سید محمد هادی ایازی خبر داد:

اهدا اعضای بیمار مرگ مغزی در بوشهر به نیازمندان

۱۳۹۵/۰۷/۱۳ - ۱۳:۴۰:۱۵
کد خبر: ۴۶۵۴۱۳
اهدا اعضای بیمار مرگ مغزی در بوشهر به نیازمندان
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت گفت: بعدازظهر چهارشنبه از سوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مرکز پیوند وزارت بهداشت اعلام شد که فردی در این شهر دچار مرگ مغزی شده و چون در این شهر امکان پیوند قلب، کلیه و کبد وجود نداشت، بنابراین باید هماهنگی‌های لازم را برای انتقال قلب کبد و کلیه این بیمار به نقاط دیگر انجام می دادیم.

به گزارش گروه خبر «خبرگزاری برنا» سید محمد هادی ایازی با اشاره به هماهنگی وزارت بهداشت با هوا فضای سپاه پاسداران، گفت: یک فروند هواپیمای جت در اختیار ما قرار داده شد و پزشکان متخصص برای برداشت قلب، همان شب به سمت بوشهر پرواز کردند و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای برداشت کبد و کلیه به بوشهر رفتند.

او با بیان اینکه صبح پنج شنبه، اعضای بدن این بیمار مرگ مغزی به طور موفقیت آمیزی برداشته شد، افزود: سرعت بالای انتقال قلب به تهران، یکی از مهمترین نکات این عمل جراحی بود و حتی قبل از رسیدن پزشکان به فرودگاه بوشهر، هواپیما آماده پرواز بود و در تهران هم با هماهنگی‌های انجام شده، آمبولانس به باند پرواز و در کنار هواپیما رفت و در مدت زمان کمتر از 10 دقیقه، قلب این بیمار به بیمارستان امام خمینی (ره) منتقل شد.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت ادامه داد: برداشتن قلب بیمار نیازمند پیوند قلب، با هماهنگی پزشکان متخصصی که به بوشهر رفته بودند انجام شد و به محض رسیدن قلب از فرودگاه، پیوند با موفقیت انجام شد.

ایازی ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت بین بخشی در این عمل پیوند، اظهار کرد: وزارت بهداشت از ظرفیت پروازی هوا فضای سپاه پاسداران استفاده کرد که باید از آنها و خلبانان این پرواز تشکر کنیم.

او از تلاش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی بوشهر، شیراز و تهران گفت: با ایثار خانواده نوجوان 14 ساله‌ای که دچار مرگ مغزی شده بود، 4 بیمار نیازمند پیوند قلب، کبد و کلیه نجات پیدا کردند و برای آن مرحوم، آرزوی غفران الهی داریم.

ایازی در ادامه گفت: پیشنهاد ترانسفر هوایی اعضای بدن افراد مرگ مغزی شده در مناطق فاقد امکانات این عمل را به وزیر بهداشت ارائه کردم و بنا شد در آینده ای نزدیک، جلسه ای در این خصوص برگزار شود اما مشارکت خیرین حوزه سلامت هم در تامین هزینه های این خدمات، بسیار مهم و اساسی است.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در صورت استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های دیگر می‌توان در اعمال پیوند اعضا از سیستم ترانسفر (حمل و نقل) هوایی مناسب بهره برد تا بتوانیم از اعضای افرادی که در شهرستان‌ها دچار مرگ مغزی می‌شوند و در آن مناطق امکان عمل پیوند وجود ندارد، برای بیماران نیازمند استفاده کنیم.

نظر شما