سیاوش شهریور مطرح کرد؛

توانایی فضای مجازی برای جهش فکری ۱۱ میلیون کم‌سواد و بیسواد جامعه

۱۳۹۵/۰۸/۰۸ - ۱۲:۰۷:۰۳
کد خبر: ۴۷۵۴۹۰
توانایی فضای مجازی برای جهش فکری ۱۱ میلیون کم‌سواد و بیسواد جامعه
مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران گفت: اگر به فضای مجازی به مثابه عدالت نگاه کنیم می‌توانیم ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه در برابر آسیب‌های اجتماعی، ناتوانی‌ها و خلاءهای دولت را پوشش دهیم بنابراین دست نامرئی تشکل‌های مردم‌نهاد و فضای مجازی می‌توانند اقدامات مهمی در این زمینه انجام دهند.

به گزارش گروه خبر «خبرگزاری برنا»، «سیاوش شهریور» در همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی با رویکرد پیشگیری و ارتقای سلامت با اشاره به اینکه نسبت به فضای مجازی سه رویکرد در جامعه وجود دارد، گفت: رویکرد اول معتقد است که فضای مجازی آسیب‌زاست و اساسا برای لطمه زدن به جامعه خلق شده است. برخی معتقدند فضای مجازی سرشار از نور و روشنایی و خیر و آگاهی است اما در رویکرد سوم که مدنظر من است که به رویکرد مشروط معروف است، فضای مجازی می‌تواند موجب آگاهی و خیر و هم باعث خسران شود.

او با  اشاره به اینکه باید در کنار همه سرمایه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سرمایه جدیدی با عنوان سرمایه فضای مجازی تعریف کنیم، گفت: این سرمایه می‌تواند خالق سرمایه‌های دیگر باشد. در حال حاضر در ایران فضای مجازی به سمتی می‌رود که جهش انسانی را تولید می‌کند و افراد سعی می‌کنند به خاطر داده‌های فراوانی که از طریق فضای مجازی دریافت می‌کنند جایگاه خود را بالا ببرند و به کنش‌گر اجتماعی بدل شوند.

مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با اشاره به اینکه یک شکاف و بحران معنایی در زمینه فضای مجازی در ایران وجود دارد، گفت: ممکن است برخی از افراد در ایران از طریق فضای مجازی دنبال مطالب ناپسند بروند اما باید بدانیم که این موضوع ریشه در جامعه و نظام تربیتی آنها دارد.

«شهریور» با تاکید بر اینکه باید به فضای مجازی به مثابه عدالت نگاه کنیم، ادامه داد: فضای مجازی می‌تواند تعداد افراد کم سواد و بی سواد جامعه که 11 میلیون است دچار جهش فکری کند. همچنین فضای مجازی قابلیت این را دارد که تعداد وسیعی از کودکان دچار فقر را توانمند کند.

او با انتقاد از اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم از گزاره‌های مورد توافق در مورد فضای مجازی استفاده کنیم، گفت:‌از جمله این گزاره‌های مورد توافق پیشگیری است. هنوز در تهران سایتی نداریم که بتواند رصد آسیب‌های اجتماعی را در حوزه اعتیاد، کودکان کار، طلاق و ... انجام دهد. این در حالی است که می‌توانیم از طریق فضای مجازی بهترین پاسخ‌ها را در زمینه پیشگیری داشته باشیم.

مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری با اشاره به اینکه هنوز نتوانسته‌ایم کنش‌گران اجتماعی را از طریق فضای مجازی فعال و توانمند کنیم، افزود: می‌توانیم دانش‌آموزان را از طریق فضای مجازی توانمند کنیم تا از بستر فضای مجازی به عنوان بستر مناسب برای کار و کارآفرینی و خلاقیت و ایجاد اشتغال استفاده کنیم.

«شهریور» خاطر نشان کرد: اگر به فضای مجازی به مثابه عدالت نگاه کنیم می‌توانیم ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه در برابر آسیب‌های اجتماعی، ناتوانی‌ها و خلاءهای دولت را پوشش دهیم بنابراین دست نامرئی تشکل‌های مردم‌نهاد و فضای مجازی می‌توانند اقدامات مهمی در این زمینه انجام دهند.

او با اشاره به اینکه اگر دولت، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش کنار هم باشند و اقدام عاجل و کاربردی در حوزه پیشگیری انجام دهند می‌توانیم این نوید را دهیم که طی 10 سال آینده در حوزه اجتماعی نسلی سالم پرورش دهیم، اگر از این فرصت استفاده نکنیم این امکان را از دست خواهیم داد.

مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری با تاکید بر اینکه نباید فرصت تاریخی استفاده از فضای مجازی را قربانی بد دیدن و تنگ‌نظری‌ها کنیم، گفت: استانداری تهران این امکان را دارد که انقلابی در حوزه فضای مجازی ایجاد کند. به طور کلی فضای مجازی اگر هم مشکلاتی داشته باشد بهتر از نبود آن است.

«ابراهیم نیک‌آیین» مدیر عامل بنیاد پیشگیری و ارتقای سلامت و دبیر اجرایی همایش «فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی» در ارتباط با آسیب‌های که این حوزه ممکن است برای افراد جامعه ایجاد کند، گفت: ایجاد نوسانات رفتاری میان فرد و جامعه و کاهش و افزایش ارتباطات به مثابه دو سر الاکلنگ ارتباطات اجتماعی است که گاه به مانند یک فرصت و در بسیاری مواقع تهدید است.

او تصریح کرد: زمانی که افراد در غار تنهایی خود در شبکه‌های اجتماعی فرو می‌روند بدون تردید سرمایه اجتماعی کاهش پیدا می‌کند و اینک نقش سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها برای ورود و تاثیرگذاری در این فضا اهمیت پیدا می‌کند.

مدیر عامل بنیاد پیشگیری و ارتقای سلامت خاطر نشان کرد: امروز بیش از 100 نماینده از سازمان‌های مردم نهاد در این همایش حضور پیدا کرده‌اند اما به واقع اکنون نقش سازمان‌های مردم نهاد در شبکه‌سازی و آشکار ساختن فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی در جامعه به چه میزان است؟ باید گفت که استفاده از ظرفیت‌های سمن‌ها در این حوزه ضروری است و نمی‌توان نقش آنان را انکار کرد.

نیک‌آیین با تشریح فعالیت‌های کنشگران در عرصه شناخت آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی گفت: سازمان‌های مردم نهاد باید تلاش کنند تا ارتباطی قوی و منطقی میان نهادهای علمی و دانشگاهی با بطن جامعه ایجاد کنند، همچنین ما در بنیاد پیشگیری اقدام به افتتاح واحد فضای مجازی کردیم که یکی از فعالیت‌های آن واحد برگزاری این همایش بود.

او با اشاره به راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی گفت: افتتاح اولین «شبکه اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد» و توسعه بحث «خیل جمعی» اکنون در دستور کار ما قرار گرفته است که به واسطه آن در نظر داریم تا اهداف مان را در بطن جامعه پیاده سازی کنیم.

دبیر اجرایی همایش در پایان ضمن تشکر از همکاری‌های سازمان بهزیستی به عنوان یکی از دست اندرکاران برگزاری این همایش گفت: بدون شک اگر توجه دولت و سازمان‌های ذیربط به مدیریت فضای مجازی معطوف نباشد بسیاری از سرمایه‌های اجتماعی از بین می‌رود. اتفاقی که درباره دیوار مهربانی رخ داد و بدون توجه سمن‌ها و دولت به خوبی از ظرفیت این اتفاق اجتماعی بهره نبردیم.

نخستین همایش «فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی» با رویکرد پیشگیری و ارتقای سلامت با برگزاری کارگاه‌های متنوع در حوزه آموزش‌های فضای مجازی، امروز در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز شده و فردا به کار خود پایان خواهد داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز