر درختی کمال و زوالی دارد.گاهی پربرگ و تازه است و گاهی پژمرده و بی برگ؛ اما سرو همه وقت سبز و تازه است و فارغ از زوال و این صفت آزادگان است. بنا بر همین تعبیر، سرو بیشترین جلوه را در فرهنگ ایرانی – اسلامی دارد. 

سرو درخت بومی ایران است. بلند، راست و متقارن، بی انشعاب با شاخه‌های کوتاه و چسبیده به تنه و همیشه سبز که در ادبیات جای آن بر لب جوی است. چنانکه از شواهد بر می آید درخت سرو در ایران زمین همواره در ارتباط با آیین سوگواری و شادمانی بوده است. 

همین پیوندهای تاریخی و فرهنگی و ابعاد چند گانه سرو در حوزه فرهنگ سبب شده تا این درخت نام آور جلوه‌ای گسترده و متعدد در هنرهای ایرانی داشته باشد. هنرمندان ایرانی نشانه ‌سرو را به صورت‌های گوناگون، منفرد و همراه با نقوش دیگر در آثار خود به کار گرفته‌اند. 

از این رو با نگاهی به آثار متنوع موجود در کتابخانه‌ها و موزه‌ها می‌توان نقش‌های مختلفی از سرو را در آثار این گنجینه‌ها مشاهده کرد. 

گفتنی است نمایشگاه یاد شده با هدف تعامل موزه‌ها با یکدیگر، آثاری از گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک را که در آن‌ها جلوه‌ای از درخت سرو، به نمایش گذاشته است.

علاقه مندان جهت دیدن "سروستان" می‌توانند تا پایان مرداد ماه همه روزه از ساعت 8:30 تا 17:30 به موزه جهان‌نما مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند و مجموعه تا ساعت 18:30 فعال است. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز