تولید داخلی صرفه اقتصادی ندارد، تولید خارجی صرفه فرهنگی؛

بلایی که لوازم التحریر خارجی بر سر دانش آموزان می آورد

۱۳۹۵/۰۷/۰۲ - ۱۰:۴۶:۱۶
کد خبر: ۴۶۰۳۲۰
بلایی که لوازم التحریر خارجی بر سر دانش آموزان می آورد
میان شلوغی بازار لوازم تحریر، این روزها تا دلت بخواهد لوازم خارجی است که در مغازه ها وجود دارد، دریغ از اجناس خوب داخلی که بتواند داخل کیف و کوله پشتی دانش آموزان قرار گیرد و در طول سال تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، نزدیک مهر که می شود ولوله خرید تحصیلی بازار را فرا می گیرد، نوجوانان به همراه بزرگترهایشان راهی بازار می شوند تا ملزومات یک تحصیل خوب را تهیه کنند، در این میان آنچه بیشتر به چشم می آید غلبه اجناس خارجی بر اجناس داخلی است، سوال بزرگ اینجاست؛ چرا با وجودیکه تولید کنندگان می دانند بازار مهر، یکی از پرسودترین بازارهاست به دنبال تولید محصولات مورد نیاز دانش آموزان نمی روند؟

اگر از کیف و کفش بگذریم که اکثرا داخلی است و مردم هم بیشتر به جنس داخلی این اقلام علاقه دارند تا نوع خارجی آن اما موضوع در دفتر و مداد کاملا فرق می کند. بازار پرشده از تولیدات خارجی و آن چند نمونه داخلی هم به قدری نیست که بتواند مایحتاج دانش آموزان را تامین کند.

یک تولید کننده دفتر که خواست نامش فاش نشود در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: موضوع علاقمندی تولید کننده داخلی نیست بلکه بحث در لوازم تحریر به صرفه بودن آن است. ما در داخل کشور تولید کاغذ به آن میزانی که نیاز داخلی ما است نداریم و طبعا باید از کشورهایی مثل چین یا روسیه باید این کاغذ را وارد کنیم، اگر هزینه های دیگر را هم حساب کنید خیلی صرف نمی کند برخی لوازم را داخل کشور تولی کنیم و چه بسا واردات آنها بیشتر برای کشور می ارزد به همین دلیل هم است که تولید کننده داخلی خیلی علاقه ندارد به سمت تولیدات این چنینی برود.

وی افزود: ما جزو معدود تولید کننده های این لوازم در ایران هستیم که توانسته ایم سرپا بمانیم، البته انتظاری هم در تولید کاغذ داخلی نداریم، بالاخره برای تولید کاغذ باید جنگل ها را نابود کرد و ما هم آنقدر جنگل نداریم که از آن برای تولید کاغذ بهره ببریم به همین دلیل هم بخش عمده ای از کاغذ مصرفی در ایران از خارج کشور وارد می شود.

این تولید کننده تصریح کرد: البته اگر تعرفه های واردات کاغذ کم شود و صرفه اقتصادی برای تولید کننده داشته باشد حتما این نوع تولیدات در کشور هم افزایش پیدا می کند ولی موضوع این است که هم تعرفه بالاست و هم مصرف کاغذ در کشور ما به شکل سرسام آوری بالا رفته به همین دلیل گاهی با مشکل کمبود کاغذ هم مواجه می شویم.

به نظر می رسد در بحث تولیدات لوازم التحریر بهتر است یک تصمیم گیری منطقی صورت گیرد، صنعت کیف و کفش ایران یک صنعت باهویت است که می توان با یک توجه ویژه و سرمایه گذاری اصولی بازار مهر را در اختیار آن قرار داد در مقابل با بهبود وضعیت واردات کاغذ و ارائه امتیازات ویژه به تولید کننده های داخلی میزان تولیدات لوازم داخلی را افزایش داد. فراموش نکنیم یکی از موضوعات اصلی در بحث لوازم التحریر دانش آموزان، موضوع هویت بخشی آنهاست، لوازم خارجی به لحاظ شکل و کارتون چندان سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد و همین موضوع که باید دانش آموز 9 ماه تمام باربی یا قهرمانان کارتون های خارجی را باید ببیند کافیست تا برخی نا هنجاری ها در ذهن او به هنجار تبدیل شود. این بلایی است که لوازم التحریر خارجی بر سر دانش آموزان می آورد.

نظر شما