فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با برنا خبر داد:

لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در راه مجلس

۱۳۹۵/۰۸/۰۲ - ۰۶:۰۴:۳۲
کد خبر: ۴۷۲۲۰۸
لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در راه  مجلس
لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت قرار است تا دو ماه آینده به مجلس ارائه شود و چون در حال حاضر در دست دولت قرار دارد نمی‌توان درباره‌ی آن توضیحی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار زنان «خبرگزاری‌برنا»  فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی درباره‌ی لایحه‌ی تامین امنیت زنان در برابر خشونت که در دستور کار مجلس قرار گرفته است گفت: این لایحه قرار است تا دو ماه آینده به مجلس ارائه شود و چون در حال حاضر در دست دولت قرار دارد نمی‌توان درباره‌ی آن توضیحی ارائه داد.

او درباره‌ی تاثیر خشونت علیه زنان در جامعه گفت: اعمال خشونت علیه زنان علاوه بر تأثیرات فردی، باعث تخریب اطمینان در روابط اجتماعی می‌شود، در تربیت فرزندان اثر می‌گذارد و امکان بهره‌مندی از توان زنان را محدود می‌کند. بنابراین طراحی برنامه‌‌های پیشگیرانه و حمایت‌های قانونی باید در تدوین سیاست‌های کلان، مورد توجه قرار بگیرد. در جمهوری اسلامی ایران بخشی از مقدمه قانون اساسی به موضوع زن و حقوق او اختصاص دارد،  زن عنصری فعال و مسئولیت‌پذیر معرفی شده و در اصل‌های 20 و 21 قانون اساسی به مسأله زن توجه شده است.

او با بیان این موضوع که تاریخ دقیقی برای ارائه این لایحه به مجلس داده نشده است گفت: به گفته‌ی شهیندوخت ملاوردی کارهای این لایحه تمام است و به احتمال زیاد تا دوماه آینده به مجلس ارائه خواهد شد.

فاطمه ذوالقدر درباره‌ی ارائه این لایحه به مجلس نهم و متوقف ماندن آن گفت: در مجلس نهم این لایحه دارای مشکلات حقوقی و قضایی بود و درکمیسیون دولت متوقف ماند، طبق نظر شورای نگهبان لایحه‌هایی که جنبه قضایی دارند باید با همکاری قوه قضاییه ارائه شوند. به همین دلیل این لایحه در دولت قبل متوقف شد اما در دولت یازدهم این اشکالات برطرف شده و به مجلس ارائه می‌شود تا در دستور کار معاونت امور زنان و خانواده قرارگیرد.

نماینده مردم در مجلس درباره‌ی خشونت علیه زنان گفت: این موضوع زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و علت‌های متفاوتی دارد. خشونت علیه زنان به‌قدری شایع است که حتی در بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی هم دیده می‌شود. منظور از آن هر گونه رفتاره نامناسبی است که زنان را در معرض آسیب قرار می‌دهد. برای مثال آسیب‌های جسمی، روحی، اقتصادی و حتی آسیب‌های مجازی.

او توضیح داد: در قانون اساسی حمایت از زن در عرصه‌های مختلف اجتماعی بیان شده و فضای مجازی هم جزوه این قانون کلی است ، زنی که در فضای مجازی مورد خشونت قرار می‌گیرد، می‌تواند شکایت خود را مطرح کند و پلیس هم به این شکایت رسیدگی می‌کند. ما یک قانون کلی داریم که فراگیر است و می‌تواند تمام این موارد را پوشش دهد. وقتی قانون به حمایت از زن اشاره می‌کند، این حمایت شامل تمام فضا‌های موجود مثل فضای اجتماعی،مجازی وحتی  خانگی است و اگر زنی در این فضاها مورد خشونت قراربگیرد طبق این قانون می‌تواند شکایت کند.

ذوالقدر تصریح کرد: در حال حاضر قانونی در رابطه با حمایت زنان در برابر این آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد که آن‌ها را مورد حمایت قرار دهد ولی با تصویب قانون  تامین امنیت زنان در برابرخشونت و ضمانت اجرایی که دولت در نظر گرفته است مورد حمایت قرار می‌گیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس وعضو کمیسیون اجتماعی ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم با این ضمانت‌های اجرایی و حل شدن مشکلات حقوقی و قضایی، این لایحه به تصویب مجلس برسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز