امیرعلی حمیدیه خبر داد:

۸ هزار پیوند سلول‌های بنیادی در ایران

۱۳۹۵/۰۶/۲۷ - ۱۳:۲۲:۱۶
کد خبر: ۴۵۸۰۸۹
۸ هزار پیوند سلول‌های بنیادی در ایران
دبیر شورای ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی گفت: حدود یک میلیون و 200 پیوند سلول‌های بنیادی در جهان صورت می‌گیرد که 8 هزار مورد آن در ایران محقق می‌شود البته در دنیا 60 درصد پیوندهای سلول‌های بنیادی خونی از افراد غیرخویشاوند است ولی در ایران این چنین نیست.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، امیرعلی حمیدیه در مراسم بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خنثی، گفت: در حال حاضر 10 مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در کشور فعال داریم که این تعداد از لحاظ کیفی و کمی طی دو سال گذشته رشد بسیاری داشته است.

دبیر شورای ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خاطر نشان کرد: رتبه  ایران در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی غیرخویشاوند اول بوده ولی در سطح جهان باید این رتبه ارتقا یابد. از 200 کشور دنیا حدود 45 کشور قادر به انجام پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز هستند و ایران در این جایگاه قرار دارد. البته از لحاظ تعداد پیوند باید تلاش‌های بیشتر صورت گیرد و حداقل 1500 مورد پیوند سلول‌های خون‌ساز در کشور داشته باشیم.

به گفته وی، هنوز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز از افراد غیرخویشاوند در کشور اندک است و لازم است که فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام پذیرد و با همت وزیر بهداشت شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز و بانک‌های خونی بند ناف تشکیل شده و قرار شده است که تمامی مراکز پذیره‌نویسی در یک قالب فعالیت کنند.

حمیدیه با اشاره به تعداد پیوندهای سلول‌های بنیادی خون‌ساز از 400 تا 500 مورد در سال به هزار مورد رسیده است، تصریح کرد: ما هنوز نیاز داریم تعداد این پیوند  در کشور افزایش یابد و برنامه‌های وزارت بهداشت که در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی بسیار مؤثر بوده است اجرای طرح تحول بوده که هزینه بیمار را در این زمینه به حداقل ممکن رسانده و باعث  کمک به بیماران شده است و سابقه پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در کشور به 25 سال پیش باز می‌گردد و انجام این پیوند حمایت بیمه‌ای نداشته و امسال پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در لیست بیمه قرار گرفته است.

دبیر شورای ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی گفت: رتبه  ایران در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی غیرخویشاوند اول بوده ولی در سطح جهان باید این رتبه ارتقا یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز