کمپین رهایی از درد سرطان پستان :

روبان صورتی به تبریز رسید

۱۳۹۵/۰۷/۰۳ - ۰۸:۱۲:۱۷
کد خبر: ۴۶۰۵۲۲
روبان صورتی به تبریز رسید
روبان صورتی، نماد مبارزه برای ادامه حیات و رهایی از درد بیماری سرطان پستان است. هرچند شاید از مدیران اجرایی کمپین روبان صورتی در تبریز و بیماران مبتلا به این سرطان کسی نداند که این روبان ابتکار شارلوت هایلی آمریکایی در سال 1992 بوده است. او که خود از سرطان پستان رنج می‌برد مفهوم روبان صورتی رنگ را با هدف اطلاع‌رسانی عمومی درباره این بیماری ابداع کرد.

به گزارش خبرنگاری خبرگزاری برنا، بر اساس آمار ارائه شده سرطان پستان شایع ترین سرطان رایج در کشور است و نزدیک 20 درصد از میزان کل مبتلایان به سرطان را شامل می شود، همچنین در جهان این بیماری به عنوان سومین سرطان پر خرج نامیده شده است. بر اساس اعلام کارشناسان حوزه سلامت از هر هشت زن در جهان یک نفر مبتلا به این بیماری است که در صورت آموزش و پیشگیری می توان از ابتلای آنان به بیماری جلوگیری کرد. گفته می شود در کشور نزدیک به 65 هزار زن مبتلا به این بیماری هستند و هر سال این آمار افزایش می یابد.

حالا پس از 24 سال از خلق این روبان گروهی از پزشکان تبریزی با راه اندازی کمپین روبان صورتی در صدد آگاهی بخشی عمومی در مورد این بیماری هستند.

بهمن ذیجاه رئیس بیمارستان بهبود تبریز که به صورت خودجوش اقدام به راه اندازی این کمپین کرده اول مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص اهداف این حرکت گفت: این کمپین با محوریت آموزش‌های پیشگیرانه و خودآگاهی با سرطان پستان تشکیل شده و تاکنون نیز آموزش‌ها و اقدامات پیشگیرانه‌ی فراوانی انجام داده است.

او در پاسخ به این سوال که چرا این مجموعه خصوصی اقدام به این کار کرده با اشاره به  مسئولیت های اجتماعی هر مجموعه پزشکی گفت: یک دهه پیش وقتی یک عضو دختر 17 ساله ای را قطع می کردند عمیقا دچار ناراحتی شدم و عزمم را جذب کردم تا میزان آگاهی در خصوص این بیماری را در شهر افزایش دهم.

ذیجاه ادامه داد: در همان سال اعلام کردیم یک روز در هفته به صورت رایگان در بیمارستان آماده معاینه مردم هستیم و همان هفته 286 نفر را مورد معاینه قرار دادیم که در آن سال عدد بسیار بزرگی بود.

رئیس بیمارستان بهبود تبریز افزود: از همان زمان هر هفته ما شاهد حضور تعدادی از شهروندان در بیمارستان بودیم که خدمات معاینه برایشان به صورت رایگان انجام شد و در این 10 سال شاهد بودیم که آمار مراجعه کننده و قطع عضو کاهش یافت.

او تصریح کرد: مشاهده این کاهش آمار ما را بر آن داشت تا با ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مختلف این حرکت را در این سطح  آغاز کنیم و همچنین  در کشور میزان افرادی که تحت پوشش معاینه و آموزش قرار می گیرند بی سابقه است.

وی در مورد برنامه های تدوین شده برای این برنامه، با معرفی  پارک ها و تفرجگاه های انتخاب شده گفت: هر روز در یکی از این مراکز حضور خواهیم داشت و با حضور متخصصین مامایی، تغذیه، بهداشت و دیگر تخصص های مرتبط با این بیماری به شهروندان آموزش خواهیم داد.

وی گفت: ما معتقدیم جامعه سالم از خانواده سالم تشکیل می شود و محور خانواده سالم با بانوان سالم است و بر همین اساس تمام تلاشمان را در این خصوص انجام خواهیم داد.

ذیجاه تاکید کرد: ما در این آموزش ها تلاش خواهیم کرد تا بانوان را به سطحی برسانیم که بتوانند خود را مورد معاینه قرار دهند و بتوانند این آموزش را به دیگران منتقل کرده و با مشاهده علائم موجود به موقع به پزشک مراجعه کنند تا دیگر شاهد قطع عضو بیماری نباشیم.

"چنگیز قلی‌پور" متخصص جراح عمومی و فلوشیب لاکروسکوپی که عضو تیم اجرایی کمپین است در این نشست خبری گفت:  غربالگیری روشی است که این بیماری را در مراحل اولیه شناسایی می‌کند، چرا که اگر زودتر مورد درمان قرار بگیرد همان اندازه نیز درمان آن آسان‌تر خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز