حسن گنجی زاده اظهار کرد؛

هشدار جدی به افرادی که دیابت دارند

۱۳۹۵/۰۵/۲۲ - ۱۲:۳۰:۴۴
کد خبر: ۴۴۴۵۳۴
یک فوق تخصص غدد و متابولیسم، گفت: بیماران دیابتی در صورت ابتلا به عفونت در معرض ابتلا به کتواسیدوز دیابتی خواهند بود، هم‌چنین این بیماران در معرض عفونت‌های پوستی، واژینال، مثانه، کلیه، عفونت پا، عفونت‌های دهانی و ریوی و عفونت محل زخم پس از اعمال جراحی قرار دارند.

‌به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حسن گنجی‌زاده، فوق تخصص غدد و متابولیسم، گفت: بیماران مبتلا به دیابت به‌دلیل قند خون بالا و آسیب اعصاب و مشکلات عروقی در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به برخی عفونت‌ها قرار دارند.

او با بیان اینکه قند خون بالا باعث از بین رفتن عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن می‌شود، افزود: ابتلا به دیابت در طول زمان می‌تواند باعث آسیب به اعصاب شود و مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند. به عنوان مثال آسیب عصبی باعث از بین رفتن حس در پاها شده و حتی اگر بریدگی در پا ایجاد شود یا توسط اشیای نوک‌تیز، آسیبی در پای فرد بیمار ایجاد شود، او متوجه نخواهد شد. هم‌چنین اگر آسیب زخم به موقع درمان نشود، به زخمی باز تبدیل شده و دچار عفونت خواهد شد.

گنجی زاده با اشاره به اینکه مشکلات عروقی از دیگر عوارضی است که بیماران مبتلا به دیابت را در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به عفونت قرار می‌دهد، اظهار کرد: دیابت در طول زمان می‌تواند منجر به آسیب‌های عروقی شود؛ به‌گونه‌ای که جریان خون محل آسیب‌دیده کم شده و ترمیم به‎خوبی انجام نخواهد شد.

او تصریح کرد: اگر بیمار مبتلا به دیابت فکر می‌کند که ممکن است دچار عفونتی شده باشد، باید پزشک یا پرستار خود را در جریان بگذارد؛ چراکه بیماران دیابتی در صورت ابتلا به عفونت در معرض ابتلا به کتواسیدوز دیابتی خواهند بود.

او در ادامه بیان کرد: بیماران دیابتی در معرض عفونت‌های پوستی، واژینال، مثانه، کلیه، عفونت پا، عفونت‌های دهانی و ریوی و عفونت محل زخم پس از اعمال جراحی قرار دارند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم، در پایان خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی در صورت مشاهده علائمی مانند تب و لرز، تهوع، استفراغ، اسهال، ثبورات و ضایعات پوستی، قرمزی، تورم، گرمی، افزایش درد در اطراف محل بریدگی، ترشح چرک از محل آسیب، نیاز به دفع مکرر ادرار، درد در هنگام دفع ادرار، تیره شدن رنگ ادرار، بدبو شدن ادرار، خارش یا ترشح از ناحیه واژن، سرفه و ایجاد ضایعات سفیدرنگ در دهان یا روی زبان باید به پزشک خود مراجعه کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز