پیرحسین کولیوند به برنا خبر داد:

۲۰۰ آمبولانس جدید در راه است

۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۱۰:۱۹:۳۴
کد خبر: ۴۵۸۹۴۳
۲۰۰ آمبولانس جدید در راه است
رییس اورژانس کشور گفت: در سال آینده 200 دستگاه موتورآمبولانس اضافه خواهد شد و در هفته آینده حدود 30 دستگاه آمبولانس در معابر عمومی و محل‌های پر ترافیک و پر حادثه که بیشترین در خواست‌ها از این مناطق صورت گرفته است مستقر خواهیم کرد.

پیر حسین کولیوند در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، با اشاره به عملکرد اورژانس طی 6 ماه گذشته اظهار کرد: نیروهای اورژانس تمامی ماموریت‌های جاده‎ای را پوشش می‌دهند و در محل حادثه حاضر می‌شوند. متوسط زمان رسیدن به محل حادثه در جاده‌ها  14 دقیقه و در شهرهای کوچک به 8 دقیقه رسیده است .این زمان در کلان شهرهایی مانند تهران (پایتخت) به 14.5 دقیقه رسیده است زیرا در برخی موارد ترافیک بسیار سنگین است و دسترسی پرسنل اورژانس به محل مورد نظر بسیار دشوار است. به همین منظور باید یک برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد و اقدامات جدیدی انجام شود تا بتوان زودتر به محلی که نیازمند خدمات اورژانس است برسانیم.

به گفته وی، یکی از اقداماتی که توسط اورژانس کشور تا الان صورت گرفته استفاده ازدستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدید در آمبولانس‌ها است تا بتوانیم در این زمینه از شرایط Telemedicine (پزشکی از راه دور) استفاده کنیم و تکنسین های اورژانس بتوانند به صورت هم زمان از نظر پزشکان استفاده کنند همچنین در زمینه ساخت و تجهیز پایگاه‌ها اقداماتی در حال انجام است زیرا برخی از پایگاه‌ها نیاز به بازسازی دارند و برخی از تجهیزات باید تعویض شوند، تمامی این موارد در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی با اشاره به موتور آمبولانس‌های اورژانس در کلان شهرها افزود: نکاتی که برای کلان شهرهای بزرگ در نظر گرفته شده استفاده از موتور آمبولانس و تجربیات افرادی که در مرکز فوریت‌های پزشکی مشغول به کار هستند، زیرا این افراد می‌توانند با استفاده از موتور سیکلت خود را با سرعت بیشتری به محل حادثه برسانند و اقدامات اولیه را انجام دهند و فقط این موتور سیکلت‌ها نمی‌توانند بیمار را به بیمارستان و یا مراکز درمانی انتقال دهند.

رییس اورژانس کشور گفت: فوریت‌های پزشکی در کل کشور 2190 پایگاه دارد که حدود 30 درصد از این تعداد شهری و جاده‌ای است و در حال حاضر 3500 دستگاه آمبولانس و 14 هزار نفر نیرو به عنوان سرمایه‌های اصلی فوریت‌های پزشکی محسوب می‌شوند و فقط 30 درصد درخواست‌ها از اورژانس منجر به انتقال مصدومین به بیمارستان شده است.

کولیوند خاطر نشان کرد:  30 درصد در خواست‌هایی که از اورژانس شده است منجر به اعزام مصدومان به بیمارستان شده است در نتیجه موتورهای اورژانس هم می‌تواند خیلی از خدمات اورژانسی را برای بیمار انجام دهد و در جهت کاهش هزینه‌ها به اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند.

وی با اشاره به چگونگی ارائه خدمات موتورسیکلت‎های اورژانس افزود: نیروهای اورژانس تمامی خدمات اولیه را برای بیمار انجام می‌دهند البته این افراد به دستگاه‌های مختلف و مجهز دسترسی دارند و کارشناسی‌های لازم جهت تجهیزات مورد نیاز آن‌ها صورت گرفته است فقط به دلیل اینکه نمی‌توانند بیمار  را منتقل کنند درمان در محل حادثه صورت می گیرد و کمک های اولیهتوسط آمبولانس انجام می‌شود.

کولیوند با اشاره به افزایش موتورهای آمبولانس طی دو ماه آینده در شهر تهران گفت: حدود 200 دستگاه موتورآمبولانس اضافه خواهد شد و در هفته آینده حدود 30 دستگاه آمبولانس در معابر عمومی و محل‌های پر ترافیک و پر حادثه که بیشترین در خواست‌ها از این مناطق صورت گرفته است مستقر  خواهیم کرد که از پایگاه خارج شوند و به صورت سیار فعالیت داشته باشند  و به محض درخواست سریع‌تر خود را به محل حادثه برسانند.

رییس اورژانس کشور با اشاره به توسعه ناوگان هوایی اورژانس گفت: باید بر تعداد این پایگاه‌ها و بالگردهای مورد استفاده افزوده شود، طی 2 هفته گذشته شخصا برای جلب موافقت‌های لازم به دستگاه‌های مرتبط تلاش بسیاری کرده‌ایم و موفقیت‌هایی هم در این زمینه به دست آورده‌ایم.

به گفته کولیوند، اقدام دیگری که توسط اورژانس کشور صورت گرفته، استفاده از دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدید در آمبولانس‌ها است تا بتوانیم در این زمینه از شرایط Telemedicine (پزشکی از راه دور) استفاده کنیم و تکنسین های اورژانس بتوانند به صورت هم زمان از نظر پزشکان نیز استفاده کنند همچنین در زمینه ساخت و تجهیز پایگاه ها اقداماتی در حال انجام است برخی از پایگاه ها نیاز به بازسازی دارند و برخی از تجهیزات باید تعویض شوند تمامی این موارد در دستور کار ما قرار گرفته است.

او با اشاره به بازسازی برخی پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی تصریح کرد: خیلی از پایگاه های اورژانس ما به صورت کانکس است و مستهلک شده و نیاز به بازسازی دارد و در برخی از نقاط کشور باید پایگاه‌هایی احداث شود. تلاش می‌کنیم تا به جاده‌های روستایی خدمات رسانی کنیم .

وی اظهار کرد: در همین زمینه با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت هماهنگی‌هایی صورت گرفته است تا بتوانیم پایگاه‌ها و شبکه‌های بهداشتی که 16 ساعته یا 24 ساعته هستند را تبدیل به پایگاه های فوریت پزشکی کرده و پرسنل اورژانس را در این مناطق مستقر کنیم.

رئیس اورژانس کشور درباره تاسیس یک دانشگاه با محوریت فوریت‌های پزشکی افزود: فوریت‌های پزشکی اگر یک دانشگاه داشته باشد تا بتواند کاردان و کارشناس فوریت های پزشکی را تربیت کند و ما در این زمینه پیگیری های لازم را انجام داده‌ایم تا بتوانیم این آموزش‌ها را انجام دهیم. تکنسین های فوریت های پزشکی علاوه بر دانش آکادمیک نیاز به تجارب عملیاتی دارند. اگر خود مرکز بتواند دانشگاه داشته باشد می‌تواند نیروهای خوب و بهتری را تربیت کند.

وی ادامه داد: در نظر داریم تا شرایطی را ایجاد کنیم که نیروهای جوان ،تازه نفس و با استعداد در این زمینه استفاده کنیم این شرایط با استخدام حداقل 3800 نفر محقق خواهد شد. ما به صورت جدی با کمبود نیرو مواجه هستیم. بحث فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی و بیمارستانی جزو تکالیف اصلی حاکمیت است و از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس اورژانس کشور خاطر نشان کرد: ممکن است در بسیاری از موارد افراد برای عمل کیسه صفرا، عمل قلب یا جراحی های دیگر بتواند 20 روز تا یک ماه صبر کند اما در فوریت های پزشکی نمی توان صبر کرد زیرا فرصتی نیست و لحظه ها برای انسان ها حیاتی است و این نکته جزو مواردی است که باید به آن اهمیت داده شود و حاکمیت به آن بها دهد. در بحث طرح تحول سلامت بحث فوریت های پزشکی رونق بیشتری خواهد گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز