محمد حسن عصاره خبر داد:

ارائه ۲۸۰۰ محصول در نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی

۱۳۹۵/۰۶/۱۴ - ۱۳:۰۳:۰۸
کد خبر: ۴۵۵۰۲۲
دبیرستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به 489 شرکت تولیدی و صنعتی در بخش خصوصی نمایشگاه حضور دارند، گفت: از این 146 شرکت، دانش‌بنیان هستند و در این نمایشگاه، 2800 محصول ارائه می‌شود و از این تعداد 450 محصول دانش‌بنیان و فناورانه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری برنا، محمد حسن عصاره در نشست خبری امروز با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی، گفت: این جشنواره از از روز دوشنبه تا روز پنجشنبه ادامه  خواهد داشت.

وی درباره حضور 147 مرکز علمی، دانشگاهی و پژوهشگاه‌ها در نمایشگاه گیاهان دارویی تصریح کرد: این دوره از جشنواره با شعار اقدام وعمل دانش‌بنیان، پیشران اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود و این جشنواره برای اولین بار در کنار محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به برگزاری جشنواره دانش‌آموزی در حوزه گیاهان دارویی کردیم که در این بخش از 700 فناوری عرضه شده، 100 فناوری از دانش‌آموزان برای عرضه در این نمایشگاه انتخاب شده است.

به گفته عصاره، سهم سرانه مصرف گیاهان دارویی و مکمل از یک‌ونیم درصد به چهار درصد افزایش داشته است. سرانه مصرف گیاهان و فرآورده‌های گیاهان دارویی از 30 گرم در سال به 248 گرم در سال 94 رسیده است.

دبیرستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی، تاسیس سلامتکده طب سنتی برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی منطبق بر آمو‌زه‌های مکتب پزشکی ایران از دیگر برنامه‌های این دوره از جشنواره است که 30 متخصص در گرایش‌های مختلف طب سنتی به ارائه خدمات می‌پردازند.

عصاره با اشاره به ایجاد "هربراتوم" و دیگر برنامه‌های نمایشگاه گفت: در این هربراتوم 300 گیاه دارویی زنده عرضه خواهد شد تا بازدید کنندگان از نزدیک با خواص این نوع گیاهان آشنا شوند.

به گفته وی 20 سلامتکده در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور راه‌اندازی شود و ایران در صادرات مواد خام در حوزه گیاهان دارویی پس از کشورهای چین، هندوستان، کره و ترکیه قرار دارد.

عصاره با اشاره به برنامه‌های کشور در زمینه ممانعت از خام‌فروشی در حوزه گیاهان دارویی افزود: براساس قوانین کشور برخی از گونه‌های گیاهی در حال انقراض قوانین جلوگیری از برداشت در حال اجرا است به گونه‌ای که در حال حاضر حجم صادرات خام‌فروشی کشور در حوزه گیاهان دارویی 80 میلیارد دلار شده است.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی، میزان گردش مالی دنیا در حوزه دخانیات 330 میلیارد دلار است که ایران در این حوزه رتبه‌ای ندارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی از عرضه 2800 محصول فناورانه در سومین نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی خبر داد و گفت: با فرهنگ‌سازی انجام شده سرانه مصرف گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن در کشور از 30 گرم در سال 1380 به 248 گرم در سال 1394 رسید.

عصاره تصریح کرد: همچنین گردش مالی ادویه‌جات در دنیا 16 میلیارد دلار است که ایران در آن رتبه‌ای ندارد و در حوزه مواد آرایشی مبتنی بر گیاهان دارویی دارای گردش مالی 30 تا 40 میلیارد دلاری است که ایران در آن رتبه پایینی دارد.

وی درباره ایجاد مراکز غیر مجاز ارائه خدمات درمانی از طریق طب سنتی خاطر نشان کرد: در این زمینه برنامه‌هایی از سوی وزارت بهداشت در حال اجراست که از آن جمله می‌توان به ایجاد سلامتکده‌های طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی هم اشاره‌ای کرد.

عصاره با اشاره به 489 شرکت تولیدی و صنعتی در بخش خصوصی نمایشگاه حضور دارند، افزود: از این 146 شرکت، دانش‌بنیان هستند و در این نمایشگاه، 2800 محصول ارائه می‌شود و از این تعداد 450 محصول دانش‌بنیان و فناورانه خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری 18 کارگاه تخصصی در حوزه‌های برندینگ، انتقال فناوری، تجاری‌سازی، روش‌های طب سنتی در این جشنواره تصریح کرد: علاوه بر آن در این دوره از جشنواره بیش از 400 آثار مکتوب و فاخر طب سنتی و گیاهان دارویی ارائه خواهد شد.

دبیرستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی خاطر نشان کرد: تاکنون از 172 طرح فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت مالی شده است و این حمایت مالی بلاعوض بوده و حجم این تسهیلات بلاعوض 55 میلیارد تومان است. از سوی این ستاد 236 طرح فناورانه در مراکز علمی حمایت شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز