اعتیاد جوانان نشان‌گر سرریز مشکلات اقتصادی و روان‌شناختی

۱۳۹۵/۰۵/۲۵ - ۱۲:۴۲:۰۶
کد خبر: ۴۴۶۰۷۱
اعتیاد جوانان نشان‌گر سرریز مشکلات اقتصادی و روان‌شناختی
یک جامعه شناس گفت:‌ مسائل اقتصادی، موجب پدیدآمدن مشکلات اجتماعی و روانی جوانان شده است. بنابراین یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش آسیب‌ها، سامان دادن به حوزه اقتصاد است.

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلام-به نقل از ایسنا، لیلا فلاحتی با بیان اینکه آسیب‌های جوانان را می‌توان به سه دسته روانی‌، جامعه شناختی و اقتصادی تقسیم کرد، اظهار کرد:‌ در حال حاضر فرصت‌های شغلی، اندک و آمار بیکاری بالاست و جوانان در این شرایط برای سرگرمی خود به مواد مخدر صنعتی روی می‌آورند.

وی در ادامه گفت:‌ هنور اقتصاد نرخ رشد امیدوارکننده‌ای ندارد و هر روز با نرخ تورمی چه با شیب ملایم و چه غیر ملایم مواجه هستیم. تجربه تورم و در کنار آن بیکاری به ویژه میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی موجب بروز مسائل اجتماعی و روانی میان آنان شده است.

فلاحتی تاکید کرد:‌ ایجاد تنوع در تفریحات و پرداختن بیشتر به حوزه‌های فرهنگی موجب رشد فرهنگی جوانان می‌شود. و با افزایش امیدواری آنان به آینده بخشی از آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان گفت:‌ در کشور ما درباره مهارت‌های زندگی صحبت زیاد، ولی کم در این زمینه عمل می‌شود. آنقدر میزان مطرح‌کردن مهارت‌های اجتماعی افزایش یافته است که گاهی به یک عبارت مبتذل تبدیل می‌شود.

این جامعه شناس افزود: آموزش و پرورش سرفصل‌هایی را درباره مهارت‌های زندگی تعیین کرده و به دانش‌آموزان آموزش می دهد؛ اما این کارباید همگانی شود و دانشجویان و کارمندان نیز تحت آموزش قرار بگیرند. یکی از دلایل میزان زیاد نزاع‌های خیابانی استرس زیاد افراد و پایین بودن سطح مهارت‌های زندگی آنان‌ است.

فلاحتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: تعارض میان انتظارات جامعه سنتی و جامعه مدرن موجب افزایش آسیب‌ها در حوزه جوانان در کشورهای در حال توسعه می‌شود. براساس آمارهای منتشرشده هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی جوانان ایرانی استرس زیاد و امید به آینده پایینی دارند. این دو عامل منجر به افزایش پرخاشگری شده است از سوی دیگر ناامیدی به گوشه‌گیری و مشارکت کمتر در حل مسائل می‌انجامد ودر این شرایط افراد به عنوان یک ناظر عمل می‌کنند.

وی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: هنگام اعدام مجرمان در ملاء عام، افراد زیادی اقدام به عکاسی و فیلم‌برداری می‌کنند. از سوی دیگر بسیاری از جوانان به مسائل زیست‌محیطی اهمیتی نمی‌دهند و در مکان‌های تفریحی حجم بسیار زیادی از زباله‌ها را می‌بینیم.

این جامعه شناس با اشاره به مسائل اجتماعی جوانان اظهار کرد: نبود سامانه‌ای برای تفریحات جوانان در کشور و وجود تعارض‌های مختلف بین حوزه‌های دولتی و فرهنگی باعث شده است که تفریحات جوانان متنوع نباشد و آنان به آسیب‌های اجتماعی گرایش پیدا کنند. آمار بالای مصرف مواد مخدر صنعتی نشان‌دهنده آن است که جوانان برای کسب لذت کوتاه‌مدت به این مواد گرایش پیدا می‌کنند.

فلاحتی در پایان گفت: اعتیاد به مواد مخدر صنعتی نشان‌دهنده سرریز مشکلات اقتصادی و روان‌شناختی است و جوانان چون به قادر به حل مسائل خود نیستند به این مخدرها روی می‌آورند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز