متخصص فیزیوتراپی:

سنگینی کوله پشتی دانش آموزان نباید بیشتر از ۱۵ درصد وزن فرد شود

۱۳۹۵/۰۶/۳۱ - ۱۱:۲۹:۱۰
کد خبر: ۴۵۹۶۰۱
سنگینی کوله پشتی دانش آموزان نباید بیشتر از ۱۵ درصد وزن فرد شود
یک متخصص فیزیوتراپی گفت: آمارها نشان می‌دهند نیمی از دانش‌آموزان دچار دردهای ستون فقرات می‌شوند و این مشکلات در دخترها شایع‌تر از پسرها است.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری برنا، دکتر وحید صمدی با بیان اینکه شیوع آسیب‌های جدی مفصلی و عضلانی در کودکان در مقایسه با بزرگسالان و افراد مسن، زیاد نیست، گفت: این درحالیست که اگر ساختار اسکلتی‌ -‌ عضلانی بدن در سنین پایین دچار آسیب شود، می‌تواند اثرات و عوارض ماندگار و جبران‌ناپذیری از خود بر جای گذارد.

صمدی یکی از ناهنجاری‌های ساختاری شایع در ستون فقرات را انحراف جانبی آن یا در اصطلاح اسکولیوز عنوان و اظهار کرد: به این صورت که در اثر استفاده بیشتر از یک سمت بدن و اعمال فشارهای نامتوازن به ستون فقرات، این ساختار دچار کجی و انحراف به راست یا چپ می‌شود. بنابراین در دست گرفتن کیف و استفاده از کوله پشتی بصورت یکطرفه می‌تواند با ایجاد افتادگی در شانه یک سمت، چنین اختلالی را ایجاد کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که از کوله پشتی و آن هم بصورت دوطرفه و متقارن استفاده شود. همچنین طول بندهای کوله پشتی باید به گونه‌ای باشد که کوله در ناحیه پشتی و بالاتر از کمر قرار گیرد؛ چراکه پایین‌تر قرار گرفتن کوله باعث می‌شود شانه‌ها برای جبران وزن آن به سمت جلو متمایل شوند و همچنین احتمال ابتلا به کمردرد افزایش می‌یابد.

این متخصص فیزیوتراپی ادامه داد: اگر بندهای کوله پشتی باریک و سفت باشند، فشار زیادی به نواحی کتف‌ها و شانه‌ها وارد شده و این موضوع  می‌تواند آسیب‌رسان باشد. بنابراین بندها باید به اندازه کافی پهن بوده و طوری تنظیم شوند که فشار برابری روی دو سمت بدن اعمال شود. همچنین وزن زیاد کوله پشتی نیز احتمال ایجاد دردها و آسیب‌های اسکلتی را افزایش می‌دهد. بر این اساس توصیه می‌شود که محتویات کوله پشتی در حدی باشد که سنگینی آن بیشتر از 15 درصد وزن فرد نشود. علاوه بر آن باید از حمل طولانی مدت کوله پشتی اجتناب کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز