دبیر شورای صنفی دانشگاه امیر کبیر در گفت‌و‌گو با برنا:

دانشجویان کارشناسی باید ۱۰ ترم از سنوات استفاده کنند/ پردیس بین الملل سبب افت کیفیت دانشگاه ها شده است

۱۳۹۵/۰۷/۰۶ - ۱۱:۰۶:۱۴
کد خبر: ۴۶۲۱۳۸
دانشجویان کارشناسی باید ۱۰ ترم از سنوات استفاده کنند/ پردیس بین الملل سبب افت کیفیت دانشگاه ها شده است
اسماعیل زاده ضمن اعتراض به واحد پردیس دانشگاه امیر کبیر، گفت: متاسفانه از زمان بازگشایی واحد پردیس دانشگاه امیر کبیر، دانشجویان با مشکلات بیشتری رو به رو هستند. سهمیه ورودی کنکور سراسری در دانشگاه نخبه پرور صنعتی امیر کبیر کاهش یافته است. این در حالی است که سهمیه واحد پردیس افزایش یافته و دانشجویانی که وضعیت تحصیلی خوبی ندارند، تنها به دلیل وضعیت خوب مالی به دانشگاه های طراز اول کشور ورود می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، اعتراض دانشجویان در دانشگاه های مختلف به عواملی چون مشکل سنوات و خوابگاه همچنان ادامه دارد. دانشگاه صنعتی امیر کبیر هم از این اعتراضات در امان نمانده است و دانشجویان این دانشگاه نسبت به کم شدن سنوات و پردیس بین الملل این دانشگاه معترض هستند.

«احسان اسماعیل‌زاده» دبیر شورای صنفی دانشگاه امیر کبیر به «برنا» گفت:  دانشجویان دانشگاه امیر کبیر نسبت به موضوع کاهش سنوات توسط دانشگاه معترض هستند. همچنین بسیاری از دانشجویان به موضوع پردیس دانشگاه امیر کبیر نیز انتقاداتی دارند.

اسماعیل زاده گفت: طبق آیین نامه سال 91 که توسط دانشگاه تصویب و ابلاغ شده است، دانشجویان ورودی سال 91 مجاز به 10 ترم تحصیل رایگان در دانشگاه بوده و در اصطلاح 10 ترم دارای سنوات است اما طبق بند آخر آئین نامه 93/12/26 که شامل تمام ورودی های 93 به بعد بوده و این آئین نامه عطف به ما سبق شده است. یعنی ورودی های قبل از سال 93 نیز شامل این آئین نامه شده اند. در این آئین نامه مدت زمان تحصیل رایگان دانشجویان یا همان سنوات از 10 ترم به 8 ترم کاهش یافته است که این موضوع با اعتراض گسترده دانشجویان همراه شده است.

اسماعیل زاده افزود: در انتهای مصوبه اسفند 93 آمده است: «این مصوبه در صورتی که خللی به ادامه تحصیل دانشجو وارد نکند لازم الاجرا است» اما در این مصوبه توضیحات تکمیلی درباره شرایطی که می‌تواند به ادامه تحصیل خلل وارد کند، اشاره نشده است.

او افزود: اکنون خواسته ما دانشجویان اجرای صحیح قانون است. خواسته ما تحصیل رایگان و سنوات برای مدت 10ترم در دوره کارشناسی و 5ترم در دوره کارشناسی ارشد است و امیدواریم مسئولین دانشگاه و وزارت علوم همکاری لازم را با دانشجویان در این زمینه داشته باشند.

اسماعیل زاده در ادامه به وضعیت خوابگاه دانشگاه نیز اعتراض کرد و گفت: در مورد خوابگاه های دانشجویی نیز مشکل کم نیست. قیمت خوابگاه ها بالا بوده و با توجه به امکانات وموقعیتی که دارند، به صرفه نیست که دانشجو از خوابگاه استفاده کند. او ادامه داد: به گفته رییس دانشگاه، خوابگاه مخصوص دانشجویان ورودی جدید است اما با توجه به هزینه بالای خوابگاه، دانشجویان پردیس می‌توانند از آن استفاده کنند.

اسماعیل زاده ضمن اعتراض به واحد پردیس دانشگاه امیر کبیر، گفت: متاسفانه از زمان بازگشایی واحد پردیس دانشگاه امیر کبیر، دانشجویان با مشکلات بیشتری رو به رو هستند. سهمیه ورودی کنکور سراسری در دانشگاه نخبه پرور صنعتی امیر کبیر کاهش یافته است. این در حالی است که سهمیه واحد پردیس افزایش یافته و دانشجویانی که وضعیت تحصیلی خوبی ندارند، تنها به دلیل وضعیت خوب مالی به دانشگاه های طراز اول کشور  ورود می‌کنند.

او افزود: در ابتدای امر قرار بود کلاس های واحد پردیس دانشگاه امیر کبیر در مکانی غیر از محل اصلی دانشگاه برگزار شود اما پس از گذشت زمان شاهد بودیم نه تنها محل برگزاری کلاس ها مشترک است بلکه تمامی دانشجویان سر یک کلاس درس نیز می‌نشینند. به عنوان مثال دانشجویی که با رتبه 200 به صندلی دانشگاه امیر کبیر رسیده است باید سرکلاس در کنار دانشجویی بشیند که موفق به کسب رتبه 7000 شده است. این موضوع سبب افت رتبه جهانی دانشگاه امیر کبیر نیز شده است.

دبیر شورای صنفی دانشگاه امیر کبیر در پایان گفت: رتبه جهانی دانشگاه امیر کبیر قبل از افتتاح واحد پردیس بین رتبه 500 الی 600 متغیر بود در حالی که پس از بازگشایی واحد پردیس رتبه جهانی این دانشگاه بین 700 تا 800 متغیر شده است.

دانشجویان دانشگاه های دیگر مانند شهید بهشتی و صنعتی شریف نیز به موضوعاتی از قبیل سنوات و خوابگاه معترض بوده اند و این دانشگاه ها سال تحصیلی جدید را با اعتراض دانشجویان آغاز کرده اند.

نظر شما