زنان به دنبال مطالباتشان در کابینه تدبیر و امید

درخواست زنان از روحانی همزمان با ترمیم کابینه تدبیرو امید

۱۳۹۵/۰۸/۰۴ - ۰۹:۱۵:۳۷
کد خبر: ۴۷۳۴۶۶
درخواست زنان از روحانی  همزمان با ترمیم کابینه تدبیرو امید
سه شنبه 11 آبان 1395 وزرای پیشنهادی برای اخذ رای اعتماد باید به بهارستان بروند. د ر صورت کسب رای اعتماد از مجلس، کرسی های رییس سازمان میراث فرهنگی و رییس کتابخانه ملی خالی خواهد ماند. علاوه بر این، وزرای جدید باید معاونت های خود را انتخاب کنند. باید منتظر ماند و به نظاره نشست که سهم زنان در برنامه ترمیم کابینه چقدر خواهد بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر گزاری برنا، همزمان با تصمیم رییس جمهوری برای ترمیم کابینه موجی از مطالبه گری جوانان و زنان در فضای مجازی آغاز شده است. رییس جمهوری در راستای برنامه ترمیم کابینه با استعفای 3 وزیر آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقت کرد.  موافقت روحانی  با استعفای این سه وزیر سبب شد تا  شبکه های اجتماعی تبدیل به محلی برای گمانه زنی گزینه های احتمالی، انتقاد و یا دفاع از عملکرد وزرا، مطرح کردن وزرای مورد علاقه خود برای وزارتخانه ها و بیان انتظارات خود از وزرای جدید شود.

جای خالی زنان در کابینه تدبیر و امید

از جدی ترین تقاضا هایی که در فضای مجازی در حال مطرح شدن و پیگیری است، استفاده از جوانان و زنان  در برنامه ترمیم کابینه است. فعالین اجتماعی معتقدند دولت تدبیر و امید با رای و اراده جوانان توانست پیروز انتخابات 92 شود، در وزارت ورزش و جوانان یک معاونت به جوانان اختصاص یافت. جایگاهی که در سطح معاونت یک وزارتخانه باقی ماند. این سهم حداقلی جوانان با مشکلات عمده مالی هم رو به رو بود. «رضا حجتی» مدیر کل مشارکت های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در گفت‌و‌گو با برنا مطرح کرده است که سرانه هر جوان در بودجه وزارت ورزش و جوانان تنها 300تومان است.

جوانانی که امید به تدبیر رییس جمهوری دارند، هنوز نا امید نشده و معتقدند اکنون که دولت تصمیم به ترمیم کابینه گرفته است، باید در نقش آفرینی جوانان در دولت تدبیر و امید هم بازنگری کرده و جایگاه جوانان را از یک معاونت در یک وزارتخانه ارتقا بخشد.

مطالبه دیگری که این روزها مطرح شده است، ترمیم نقش زنان در کابینه تدبیر و امید است. «آذر منصوری» فعال حقوق زنان درباره این موضوع نوشت:

امام خمینی (ره)در ۳۷ سال پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کردند که "زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت داشته باشند"این دیدگاه در آن مقطع نیز مخالفین جدی داشت ، اما این تاُکید در کنار دیگر توصیه ها و برخی از رفتارهای امام ،نشان از نگاه مترقیانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی نسبت به حضور زنان در مقدرات اساسی کشور داشت. از سوی دیگر ،این تاُکیدات باعث شد فصلی ویژه در قانون اساسی جمهوری اسلامی به زنان اختصاص یابد .اما آنچه که در طی این ۳۷ سال رخ  داده ،نشان می دهد در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها ،عملا راهبردلازم ، برای جریانسازی حضور زنان در مبادی تصمیم گیری و تصمیم سازی و سامانه های کلان برنامه ریزی (مقدرات)به کار گرفته نشده است.

به عبارت دیگر پس ازگذشت  ۳۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و به رغم حضور چشمگیر زنان در مقاطع آموزش عالی کشور و کسب توانمندیها  و تخصص ،اما همچنان رتبه شکاف جنسیتی در ایران تنها ۴ رقم با آخرین کشور دنیا فاصله دارد.

اینکه" مبنای به کار گیری افراد در موقعیت های کلان تصمیم گیری باید شایسته سالاری باشد و نه زن یا مرد بودن "به اعتقاد من مبنای درستی است، اما به طور قطع این معیار بدون اتخاذ استراتژی جریانسازی عدالت جنسیتی به نتیجه ای خواهد انجامید که امروز کشور ما با آن مواجه است. راهبرد جریانسازی عدالت جنسیتی، تجربه موفقی است که کشورها و جوامع دیگر که از قضا رتبه قابل قبول تری از حیث شکاف جنسیتی در مقایسه با ایران دارند، بکار گرفته اند و این راهبرد به آنها کمک کرده است تا  تبعیض های موجود علیه  زنان را کاهش دهند. در واقع اتخاذ این راهبرد جزئی از برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت توسعه در این کشورهاست. آنها در یافته اند که  توسعه همه جانبه، پایدار و متوازن و درونزا ،بدون ایجاد فرصت های برابر برای زنان به دست نخواهد آمد.

در این روزها که موضوع تغییر بخش هایی از کابینه دولت یازدهم مطرح است و قرار است چند تن از وزرای دولت جای خود را به افراد دیگری بدهند، فقدان این استراتژی در رویکردها بار دیگر خود را نشان داد‌.

در استراتژی جریانسازی عدالت جنسیتی که از قضا در برنامه ششم توسعه هم به آن اشاره شده است، در چنین بزنگاهها و فرصت هایی  باید موضوع ضرورت حضور زنان در مقدرات، مطرح و به عنوان یک مطالبه جدی در راستای تاُمین بخشی از  الزامات توسعه و پیشرفت کشور مد نظر دولتمردان، کنشگران سیاسی و اجتماعی و به خصوص فعالین حوزه زنان و نیر زنان حاضر در هیئت دولت قرار گیرد. طرح و پیگیری این مطالبه بخشی از راهبرد عدالت جنسیتی است که فقدان آن باعث شده است، علی رغم تصریح بنیانگذار جمهوری اسلامی جای زنان ایران در مقدرات اساسی مملکت خالی باشد. بنابر این این روزها فرصت مناسبی است که بار دیگر از دولت و مجلس خواست که فراموش نکنند حضور زنان در مقدرات، اقدام جدی، جسورانه و قاطعانه آنان را می طلبد و کنشگران نیز فراموش نکنند که بدون طرح و پیگیری و اقدام موُثر‌ آنان، شکافهای موجود پر نخواهد شد.

حضور زنان در مقدرات به عنوان یک اصل غیر قابل انکار نیاز به اقدامات همه جانبه در ساختار حقیقی و حقوقی ایران دارد.

معاونت ها و ریاست دو سازمان  هنوز خالی است

سه شنبه 11 آبان 1395 وزرای پیشنهادی برای اخذ رای اعتماد باید به بهارستان بروند. د ر صورت کسب رای اعتماد از مجلس، کرسی های رییس سازمان میراث فرهنگی و رییس کتابخانه ملی خالی خواهد ماند. علاوه بر این، وزرای جدید باید معاونت های خود را انتخاب کنند. باید منتظر ماند و به نظاره نشست که سهم زنان در برنامه ترمیم کابینه چقدر خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز