پدیده تازه ای برای رفع درد خماری؛

نوزاد من حراج

۱۳۹۵/۰۸/۰۴ - ۰۸:۱۰:۳۲
کد خبر: ۴۷۲۴۷۶
نوزاد من حراج
20 روز دیگر به دنیا می آید اما به جای اینکه مادرش انتظار آمدنش را داشته باشد او را پیش فروش کرده؛ این سرنوشت نوزادی است که مادر کارتن خوابش برای تامین هزینه مواد او را به حراج گذاشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری برنا» براساس تصویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات تکمیلی این آگهی در ایستگاه اتوبوس خیابان آزادی تهران چسبانده شده است. متن آگهی تکان‌دهنده به شرح زیر است:

«یک عدد بچه به دلیل نبودن شرایط نگهداری به فروش می‌رسد. (20 روز مانده به دنیا آمدنش)»

زنان کارتن خواب برای زایمان به بیمارستان‌های جنوب و مرکز شهر مراجعه می‌کنند و پس از به دنیا آمدن نوزاد با دریافت مبلغی حدود 100 تا 200 هزار تومان بچه خود را می‌فروشند. اکثر نوزادان متولد شده از این زنان مبتلاء به بیماری HIV و اعتیاد هستند.

 خرید و فروش این بچه‌ها در حال حاضر  اطراف چند بیمارستان انجام می‌شود که البته مسئولان بیمارستان هیچ اطلاعی در این زمینه ندارند.

«شهیندخت مولاوردی» معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور، آمار نوزادان فروخته شده در شکم مادر را روبه افزایش اعلام کرد و گفت: آماری از تعداد این نوزادان نداریم، اما تعداد آنقدر زیاد بوده که تبدیل به یک خبر در شبکه‌های مجازی شده است.

 «حبیب الله مسعودی فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این باره به خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری برنا» گفت: یکی از مهمترین اقدامات سازمان بهزیستی برای جلوگیری از خرید و فروش نوزادان و کودکان، شناساندن اورژانس اجتماعی به مردم و بهره گیری از کمک‌های این اورژانس در مواقع اضطراری است.

معاون اموراجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره دلایل خرید و فروش نوزادان در سراسر کشور افزود: نابسامانی خانواده‌ها و همچنین اعتیاد والدین از جمله مهم‌ترین دلایل فروش نوزادان در کشور به حساب می‌آید؛ در صورتی که اگر مادران معتاد در بیمارستان‌ها وضع حمل کنند، شناسایی نوزادان معتاد در بیمارستان‌ها کار دشواری نخواهد بود.

به گفته او، اعتیاد والدین مهمترین دلیل فقر اقتصادی به حساب می‌آید و به همین دلیل اعتیاد مهمترین دلیل خرید و فروش نوزادان در سراسر کشور است. با همکاری اورژانس اجتماعی، وزارت بهداشت، مراکز درمانی و سازمان‌های مردم نهاد، نوزادان معتاد تحت درمان قرار گرفته و اقدامات اولیه ترک اعتیاد بر روی نوزادان تا زمانی‌ که در بیمارستان‌ها بستری هستند انجام می‌شود.

«مسعودی فرید» افزایش وظایف سازمان بهزیستی کشور را یکی از اصلی‌ترین معضلات پیش روی این سازمان دانست و گفت: به دلیل تعدد وظایف سازمان بهزیستی، این سازمان نیاز به حمایت‌های بیشتر دارد.

او با اشاره به صلاحیت نداشتن برخی خانواده‌ها در نگهداری از فرزندان خود گفت: تعدادی از خانواده‌ها صلاحیت نگهداری از کودکان خود را نداشته و در این زمینه نیاز است قوه قضائیه با صدور احکام به موقع از نگهداری این کودکان در میان خانواده‌جلوگیری کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: طی چند ماه گذشته مشخص شده به علت افزایش اعتیاد آمار خرید و فروش نوزادان بالا رفته است اما باید به این موضوع توجه شود که در رابطه با خرید و فروش کودکان نمی‌توان به آمار چندان رسمی دست پیدا کرد.

فروش نوزاد، از آسیب های اجتماعی است که از فقر و اعتیاد ریشه گرفته است.  فقر و اعتیاد زوج‌های مکملی هستند که می‌توانند زندگی یک فرد را نابود کنند. این نابودی تا جایی پیش می‌رود که یک مادر حاضر می‌شود جنینی را که 9 ماه در رحم خود نگه داشته است، به جای در آغوش کشیدن و احساس  مادری، برای رفع خماری خود به فروش برساند. این اقدام انتهای پوچی و تباهی ناشی از مصرف مواد مخدر است.

نوزادی که پیش از آنکه پا به دنیا بگذارد و بتواند انتخابی داشته باشد اعتیاد و ایدز را به عنوان سرنوشت همراه خود دارد «اعتیاد مادرزادی». انتشار این  اخبار از تلخی آن نمی‌کاهد و راهی برای درمان این کودکان باز نمی‌کند اما راه چاره چیست؟

بهزیستی و سازمان‌های تابعه درمان به جای پیشگیری را به عنوان راه موقت برگزیده‌اند اما شاید وقت آن رسیده که از این پدیده جدید پیشگیری کنیم. این امر علاوه بر همت مسوولان فرهنگ‌سازی و کمک مردم را هم طلب می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز