رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی:

دسترسی عمومی به اکسی کدون درست نیست

۱۳۹۵/۰۶/۲۷ - ۱۰:۰۰:۳۰
کد خبر: ۴۵۷۹۲۲
دسترسی عمومی به اکسی کدون درست نیست
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی با بیان اینکه اکسی کدون چند هفته پیش بدون موافقت در داروخانه ها توزیع شد، گفت: توزیع داروخانه ای اکسی کدون در جلسه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوب نشده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مجید رضازاده گفت: به عنوان عضو کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، آنچه مصوب این کمیته باشد از نظر ما قبول است و ما آن را تائید می کنیم اما در مصوبات کمیته درمان قرار بر این نشد که داروی اکسی کدون در داروخانه ها توزیع شود.

وی تصریح کرد: اکسی کدون ، مخدر است و همه جای دنیا داروهای شبه مخدر باید تحت نظر پزشک تجویز شوند و اگر قرار است داروهای شبه مخدر -اکسی کدون یا متادون - برای اعتیاد استفاده شوند باید از سوی سیستم پزشکی ارائه و تجویز شوند. دسترسی عمومی به اکسی کدون درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: نظر کارشناسی من درباره اکسی کدون این است که این دارو باید تحت نظر پزشک و با چهارچوب خاص ، تجویز و توزیع شود و در داروخانه ها این امکان وجود ندارد.

رضازاده تاکید کرد: در خصوص اکسی کدون، موضع سازمانی ما تائید مصوبه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر است و توزیع داروخانه ای اکسی کدون نیز بدون موافقت مصوبه بوده است.

اکسی کدون (Oxycodone) از داروهای تحت کنترل کنواسیون های بین المللی بوده و از خانواده شبه مخدرها و دارویی برای تسکین دردهای متوسط و شدید و در عین حال از خانواده نارکوتیک ها است.

نارکوتیک ، نامی عمومی برای انواع مختلفی از داروها و ترکیبات طبیعی، شیمیایی است که اغلب به دلیل احتمال ایجاد وابستگی به مصرف جزو مواد اعتیادآور طبقه بندی شده و معمولا خرید و فروش آنها ممنوع است.

طی هفته های اخیر در پی ابلاغ توزیع قرص اکسی کدون در داروخانه ها ، عده ای از جمله درمانگران اعتیاد و نیز انجمن بیهوشی نسبت به توزیع آن در داروخانه ها و نگرانی از نشت آن در بازار آزاد ابراز نگرانی کردند و معتقد هستند که این دارو برای درمان اعتیاد باید تحت نظر پزشک تجویز شود اما دست اندرکاران سازمان غذا و دارو بر این باورند که این دارو برای بیماری های صعب العلاج نیز کاربرد دارد و برای تامین حقوق بیمار باید در داروخانه ها توزیع شود و تاکید کرده اند که سیستم های نظارتی آن نیز کامل است.

 

نظر شما