بررسی خواص خرمالو در گفت‌و‌گو با نویسنده کتاب عطارباشی؛

خواص شگفت انگیز این میوه پاییزی؛

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۱۰:۳۱:۱۱
کد خبر: ۴۷۳۷۱۰
خواص شگفت انگیز این میوه پاییزی؛
کارشناس طب سنتی درباره خواص خرمالو برای دستگاه گوارش گفت: خرمالو میوه‌ای قابض و تقویت کننده معده و روده است که اسهال خونی را برطرف می‌کند و پتاسیم، منیزیم و آنتی اکسیدان موجود در خرمالو خاصیت ضد سرطانی دارد.

به گزارش خبرنگار سلامت «خبرگزاری برنا»، «مهناز افشار» نویسنده کتاب عطارباشی درباره خواص شگفت انگیز این میوه پاییزی «خرمالو» گفت: خرمالو یک میوه خوش رنگ و زیبای پائیزی است. نام خرمالو ترکیبی است از دو واژه خرما و آلو، درخت خرمالو که در ایران موجود است در اصل بومی چین و ژاپن است این درخت در 40 سال پیش به نام خرمالوی ژاپنی وارد ایران شده و در بیشتر نواحی مازندران کاشته می‌شود.

نویسنده کتاب عطارباشی خاطر نشان کرد: خرمالو سرشار از «ویتامین A و بتاکاروتن» و دارای مقدار قابل توجهی ویتامین B1 ،B2 ،B3 ،P و C است، همچنین این میوه خوش رنگ و خوش طعم دارای مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم است، هر یک از مواد معدنی فوق نقش موثر در سلامتی و تندرستی ما دارند. خرمالو مقدار زیادی «پکتین» وجود دارد، اسیدهای موجود در خرمالو عبارتند از «اسید مالیک و اسید سیتریک و اسید تاوتریک».

خواص درمانی خرمالو

افشار ادامه داد: خرمالو دارای ویتامین A است و هنگامی که «ویتامین A» به قدر کافی به بدن نرسد نه تنها قدرت بینایی کم می‌شود و پوست و مو و ناخن‌ها خشک و شکننده می‌شوند بلکه در هوش و سلامتی بدن هم اختلال ایجاد می‌شود.

این کارشناس طب سنتی خرمالو را باعث کاهش چربی‌ خون مفید دانست و گفت: خرمالو دارای «پکتین» است، «پکتین» یکی از انواع فیبرهای محلول در آب است که باعث کاهش چربی‌های خون می‌شود.

به گفته او، خرمالو به شرطی که خوب رسیده باشد برای کودکان میوه‌ای خوب و همچنین در رشدشان موثر است و حتی باعث افزایش اشتهای آنها می‌شود، وجود کلسیم در رشد اطفال و حفظ نیروی بزرگسالان موثر است.

نویسنده کتاب عطار باشی خرمالو را شست و شو دهنده کلیه و کبد دانست و گفت: آهن، عنصر اصلی خون سازی و پتاسیم اشتهاآور است و شست و شو دهنده کلیه و کبد است، برای درمان مبتلایان کبدی و نقرس و بیماری کلیوی بسیار موثر است. سنگ کلیه و مثانه را بدون نیاز به عمل  جراحی این میوه پاییزی دفع می‌کند.

افشار تصریح کرد: وجود عناصری چون پتاسیم و منیزیم به خرمالو خاصیت کاهش دهنده چربی (کلسترول بد LDL) و فشار خون داده است و به همین دلیل این میوه برای سلامتی بیماران قلبی و افراد دارای چربی و فشارخون بالا بسیار مفید است.

کارشناس طب سنتی افزود: خرمالو سینه را نرم می‌کند ولی باید آن را موقعی خورد که کاملا روی درخت رسیده باشد. مواد قندی خرمالو از «لوولز و گلوکز» است و با آن که مقدار آن 20 درصد است برای مبتلایان به بیماری قند چندان زیان بخش نیست، سلولز موجود در خرمالو نسبتا کم است و از این لحاظ هضم آن آسان‌تر است.

افشار معتقد است: می‌توان از آب خرمالو برای درمان زخم‌ها استفاده کرد، از آب یک عدد خرمالو برای آفت دهان و گلودرد می‌توانید استفاده کنید و گاهی یک عدد خرمالو را با 4 قاشق غذاخوری آب جوش مخلوط کرده و غرغره کنید تا مشکلتان حل شود.

نویسنده کتاب عطار باشی خرمالو را برای درمان اسهال خونی موثر دانست و افزود: در آمریکا میان قبایل سرخ پوستی رایج است که برای قطع اسهال از خرمالوی رسیده استفاده می‌کنند، بدین صورت که خرمالو را به چند قسمت بریده و داخل 3 فنجان آب جوش می‌اندازند و برای 20 دقیقه این جوشانده را می‌جوشانند و سپس جوشانده را هر 4 ساعت 2 فنجان صرف می‌کنند.

او  موارد استفاده خرمالو را در انواع سالادها و شیرینی‌ها به عنوان یک میوه شگفت انگیز پائیزی عنوان کرد و گفت: خرمالو را می‌توان در سالاد، سالادهای میوه، تارت و شیرینی به کار برد. مربا و مارمالاد و ترشی و به عنوان طعم دهنده ماست هم می‌توان استفاده کرد، همچنین خشک شده آن را در آجیل به عنوان میوه خشک شده می‌توان مصرف کرد. اگر خرمالو نارس باشد پس از چیدن آنها می‌توان برای تسریع در رسیدن در کنار سیب درختی قرار داد.


نکاتی در مصرف خرمالو
به گفته افشار، بهتر است خرمالو با معده پر مصرف شود، خوردن خرمالو به عنوان دسر بعد از غذا به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. خرمالو کالری زیادی دارد بنابراین در مصرفش نباید زیاده روی کرد. طبع خرمالو گرم است بنابراین از این لحاظ باید محتاط بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز